משפט

מכה לפליטים מאוקראינה: איילת שקד סוגרת את השמיים

המדינה שלחה הודעה מעדכנת בהתאם להחלטת בג"צ משבוע שעבר, 11 אלף אזרחים אוקראינים נכנסו לישראל, המדינה החלה במגעים עם נציגי אוקראינה בישראל. העותר השיב: "שרת הפנים החליטה דווקא להקשיח עמדתה ולסגור באופן נוקשה את השמיים בפני אזרחי אוקראינה, וכל זאת עוד בניגוד לסמכותה"

מערכת ice | 
איילת שקד (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
המדינה עדכנה היום (שני) בהתאם להחלטת בג"צ משבוע שעבר בעתירה בעניין מתווה הפליטים מאוקראינה כי היא לא מעוניינת להרחיב את צו הפטור וביקשה להוציא הודעה מעדכנת בעוד שבוע בהתאם להתקדמות השיחות עם נציגי אוקראינה בישראל.
המדינה עידכנה כי היא פועלת במספר מישורים בנוגע לכניסת אזרחי אוקראינה. התרת כניסתם של אזרחי אוקראינה קרובי משפחה של אזרחים ותושבי קבע בישראל; אימוץ מדיניות של אי-הרחקה לאוקראינה ביחס למעל 13 אלף אוקראינים, השוהים בישראל שלא כדין עובר ,וכן גם ביחס לכ-7,000 אוקראינים ששוהים כדין, לאחר תום תקופת רישיונות הישיבה שהונפקו להם. לפני כשבועיים, נקבע מתווה מעודכן להתרת כניסתם של כ-5,000 אזרחי אוקראינה נוספים למדינת ישראל, אשר אינם זכאי שבות ואין להם קרובי משפחה ישראלים, אשר מבקשים להיכנס לישראל לתקופה שהם עצמם אינם יכולים לדעת את משכה לכן לעמדת המדינה, צו הכניסה לישראל אינו חל עליהם.
 
עת החל המצב המלחמתי באוקראינה, שהו בישראל למעלה מ-20 אלף אוקראינים. מאז נכנסו לישראל 18,259 אזרחי אוקראינה, 1,483 אזרחי אוקראינה ששהו בישראל יצאו מישראל, ובקשות הכניסה של 311 אזרחי אוקראינה סורבו, כאשר חלקם, בהתאם להחלטות שיפוטיות והחלטות אחרות, שוהים כעת בישראל. מתוך אזרחי אוקראינה שנכנסו לישראל מאז פרוץ המלחמה  כ-6,700 הם זכאי שבות או עולים שקיבלו אשרת עולה. כ-5,800 הם קרובי משפחה של אזרחי ישראל או תושבי קבע, מתוכם כ-3,300 קרובי משפחה נכנסו מלפני כשבועיים. מדי יום, נכנסים לישראל בממוצע כ-275 אזרחים אוקראינים שלהם קרובי משפחה ישראלים, בדרגת קרבת משפחה ראשונה או שניה. כ-4,579 הם אזרחי אוקראינה שאינם זכאים שבות או קרובי משפחה של ישראלים, שנכנסו במסגרת המכסה.כ-11 אלף אזרחי אוקראינה שאינם זכאי שבות, נכנסו לישראל מאז ראשית המלחמה באוקראינה.

שרת הפנים במסגרת הודעת המדינה לבג"צ, כי החליטה שלא לבטל ולא להגדיל את מכסת הפליטים מאוקראינה, והיות והמכסה התמלאה, הרי שמעתה – רק קרובי משפחה של אזרחים ישראלים יורשו להיכנס ארצה (למעט זכאי שבות כמובן), כך ללא חריגים, ולמעט תוספת שולית של עד 20 אזרחים אוקראינים ליום. כאמור, המדינה ציינה שמאז תחילת המלחמה, למעלה מחודש ימים, נכנסו לישראל כ-11 אלף אזרחים אוקראינים.
המדינה טענה כי בימים אלה מתקיימים מגעים עם נציגי אוקראינה בישראל, לגבי היבטים שונים הקשורים לנושא, ובכללם מכסות הנכנסים וסוגיית התעסוקה של אזרחי אוקראינה, שנכנסו לישראל מעת פרוץ המלחמה, כמו כן, ביקשה לעדכן את ביהמ"ש בתוצאות המגעים בתוך שבוע ימים.  המדינה ציינה שצו הכניסה לישראל לא חל על המצב הנוכחי משום שלא ידוע לכמה זמן אזרחי אוקראינה נכנסים לישראל, ולכן שרת הפנים לא הפרה את הוראות הצו.
 

בתגובה להודעה המעדכנת מטעם המדינה, העותר עו"ד תומר ורשה מסר: "מצער לגלות כי למרות הביקורת הציבורית מקיר לקיר, העדר תמיכה בממשלה ובוועדת הפנים, למרות הפגיעה הקשה באזרחי ישראל ובפליטים מאוקראינה, כמו גם הפגיעה הקשה בשמה של ישראל בעולם, שרת הפנים החליטה דווקא להקשיח עמדתה ולסגור באופן נוקשה את השמיים בפני אזרחי אוקראינה, וכל זאת עוד בניגוד לסמכותה". 
עוד הוסיף כי: "קיומם של 'מגעים' עם נציגי אוקראינה אינה משנה דבר לעתירה. אנו עתרנו בשם הפגיעה בשלטון החוק, בזכויותיהם של אזרחי ישראל ואזרחי אוקראינה, ולא ניתן לעשות סחר-מכר בעקרונות של סמכות ושלטון החוק״. 
בעניין הטענה בנוגע לכך ששרת הפנים איילת שקד לא הפרה את הצו אמר עו"ד ורשה כי: "יש כאן ניסיון לסמן מטרה מסביב לחץ: ראשית השרה קיבלה החלטה וכעת הייעוץ המשפטי מנסה להתאים אותה להוראות החוק. הצו מאפשר כניסה ושהייה בישראל של עד שלושה חודשים ללא צורך באשרה. המשמעות לפי הצו היא ברורה – בעוד 3 חודשים, תוכל השרה להחליט האם להאריך קולקטיבית את האשרות או לדרוש יציאתם של הפליטים למדינות מהן באו, או לדון פרטנית בבקשות הארכה באם יוגשו לרשות האוכלוסין. אין מקום למנוע כניסה מראש רק בשל חשש ערטילאי שממילא יש לו פתרון. אנו מאמינים שביהמ"ש העליון ידחה את ניסיון הפרשנות הלולייני הזה ויקבע כי השרה חרגה מסמכותה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה