משפט

בכירי ההייטק במתקפה נגד הרפורמה במשפט: "הרס הדמוקרטיה"

עובדי ההייטק מחו היום נגד הרפורמה במשפט של יריב לוין, ונשמעו טענות קשות כנגד המהלך של הממשלה: ""חברות ההיי-טק ברובן הגדול הן חברות בין-לאומיות שחרטו על דגלן ערכים של שוויון, קבלת האחר, אי אפליה ודאגה לחרויות הפרט"
מערכת ice | 
מחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ענף ההייטק ממשיך במחאה נגד הרפורמה במשפט של שר המשפטים יריב לוין, וחברות ההייטק אף ערכו שביתה ומחאה כנגד הרפורמה. עובדי ההייטק הצטרפו היום (שלישי) למחאה בתל אביב במתחם שרונה, ומבכירים רבים נשמעות טענות קשות כנגד הרפורמה.
ינון קוסטיקה, מייסד שותף ב-Wiz, נאם במהלך המחאה: "לא בכל יום אנחנו רואים אנשי ונשות הייטק, ועוד רבים מהמגזר הפרטי, שמניחים את העבודה ומניפים יחד דגל אזהרה כי הדמוקרטיה שלנו בסכנה ואם הדמוקרטיה בסכנה – הכלכלה בסכנה. לא בכל יום - אבל הימים האלו אינם ימים רגילים. כולנו מוצפים בתחושה שקורה פה משהו רע, ושאי אפשר לעמוד מהצד, כי עוד מעט כבר יהיה מאוחר מדי. זוהי לא התכנסות פוליטית, וזה לא מאבק פוליטי ולא ניתן יד לתיוג או לביטול שלנו".
הכריש זוהר לבקוביץ' התייחס למחאת ההייטק ואמר: "אני מאוד גאה בעובדים ובמנכ"לים ושהייטק אומר את דעתו, זה חסר בשנים האחרונות. הייתי המון שנים בקליפורניה שם המנכ"לים אומרים את דעותיהם, וזה גם לא דעות פוליטיות, זה לא שמאל וימין, זו דאגה אמיתית למה שקורה במדינה, דאגה גם כאזרחים וגם כהייטקיסטים שמרגישים שהענף שלנו הולך לחטוף מאוד חזק וזה ישפיע על כל המדינה". 
תום ליבנה, מנכ״ל חברת Verbit: "אנחנו בורביט מאפשרים לכל עובדינו להשתתף בשביתת עובדי ההייטק ולקחת חלק במחאה, כל אחד ואחת על פי צו מצפונם. עובדינו משתייכים לכל המגזרים וקצוות הקשת הפוליטית בישראל ואנחנו מכבדים כל איש ואשה באשר הם. אנו מאמינים שגיוון והכלה הם המנוע שימשיך לדחוף את החברה בישראל ואת תעשיית ההייטק קדימה.
אני סבור כי הרפורמה המשפטית שנמצאת על הפרק, היא הרס לבית המשפט הישראלי ולדמוקרטיה. ביום ראשון פיטר ראש הממשלה בנימין נתניהו את את דרעי עקב פסיקתו של בג״ץ. כעת, ראש הממשלה רוצה להכניס את פסקת ההתגברות, שתוכל לאפשר לו לחוקק חוק ברוב של 61 חברי כנסת, גם אם בג״ץ יתנגד לכך.
מדובר ברפורמה שתביא לכדי הרס מוחלט של מערכת המשפט בישראל ואשר נוגדת את היותה של ישראל מדינה דמוקרטית ואת ערכי הליבה שעליהם נוסדה המדינה".

תום ליבנה. צילום: שלומי יוסף
בן רבינוביץ׳, מייסד ומנהל שותף בקרן ההון סיכון Amiti: ״החברות זקוקות לשלטון חוק יציב ועקבי. סוכנות הדירוג P&S כבר הודיעו כי דירוג האשראי של ישראל ייפגע אם לא תהיה רשות שופטת עצמאית בישראל. אלו דברים שחשובים לבסיס הכלכלי. לחברות ומשקיעים אכפת אם המדינה תומכת בגיוון והכלה. יש כמה משקיעים גדולים ברחבי העולם שכבר הבהירו שזה חלק מהתנאי שלהם להשקעה, ולכן אם נלך נגד המגמה הזו, זה יפגע בנו. לצורך העניין, ככל שנשלב יותר נשים בתפקידי מפתח וניתן ביטוי גם לאוכלוסייה הערבית והחרדית בתעשיית ההייטק, זה יהפוך את הטכנולוגיה הישראלית להרבה יותר חזקה.
הקהילה היהודית בארה"ב, מנהיגיה הפוליטיים ומשקיעים, שותקים כרגע וחבל. כולם הולכים להתלונן אחרי שזה יסתיים. חשוב שהם יגבירו את הקול דווקא עכשיו, לא אחר כך. הם צריכים לחלוק את נקודת המבט שלהם ולהגיד שהם רוצים ישראל שהיא דמוקרטיה, שכוללת הגנה על זכויות המיעוטים, שלטון חוק ומערכת משפט עצמאית".

בן רבינוביץ'. צילום: amit 
יואל בר-אל, יו״ר ומייסד חברת Trax: "חברות ההיי-טק ברובן הגדול וטראקס בכללן, הן חברות בין-לאומיות שחרטו על דגלן ערכים של שוויון, קבלת האחר, אי אפליה ודאגה לחרויות הפרט. עקרונות של חופש ביטוי והעצמה אישית הן נר לרגלינו. קיבלנו את אמון המשקיעים ואת אמון העובדים שלנו, עקב עמידתנו מאחורי ערכים אלו.
החקיקה המשפטית המסתמנת שמה לה למטרה להגביל ולצמצם ערכים אוניברסליים אלו ע״י ביטינול מעשי של ביקורת שיפוטית או אחרת על החלטות הנוגדות את תפישת העולם הליברלית הזו. אנחנו מבקשים להעביר מסר בראש ובראשונה לעובדים שלנו, שלא נסטה מאמות המוסר והערכים שעליהם הצהרנו ולכן כל עובד שצו מצפונו מורה לו לשבות כמחאה יקבל גיבוי מלא מאיתנו".

יואל בר אל. צילום: trax
גם משרדי הפרסום הצטרפו היום למחאה, כאשר במשרד טוויסטד של אלון מוליאן יצאו בהודעה כי הם מאפשרים לעובדים למחות: "אנו מאמינים שגם משרדי הפרסום צריכים לקחת חלק במחאה החשובה הזו, שמטרתה להילחם בניסיון לפגוע בזכויות האזרח, בכלכלה הישראלית ובכל מערכות החיים".
פרופ' איתי בר-סימן-טוב, מומחה למשפט חוקתי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן הגיב גם בנושא: "רפורמה במערכת המשפט היא לא רק דבר לגיטימי, אלא אף מבורך. טוב תעשה מערכת המשפט אם תתייחס ברצינות ובכבוד לטענות מבקריה. אני גם מסכים עם טענות מבקרי מערכת המשפט שלא כל הצעה לרפורמה היא קץ הדמוקרטיה. אולם, הפעם אני חושב שהחששות מוצדקים. הבעיה היא שתכניות הממשלה ויו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט הן כל כך קיצוניות ומרחיקות לכת, שבאמת טמונה בהן סכנה ממשית לדמוקרטיה ולזכויות של כולנו.
במקום לתקן את מערכת המשפט, האפקט המצטבר של תכניות אלו הוא ריכוז כוח בלתי מוגבל בידי הממשלה, ללא שום מנגנונים של איזונים ובלמים שיבקרו וירסנו אותה. זה מצב מסוכן שעלול להוביל למשטר אוטוריטרי ולפגיעות קשות בזכויות. התכניות המוצעות הן בעלי קווי דמיון מדאיגים לשינויים החוקתיים שנעשו במדינות כמו פולין והונגריה. הניסיון ממדינות אלו הוא שרצף של "רפורמות" ו"תיקונים" שכל אחד מהם בנפרד לא נראה נורא כל כך, עלול להוביל לאפקט מצטבר שאין ממנו חזרה. ועד שהאזרחים מתעוררים ומבינים מה קרה להם, הם כבר לא חיים בדמוקרטיה חופשית והיכולת להפוך את המצב כבר כמעט לא קיימת. הניסיון ממדינות אלו היא שהכרחי להבין את המהלכים הללו כמכלול, לזהות את התהליכים הללו מוקדם, ולהתנגד אליהם כמה שיותר מהר.
לכן, אני חושב שזו זכותם וחובתם החוקתית של האזרחים ושל כל גופי החברה האזרחית להתנגד לתוכניות המוצעות ולנקוט בכל אמצעי בלתי אלים וחוקי שהוא במסגרת כללי המשחק הדמוקרטיים: הפגנות, מאמצי הסברה, הצפת חברי הכנסת בהודעות הקוראות להם לגלות אחריות היסטורית ולא לקחת חלק בפירוק הדמוקרטיה, שביתות וכדומה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה