משפט

הוגשה עתירה נגד חוק הסבירות; בג"צ יסתכן בהחרפת המשבר?

בג"צ ידון בעתירה נגד חוק עילת הסבירות שעבר בכנסת, ויסתכן ביצירת משבר חוקתי כאשר הוא דן בחוק שנוגע ישירות אליו. מגיש העתירה, יו"ר התנועה הדמוקרטית האזרחית: "זהו המוצא להתגונן כנגד ניסיון פסול לשינוי אופיה הדמוקרטי של המדינה"
מערכת ice |  2
בית המשפט העליון (צילום אוליבייר פיטוסי פלאש90)
התנועה הדמוקרטית האזרחית וארגון דרכנו עתרו היום (שני) לבית המשפט בדרישה לביטול התיקון לחוק יסוד השפיטה, מספר דקות לאחר שעבר בכנסת. בעתירה מבקשות העותרות מבג"צ להוציא בדחיפות גם צו ביניים, שישעה לאלתר את התיקונים לחוק היסוד, וימנע פיטורים של שומרי הסף בכל שדרות הרשות המבצעת. 
המשיבים לעתירה הם הממשלה, ועדת חוקה, חוק ומשפט, הכנסת, והיועצת המשפטית לממשלה. 
בג"צ נכנס לסיטואציה לא פשוטה כאשר הוא דן בחוק שנוגע לגביו, ולפי החוק אין בסמכות בית המשפט לבקר חוקים הנוגעים לרשות השופטת, כמו חוק יסוד השפיטה להלן. בפעם הקודמת שהייתה התנגשות כזו בית המשפט דחה את העתירה, וסביר להניח שיעשה זאת שוב ולא יסתכן ביצירת משבר חוקתי.
 
ד"ר אבי עופר, יו"ר התנועה הדמוקרטית האזרחית: "מדובר בעתירה ציבורית עקרונית אשר מוטב היה שלא היה הכרח וצורך להגישה, ואשר היא בבחינת *המוצא והדרך לציבור להתגונן כנגד ניסיון פסול לשינוי אופיה הדמוקרטי של המדינה. מדובר בסכנה ברורה ומיידית ואין מנוס מהגשת העתירה, בירורה בהקדם והכרעה בה ללא שיהוי.
"התיקון לחוק היסוד ישנה מן היסוד את מהותה של אחת מ-3 רשויות השלטון: הרשות השופטת יפגע בליבת סמכות השפיטה שלה ויהפוך אותה לבלתי רלוונטית ביחס לחלק מהותי ומשמעותי מפעולות הרשות המבצעת (בעיקר) - הממשלה, שריה ובעלי תפקידים בה".
באי-הכוח של העותרות, עוה"ד גלעד שר, גלעד ברנע ואיתן טוקר, טוענים כי התיקון לחוק ייצור מעין "אי של חסינות" לפעולות הרשות המבצעת, שיהיה מוגן מביקורת שיפוטית ויקנה לה כוח בלתי מרוסן ובלתי מוגבל במסגרתו. העתירה כוללת סקירה השוואתית מקיפה של המצב המשפטי במדינות בעלות משטר דמוקרטי.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יש כאן ניגוד עניינים של בג"ץ
    עמירם 08/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בג"ץ צד בעתירה הואיל ולוקחים לו סמכות אזי קיים חשש כי אין לא שיקול דעת אוביקטיבי ,שהרי עילת הסבירות נשלל מבג"ץ על כן עדיף שלא ידון בעניין בגלל ספק ניגוד עניינים בגלל שבג"ץ צד בעלית הסבירות ואין לא לדון כאשר הוא צד בעניין
    סגור
  • 1.
    פחחח...כמה צפוי ??? לא ניגוד עניינים ! (ל"ת)
    אסף 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור