Made In Israel

"המשוואה היא פשוטה: פחות רגולציה תוביל לירידה במחירים ולסל מזון זול יותר לצרכנים"

בראיון חגיגי מספר רמי לוי על הדרך לשלב בין תמיכה בתוצרת כחול-לבן לבין סל מזון זול ונגיש, התובנות שרכש מימי הקורונה, הטיפ שהוא מחלק בהרצאות, וההתרגשות מהמשואה שהדליק ביום העצמאות: "זו היתה חותמת מהמדינה למאמצים שאני משקיע לטובת תושבי ישראל והכלכלה הישראלית"

זיו ימיני |  6
רמי לוי (צילום ארנון בוסאני)
ביום רביעי הקרוב, ערב יום העצמאות ה-73, יארח הר הרצל את טקס הדלקת המשואות המסורתי הפותח את אירועי החג - כאשר עבור איש העסקים רמי לוי, לאירוע הלאומי יש גם ממד אישי. ב-2015 נבחר לוי להשיא משואה, בטקס שעמד באותה השנה בסימן ישראלים פורצי דרך. "יוזמתו האמיצה אילצה את רשתות המזון הגדולות להוזיל מחירים בעקבותיו, ולנהל תחרות המיטיבה עם הלקוחות. רמי לוי הוכיח, כי אפשר לשלב השקפת עולם חברתית עם הצלחה כלכלית, מתוך שאיפה לסייע לציבור הרחב לחסוך בעלויות הצריכה ולתרום לצמצום פערים בחברה", נכתב אז בנימוקי ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים שבחרה להעניק לו את הכבוד.
"יום העצמאות לוקח אותי אחורה, ולטקס הזה יש משמעות גדולה בשבילי", מספר רמי לוי, בראיון חגיגי לאתר .ice "הבחירה בי היתה בעצם הוקרה, חותמת מהמדינה למאמצים שאני משקיע לטובת תושבי ישראל והכלכלה הישראלית. אני יכול לומר שזה רק חיזק אצלי את האמונה באג'נדה שמבקשת להיטיב עם ציבור הצרכנים בישראל – ובעצם מנחה אותי מהרגע שפתחתי את החנות הראשונה שלי".
חותכים מחירים
במחסן ברחוב השקמה בירושלים, הפך מאז לאחת מרשתות השיווק הבכירות בישראל. רמי לוי שיווק השקמה מונה כיום 53 סניפים ברחבי הארץ לצד 18 סניפים של רמי לוי בשכונה, ויצרה לבעליה מוניטין כאחד האישים המזוהים ביותר עם המאבק להורדת יוקר המחייה בישראל – ולא רק בתחום המזון.
בין עסקיו של לוי - יליד 1955, נשוי ואב לארבעה – ניתן לציין בין היתר את רשתות שיווק השקמה, קופיקס וסופר קופיקס, וגודפארם, כשבנוסף הוא גם בעליהן של  רמי לוי תקשורת ורמי לוי חטיבת נדל"ן, ובאחרונה אף רכש את חברת התעופה ישראייר.
"יוקר המחיה הוא מהרעות החולות של המדינה, בטח בכל הקשור במחירי המזון", מדגיש לוי. "לא ייתכן שאוכלוסיות שלמות לא יוכלו להרשות לעצמם מוצרי צריכה בסיסיים. לכן החלטתי להוריד את המחירים ולשפר את השירות לצרכן – זה ה-DNA של הרשת מיום הקמתה. סל המזון שלנו הוא הזול בישראל לאורך שנים. בלי רמי לוי, הסל היה יקר ביותר מ-30%".
"אגב, גם בסלולר עשינו מהלך דומה", מוסיף לוי. "עד שנכנסתי לתחום משפחות שילמו סביב אלף שקל למנוי, ומשפחות עם 3 ו-4 מכשירים סכומים גבוהים הרבה יותר. אנחנו חתכנו את המחירים, כשהיום אנשים משלמים סביב 30-20 שקל למנוי, ונהנים מאיכות קליטה טובה בהרבה".
יוצאים למלחמה
התפרצות הקורונה הכניסה את המשק הישראלי לסחרור, וגם ברשת שיווק המזון של לוי, נדרשו לייצר פתרונות המתכתבים עם המציאות השברירית. "האחריות שלנו הייתה להמשיך לתת שירות ולספק מזון גם כשהמשק במשבר", אומר לוי. "על רקע הפאניקה של הימים הראשונים, כינסתי את ההנהלה לישיבה דחופה והסברתי שאנחנו נכנסים למלחמה באויב לא מוכר. הגדרתי שלושה עקרונות: שמירה על בריאות הלקוחות, דאגה למלאי מזון בכמות מספקת, וכמובן הבטחת הגעת העובדים שלנו לסניפים ושמירה על בריאותם. באותו מעמד גם הבהרתי שאסור שחוסר הוודאות מסביב יוביל להשתוללות ולעליית מחירים. כדי לעמוד באתגר גייסנו כ-1,300 עובדים חדשים".
איזה התאמת עשיתם ברשת לנוכח המצב?
"כשהאנשים נמצאים בבתים, קיימת עלייה בהזמנות און-ליין – כשביקוש הוא לפעמים פי 10 לעומת ימי השגרה - ואנו היינו חייבים לתת מענה הולם. כמו כן התגייסנו לספק מזון לאוכלוסיות בסיכון, בעלי מוגבלויות וקשישים שלא יכלו לצאת מהבית. בסגר הראשון, יחד עם חיילי צה"ל, ארזנו כ-150 אלף חבילות מזון, בחמ"ל שהקמנו ועבד סביב השעון. העובדים המסורים שלנו נמצאים בחזית המאבק בקורונה, עשו ועושים עבודת קודש".
מה אתה עונה לאילו שאומרים שרשתות השיווק הן המרוויחות הגדולות מעידן הקורונה?
"זה הרבה יותר מורכב. נכון שהסניפים שלנו נשארו פתוחים, עבדו היטב והרוויחו - אבל אם אתה שואל אם הקורונה עשתה לעסק שלי טוב, התשובה היא חד-משמעית לא. התנודתיות וחוסר היציבות, כשאתה לא יודע מול מי אתה עומד וכמה זמן התקופה הזו תימשך – זה לא מצב בריא.
"צריך לדעת להסתכל על התמונה הרבה: העסקים שלי זה לא רק שיווק השקמה, ובחזיתות אחרות המצב היה שונה. אל תשכח שקופיקס וסופר קופיקס היו סגורים לפרקי זמן ממושכים, וגם הנדל"ן המניב שלנו, שמתבסס בין היתר על השכרה של נכסים רבים, נאלץ להתמודד מול קהל שוכרים בערפל. לכן חשוב לשים הכול בפרופורציות. מעבר לזה, אני לא מנותק ממה שקורה מסביב, וכשאני רואה עסקים שסוגרים ומשפחות רבות שמאבדות את פרנסתן - זה בהחלט כואב לי".

הסופר הראשון של רמי לוי שיווק השקמה בירושלים, לפני כ-20 שנה (מימין) והיום צילום: ארנון בוסאני 
דבריו של לוי על ציונות, החיבור העמוק לארץ והיעד לתמוך במגוון רחב של עסקים ישראלים, באים לידי ביטוי גם ברמת השטח. "פה אל הביזנס מצטרף גם הרגש", הוא מתאר. "יצרתי 8,000 מקומות עבודה ומבחינתי זה זכות גדולה. חשוב לי לפעול למען תעשיית מזון כחול-לבן חזקה וחדשנית, למנוע סיטואציה של מחסור ולצמצם את הייבוא".
"אחת הדוגמאות הבולטות לכך", מרחיב לוי, "זו האינטראקציה עם החקלאים. כך למשל הקמנו לפני כ-4 שנים בית אריזה ברמות נפתלי שמרכז את החקלאים הקטנים, ובנוסף רק לאחרונה סיימנו פיילוט מוצלח בערבה עם 250 דונם לגידול עגבניות שאנו מתכוונים להרחיב ל-500 דונם - וזה רק הסיפתח. גם בבקעה אנחנו מייצרים שיתופי פעולה עם חקלאים לגידולי תמרים, ענבים, חצילים, עגבניות ופלפלים – החזון הוא לגדל אלפי דונמים יחד".
איך ניתן לשמור על האיזון בין תמיכה בתוצרת ישראלית ובין סל מזון זול לצרכנים?
"המחויבות הגדולה שלי היא קודם כל לצרכנים - לדאוג לסחורה הכי טובה, בכמויות הראויות ובמחירים השווים לכל כיס. אנו תומכים בתוצרת כחול-לבן ומייבאים רק כשיש חוסר - זה המוטו. בראש השנה האחרון ייבאנו עגבניות משום שהיו חוסרים גדולים – בלי הצעד הזה המחירים היו קופצים. אם רק עשירים בלבד היו יכולים להרשות לעצמם לרכוש מוצר בסיסי כמו עגבניות, זה היה עוול גדול.
"אני חושב שהחקלאים מתיישרים בהדרגה עם הקו שלנו: שעדיף לגדל הרבה ולמכור הרבה, גם  במחירים פחות גבוהים – כך בסופו של דבר הרווח יהיה משמעותי יותר מאשר לגדל מעט סחורה שתימכר ביוקר".
נחזור ברשותך ליוקר המחיה. מה צריך לעשות כדי להוריד אותו?
"הטיפול ביוקר המחיה לא מתבצע כראוי, והסיבה העיקרית טמונה ברגולציה. עוד לפני שבכלל יוצאים לדרך, העלויות הן בשמיים וזה מקפיץ את המחירים. אם המדינה תלך לקראת החקלאים, היצרנים והרשתות בהפחתת תשלומים כמו מים, ארנונה ועוד מסים מסוגים שונים – גם המחירים יקוצצו. זה נכון גם לגבי עלויות הייבוא, לדוגמה בשוק הבשר, שנשען כמעט כולו על תוצרת מעבר לים. המשוואה פשוטה: פחות רגולציה תוביל לירידה במחירים ולסל מזון זול יותר לצרכנים".
כיצד פועלת הרשת להטמיע חדשות בתעשיית המזון?
"בכמה וכמה אופנים. אנחנו הולכים לפתוח כ-15 מרכזי לוגיסטיקה רובוטיים שייקחו את כל עניין ההזמנות המקוונות צעד קדימה. הסנונית הראשונה היא במרכז במגדל שלום שישרת את אזור תל אביב. הפעילות הזו תביא לחיסכון של עשרות אחוזים הן בכוח האדם והן בעלויות הליקוט.
"אני עוקב מקרוב אחרי התפתחות תעשיית הפוד-טק ומשקיע במיזם בתחום תחליפי הבשר שנקרא MeaTech - המפתח טכנולוגיה המשלבת גידול תאי גזע והדפסה תלת ממדית שלהם. התעשייה הזו היא העתיד והולכת לתפוס נתח משמעותי משוק המזון בעשורים הבאים, ולספק פתרונות מזינים ונגישים לאוכלוסייה הגדלה והולכת בכדור ארץ".
כבעלים של קופיקס, סופר קופיקס וגודפארם, לאן אתה מתכוון לקחת אותן?
"החיבור לרשתות הללו נובע מכך שהן קמו מראש כדי להוזיל מחירים. לגודפארם יש כ-30 סניפים, ואנחנו צפויים לצמוח לסדר גודל של 150-100 סניפים. אותו כנ"ל לגבי קופיקס, כשצריך להבין בחשבון שברוסיה לבדה יש לנו כ-250 סניפים. שיפרנו את האיכות דרמטית, ואנו מציעים מוצרים ברמה גבוהה ובמחירים זולים יותר.

רמי לוי. "יצרתי 8,000 מקומות עבודה, ומבחינתי זו זכות גדולה" צילום: ארנון בוסאני
"כשאני מרצה באוניברסיטה ומבקשים ממני טיפ", מרחיב לוי, "אני מסביר שלא משנה באיזו תחום ובאיזה ענף, הדרך להצלחה עוברת תמיד ביצירת ביקוש למוצרים. איך עושים את זה? הולכים לקראת קהל הלקוחות, וזה חוזר לעסק כמו בומרנג. כשיש ביקוש, השמיים הם הגבול. עוד טיפ שאני נותן תמיד הוא להשאיר את האגו בבית, לדבר בגובה העיניים ולא להתנשא. אני מאמין גדול באמרה 'מכל מלמדי השכלתי',  ויודע שתמיד כדאי להקשיב ולהתייעץ, ולא משנה הוותק והניסיון. מי שחושב שהוא יודע הכול, יגלה את ההיפך ובדרך הקשה".
כדי להחזיר את המשק למסלול של צמיחה, מה היית מייעץ לשר הכלכלה הבא?
"קודם כל אני חושב שיש לנו ראש ממשלה מצוין. בנימין נתניהו מתמרן בצורה מעוררת הערכה בין משבר קורונה שמטלטל את המשק לפלונטר פוליטי. אני מצפה מהממשלה החדשה, וכמובן משר הכלכלה כחלק חשוב ממנה, לשים השירות לתושבים בראש סדר העדיפויות, ולא לקבל החלטות על בסיס פוליטי. חיזוק הכלכלה ותעשיית המזון הישראלית מחייבים הורדה של יוקר המחיה, באמצעות שילוב כוחות רב זרועי בין משרדי הממשלה הרלוונטיים. אני רוצה גם לראות את השרים שלנו יורדים יותר לשטח וקשובים יותר לתושבים. הלוואי ונזכה כולנו בקרוב לממשלה יציבה ובלתי סחיטה, שתוכל להוביל את המדינה באחריות ובנחישות. מכאן אני רוצה לאחל לכל עם ישראל יום עצמאות שמח, בסימן של אחדות, הדברות, בריאות ופרנסה".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    פחות רגולציה, רמי לוי מרוויח יותר
    איל 04/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין שום ירידת מחירים בעקבות הקלות ביבוא, רק מרוויחים יותר ויצרנים ישראלים נפטרים עובדים
    סגור
  • 5.
    רמי לוי אתה חייב לי מעל 150 שקל.
    אזרח תמים 04/2021/16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    עבור הזמנות שעשיתי באתר שלך חוייבתי והיה חוסרים.ולא היה עם מי לדבר. מאז לא נכנס לא לאתר ולא לחנויות שלכם. מגנבים אני לא קונה. ולא ענו לי לא בטלפון ולא במייל. יותר לא קניתי מרמי לוי כלום אני אצל גנבים לא קונה.
    סגור
  • 4.
    הפוך, היכן שביטלו מחירים מפוקחים ורגולציה, איכות המוצר
    גוטה 04/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איכות המוצר ירדה והמחירים עלו. בזכות רגולציה בקטשופ יש יותר עגבניות ופחות סוכר וכו
    סגור
  • 3.
    לא תואם את האמת
    הגייקן 04/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאז שקנית את קופיקס המחירים שם רק עלו. בגודפארם לא יודע. מחיר הבשר שערורייתי בארץ בגלל השתלתות של גורמים פליליים היוצרים קרטליזציה כך גם מחירי חלק מהפירות והירקות. אין שום קשר לארנונה. אם להוריד הארנונה אז לכולם ולא רק לסופרים שכבשו להם 10 אחזים משטחי המסחר במרכז תל אביב ומביאים לעליית מחירי השכירות של הנדלן המסחרי. סופ"ש נפלא.
    סגור
  • 2.
    ציניות במיטבה
    דוד 04/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אדם שסוגר רווח נקי של כ 40 מליון שקל , לא יכול להגיד אני דואג לאנשים שאין להם מה לאכול , תוריד מחירים לא איכות ותגרור את החברות הגדולות כמוך למחירים אנושיים יותר , לא רק איך להיות יותר עשיר .!
    סגור
  • 1.
    פחות רגולציה תאפשר...
    אלעד 04/2021/14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לך ולשכמותך, ללחוץ את היצרנים יותר (בעיקר את החקלאים והיצרנים הקטנים), לשלם שכר נמוך יותר לעובדים תוך כדי מניעת זכויותיהם הבסיסיות וכמובן ליקר את מוצרי היסוד המסובסדים, כשאת כל ההון תשלשלו לכיסכם הפרטי.
    סגור