תקשורת ומדיה

'מדד סנטו' מתרגש: בדקנו את פעילות כוכבי האח הגדול ברשת

האם כוכבי 'האח' אלירז שדה, נופר מור, אביבית בר זוהר, עינב בובליל, לבנה זוהרים, ליאון שנידרובסקי, ליהי גרינר ושי חי, מינפו טוב את 15 דקות התהילה לטובת הצלחה כלכלי באמצעות הרשתות החברתיות? אבי סנטו שלנו בדק - ויש לו גם כמה טיפים לחדשים
אבי סנטו |  3
אבי סנטו (צילום יח"צ)
"אבי, רוצה להיכנס לבית המפורסם במדינה"? שאל אותי בטלפון העורך הנחמד שלי בלהט בסוף השבוע שעבר. "כמובן" עניתי, "בכיף, לכמה זמן"?. "ת'אמת, לכמה זמן שאתה רוצה, כי הכניסה שלך הולכת להיות מיוחדת, אתה הולך להיכנס לכל הבתים של כל העונות והכל תוך 3 שעות", הוא הגיב. אוקיי, הבנתי שזאת הולכת להיות כתבה עם דד-ליין רצחני ולאו דווקא כניסה אמיתית. "בסדר בסדר", הנהנתי והתחלתי לעבוד במרץ על סקירה מיוחדת לכבוד העונה החדשה של האח הגדול. מה כבר נותר לומר שלא נאמר על התוכנית והבית המפורסם במדינה, אילו מילים או הגיגים ניתן לייחס לזירה בה כמעט כל דבר מוצה הכל כולל הכל.
אז ישבתי וחשבתי ויצאתי למסע בין כל מתמודדי 'האח' של כל העונות על מנת לבחון מקרוב איזה דייר מיצה עד תום את 15 דקות התהילה שלו ומינף אותן להצלחה כלכלית בפן הדיגיטלי. האם יש מתמודד שהנוכחות החברתית שלו ברשת מכניסה לו כסף בעסקים מקבילים, או שעצם השתתפותו בתכנית במשך כמה חודשים, הספיקה על מנת למצב אותו כפרסונות רשת כל כך חזקה שעצם היותו מי שהוא?


מצויד בחשק עז להיכנס לשכשוכית שנוצרה לי מול הבית שלי בפלורנטין, יצאתי לבדוק ולהלן התוצאות:

אלירז, תעשה לי ליייקקקקקקקקק!!!

הכוכב הבלתי מעורער שיצא מ'האח' הוא כמובן אלירז שדה, זוכה העונה השנייה. ישר מפתח הבית הוא זכה לחיבוק של עם ישראל, ולתכניות בערוץ 24, ערוץ 2 וערוץ 20. 


מתוך דף הפייסבוק של אלירז שדה
אלירז שדה מחזיק חשבון פייסבוק פעיל עם 41,726 אוהדים, בדף העסקי עוד 40,000, וחשבון אינסטגרם עם 83,700 אוהדים, 2 הזירות מתוחזקות ברמה יומית ומכילות ידע על הפעילות שלו, ותכניות בהן הוא משתתף או מנחה. בנוסף מחזיק שדה בעסק בשם החקלאי - רשת חברתית כלכלית שגם היא מתוחזקת ברמה יום-יומית עם תוכן ופוסטים שלא יורדים ברמתם מהדפים הגדולים והטובים במדינתנו.
הפריע לי שחוץ מהעלאת תכנים יבשים בדף הפייסבוק הרשמי של שדה, אין שום תגובה מצדו לפניות של האוהדים, לא לביקורות הטובות או הפחות טובות של הטוקבקיסטים ונראה כי מערכת היחסים היא חד צדדית. תגובה מהצד שלו תעלה את האינגיימנט לכל פוסט, ותשאיר את העמוד למעלה במעלה הפיד הפייסבוקאי.
מעבר לכך, שימוש באופציית הלייב ואפילו שידור קבוע של רבע שעה פעם בשבוע תחזק מאד את הקהילה שלו ותסייע לו רבות מבחינה טכנולוגית במידה וירצה לעשות שימוש ברימרקטיניג (שיווק מחדש) על מנת להציע שירותים או מוצרים חדשים תחת אמתחתו.
משתתפת העונה השלישית והשישית נופר מור ביססה את מעמדה כאהובת הקהל וכאחת שגדלה ביחד עם התפתחותה של פייסבוק, ידעה למנף את החשיפה בה זכתה לעסקים שעובדים מחוץ לגבולות הטלוויזיה והאינטרנט, אבל ללא צל של ספק משתמשת ברשתות החברתיות על מנת לטפח את הקהילה שלה ואת קהל המעריצים האוהד שלה.
דף הפייסבוק המקצועי של העסק שלה מתוחזק מדהים עם כ-7,862 אוהדים, בהחלט לא משקף את הפופולאריות של נופר ויש לה עוד מה לעשות עם העמוד על מנת שבאמת ישקף את הקהילה אליה היא מחוברת.


מתוך הדף העסקי של נופר מור
בדיוק כמו אלירז שדה, גם נופר מור לא ששה לענות לתגובות הטוקבסטים וקהל המגיבים וחבל, כי רובו משבח ומהלל את העבודה המצוינת שהיא עושה בעסק. כיוונון נכון של התוכן, שידורי לייב, עיבוי התכנים וחשיבה אסטרטגית איך למנף את החשיפה שעדיין קיימת בזכות הופעות בתכניות כאלה ואחרות, יסייעו למור לפתח את העסק במקומות שבעל עסקים רגילים היום לא מסוגלים מפאת חוסר תקציב.
לעומת זאת, עמוד האינסטגרם של נופר מור שונה לחלוטין, ובמובן החיובי של המילה. 63,200 אוהדים מקבלים ממנה טעימה ברמה יומית על חייה, הלבוש והסטיילינג שלה ועוד ועוד. הוא מושקע ובלי ספק מתוכנן אסטרטגית. שימוש נכון בהאשטגים רלוונטיים לקידום אורגני ותוכן טוב, הפכו ללא כל צל של ספק את הזירה הזאת למובילה אצל מור. גם באינסטגרם מערכת היחסים עם הקהל שרובו צעיר ונאמן, קריטית לטיפוח הקהילה. מענה לתגובות ופנייה ישירה לעיתים גם בווידאו, תסייע לה מאד וגם תוכן שיווקי לעסק שלה עצמה יכול מעובה יותר ממה שהוא היום.
נמשיך עם אביבית בר זוהר, אחת הדמויות הצבעוניות שידע האח הגדול לדורותיו. הפרדוקס בין הדמות ב'אח' למציאות היום יומית כפי שמשתקפת בזירות הדיגיטליות, הפכו אבר זוהר לפרסונה בפני עצמה. 15 דקות התהילה שלה והזיכרון שהיא הותירה מהדהד אצל רבים.
אז איך היא תרגמה את זה בעולם הדיגיטלי?22,733  עוקבים בדף הפרטי של בר זוהר ועוד עשרות דפים שמעריציה פתחו עבורה, אכן מאמתים את הסברה שהיא הצליחה למשוך אחריה מעריצים רבים. הדף הפרטי/ עסקי שלה  עוסק איך נאמר זאת... בעיקר באביבית בר זוהר, ובדרך החיים המעניינת שלה. בר זוהר השכילה להבין את מה שרוב משתתפי 'האח' לא הצליחו, והוא שימוש נכון ברשתות חברתיות כולל בווידאו, הענקת קרדיט לקולגות או לאנשי עסקים איתם היא נמצאת בשיתוף פעולה כזה או אחר, טיפוח המעריצים שלה, תגובה אקטיבית אליהם וחשיפה מתמדת בדיוק כמו ב'האח' משאירה אותה בזיכרון הקצר של כולנו לצרכים שלה וכל עוד היא רוצה זאת. שאפו אביבית - נהנתיי מכל רגע וזה עוד לפני שנכנסתי אל ערוץ האינסטגרם שלך ששם החגיגה גדולה מאי פעם!!!


מתוף הפרופיל הפרטי של אביבית בר זוהר
כ-72 אלף עוקבי הדף של אביבית בפייסבוק מקבלים אותה ברמה יומית בבלוג שהיא מעלה. ספק במודע או ספק שלא, הזירה הזאת עובדת ועובדת טוב! כמות הצפיות לא מאכזבת ולמרות שהתוכן ברובו תוכן כפול לעמוד הפרטי, עדיין הוא עושה את העבודה. טיפ ממני: התחילי להשתמש באופציית הלייב בפייסבוק אחת לשבוע, בקרוב מאוד האופציה תופיע גם באינסטגרם כך שהחגיגה בעמוד תהיה כפולה ומכופלת עד אז...


מתוך עמוד האינסטגרם של אביבית בר זוהר
את כוכבת העונה הראשונה עינב בובליל (עם גיחה קצרה גם בעונה השישית), קשה לשכוח: השפה, הסלנג וההתנצחויות עם מי שהייתה בסופו של דבר זוכת העונה הראשונה, שפרה קורנפלד, צרבו אותה עמוק עמוק בתודעה של הצופים בישראל.
בובליל ראתה כי טוב, וכאחת שמבינה את יחסי הכוחות בין התקשורת לפליטי ריאליטי, פתחה עסק משגשג באשדוד בתחום ההלבשה. לא עצמה אין דף מעריצים רשמי או אחד כזה שמצאתי בכל אופן, אבל לעסק יש ומדי יום 10,000 איש נהנים מהתוכן אותו בובליל מעלה.
הנראות של הדף והמקצועיות שלו לוקים בחסר וחבל, מינוף נכון של הדף בשילוב עוד זירות דיגיטל אינטליגנטיות יכולות להקפיץ את המכירות לשמיים. בנוסף וראינו זאת בעבר, משפחתה של בובליל, כול אביה יוסי בובליל (שגם הוא לקח חלק בעונה הראשונה), מושכים תשומת לב ציבורית, מה שהניב סדרת דוקו סטייל הקרדשיין בשם הבובלילים. חשיפה במינונים נכונים ותכנים ברמה גבוהה של עינב בובליל ומשפחתה, יכולים בקלות ליצור עם הקהל האוהד חיבור נכון וחיובי. ראינו זאת בעבר ונראה זאת גם בעתיד אנשים מתחברים לאותנטיות ולאמת, ממליץ לה  לחשוב על כך בצורה חיובית לספר את הסיפור של העסק שלה באמצעות אותנטיות. משם, השמיים הם הגבול.
גם חשבון האינסטגרם של בובליל עשיר ופעיל מאד, בו היא מציגה לראווה את  פרטי החנות, לעיתים גם את עצמה. תוכן זוכה למאות לייקים וגם כאן בדיוק כמו בפייסבוק זאת הזדמנות מצוינת להתקרב אל קהל האוהדים ואף ליצור "מכירות נטו", נושא שמפוספס ובגדול כמו אצל יתר בוגרי 'האח הגדול' שהחליטו לפתוח עסקים עצמאיים.


מתוך דף האינסטגרם של עינב בובליל
בוגרת 'האח' ומלכת ההשקות ליהיא גרינר, הייתה בין הראשונים להבין את הפוטנציאל בתכנית מסוג זה, ולהפיק מעצם היותה היא עצמה, תועלת כלכלית. לגרינר 13,351 עוקבים בפרופיל הפרטי המורכב גם מחברים וגם מעוקבים. הדף הפרטי שלה שזור בהמון תכנים יום יומיים מחיי הפרטיים, שידורי לייב בהם היא מספרת על תהליכים שהיא עצמה עוברת בתחנות שונות, לאחרונה דיאטה משמעותית שהביאה לה המון שאלות וטראפיק רב לעמוד הפרטי שלה, אזכורים בעיתונות הדיגיטלית והכתובה, ובקיצור - הגרסה הכי קרובה שיש לנו כאן לקרדשיין.
גרינר מקפידה לענות לתגובות ולטוקבקיסטים בניגוד ליתר בוגרי הראיליטי המצליח של קשת, ויודעת לשחק את המשחק התקשורתי בצורה חדה, מקצועית ועניינית. הדף העסקי של העסק שלה, עם 16,464 חברים, יכול בקלות להפוך לפעיל עוד יותר בכך שיהפוך להיות דף אוהדים נטו המתעסק באורך חיים בריא ובספורט בסגנון של ליהיא. המלצה אישית שלי - רוצי על זה!!! הקהילה כבר קיימת, אז למה לא?

אותנטיות מנצחת. מתוך הפרופיל של ליהיא גרינר
עמוד האינסטגרם של גרינר נעקב על ידי 42 אלף איש, מנוהל על ידה בים רמה, ומתוחזק כיאות. כיוונון קטן והחלטה עסקית מה ברצונה לעשות, יקפיץ את הזירה הזאת וישרת אותה נאמנה לכל עסק או פעילות שתבחר לעשות.
אחת ההחלטות הכי חכמות שמועמד יכול לקבל על עצמו בטרם כניסתו לבית זה לדעת איך לשווק את עצמו ואת  פעילותו העסקית במידה ויש לו כזאת בצורה חכמה ולא אגרסיבית.
זוכרים את לבנה זוהרים? זוכרים שיש לה חנות למוצרי פופ-אפ לחתונות, ימי הולדת ומסיבות רווקים/ות? זוהרים לא זכתה אמנם בתכנית, אך נצרבה בתודעה עם המותג המצליח שלה. כתושב דרום העיר, אני נוכח לראות מדי יום את הפעילות הענפה של העסק שלה ואין לי ספק ש'האח' עשה לה רק טוב.
קהילת הפייסבוק שלה המורכבת מ-2 דפים עסקיים עם כמעט 11 אלף עוקבים. לצערי לא מצאתי דף עסקי לעסק או ללבנה עצמה, וכאחת שמנהלת חנות, הפוטנציאל של דף עסקי המתכתב עם האתר שלה הוא בגדר חובה היום. חיסרון ענק לחוסר ניצול הזירות והמיתוג החזק שלבנה יצרה לעצמה וחבל. אבל הנה האתר שלה.


מתוך האתר של לבנה זוהרים 
עמוד האינסטגרם של לבנה מנוהל גם הוא בצורה לא ממצה. היא יכלה בקלות ליצור תגיות לכל אחד מהמוצרים אותם היא משווקת, להוציא לינקים לחנות שלה וליחצן הרבה יותר את מוצרי החנות, את הלקוחות הרבים שפוקדים אותה ואת האירועים בהם המוצרים שלה מככבים.
אמנם כמה וכמה שנים, אבל את ליאון שניידרוסקי מתקשה לשכוח. הדמות הצבעונית מהעונה הראשונה הפך בזכות המון עבודה קשה והתמדה לכוכב רשת וליוטיובר מצליח בפניי עצמו. עם פלטפורמה מצליחה בשם פאשניסטייל המציעה הרצאות בתחום הסטייליניג ביחדד עם יואב מאיר, וערוץ יוטיוב יותר מ-45 אלף חברים, בהחלט ניתן לומר ששניידרוסקי מבין ויודע שהעבודה והקהל האמיתי שלו נמצא באינסטגרם, ביוטיוב ובפייסבוק. עיבוי המותג שלו ושל מאור מאיר בפייסבוק והקמת אתר אינטרנט שישמש כנכס נדלני לכל דבר, ימצבו אותו עוד יותר מהיום. כל הכבוד ליאון!


מתוך ערוץ הפייסבוק של ליאון ויואב מאיר 
ונקנח עם שי חי, הכוכב הבלתי מעורער של העונה האחרונה של האח, איש האמת ובעל צבא האוהדים שהולך אחריו בכל אשר יילך. עם כמעט 76 אלף אוהדים באינסטגרם ו-90 אלף אוהדים בדף העסקי, שי חי הוא ללא ספק אחד מהמטאורים הגדולים שהתכנית הפיקה.


מתוך עמוד האינסטגרם של שי חי 
האם הפרסום הרב שקיבל תורגם לכסף ממשי? האם היום הוא עושה שימוש בזירות על מנת להתפרנס ממיזמים כאלו ואחרים? דף הפייסבוק העסקי של חי נראה כלוח מודעות לכל הפעילויות בהם הוא נוטל חלק. פרסום לינקים של הטור השבועי שלו במעריב, פה ושם תמונות מקטלוג שצילם, ותמונות סטילס אותנטיות מחייו.
גם הוא, כמו יתר הבוגרים עליהם ביצעתי סקירה, לא מבזבז זמן על מנת ללייקק לטוקבקיסטים, להודות להם על תגובות ובכלל לקחת חלק פעיל בזירה המדהימה שנוצרה לו בעקבות העבודה עם קשת. האינסטגרם שלו גם הוא חף מתגובתיות של הטאלנט ומערכת היחסים שלו עם מעריציו ותומכיו מסתכמת שוב בהעלאה פסיבית של תכנים שלקח בהם חלק.


צבא צבא, אבל איפה התודה? 

לסיכום

מהפכת המדיה החברתית בעולם קירבה את גדולי האומה אל "העם". הנשיא הנכנס של ארה"ב דונלד טראמפ מצייץ מדי שעה בטוויטר ומגיב לבוחריו, משפחת קרדשייאן מגיבה חדשות לבקרים למעריצים שלה ומתקשרת איתם באמצעות הרשתות החברתיות. משפיעני רשת בעלי קהילה של כמה עשרות אלפים בנישות שונות, מהווים היום כוח קנייה חזק מאד, הרבה יותר מכל פרסומת.
בוגרי 'האח' שקיבלו במתנה קהילה אוהדת וקהל מעריצים צמא לתוכן, חייבים לדעת איך לנהל את הזירות השונות, או לגייס מישהו שיעשה זאת עבורם. גם על מנת להתקרב ולהמשיך להיות בקשר עם המעריצים, גם כדי לטפח את הקהילה לצרכים עסקיים לכשיהיו, הם חייבים להבין שחברי הקהילה שלהם הם השגרירים  החדשים להעברת המסרים אותם רוצים להפיץ אם הם רוצים .תוכן שיווקי או כל תוכן אחר.


ולסיכום, אני רוצה להקדיש את הטור המיוחד הזה לאמא שלי ז"ל, שהייתה מעריצה מספר אחת של 'האח הגדול'. שיהיה בהצלחה גדולה למשתתפים שנכנסים הערב לבית החדש.
*** כל המספרים נלקחו מזירות הפייסבוק וכוללים עוקבים, אוהדים וחברים, גם בדפים עסקיים וגם בדפים של מותגים. 
אבי סנטו הוא מומחה רשתות חברתיות ואסטרטג תקשורת דיגיטלית ומכירות, מרצה לשיווק ופרסום ובעלים של חברת הפרסום והמדיה חברתית'אבי סנטו – ניו מדיה לעסקים'.רוצים לדבר איתו בפייסבוק? לחצו כאן
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    האח הגדול
    כתבה מצוינת 12/2016/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מצוינת משקפת בדיוק את מה שחשבתי??סנטו!!!
    סגור
  • 2.
    כתבה מצוינת אבי סנטו אתה מציע כל הכבוד! (ל"ת)
    דני 12/2016/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אין ספק ששי חי הוא התופעה הכי משמעותית שיצאה משם
    המנצח הגדול 12/2016/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא היה יכול להשיג הכל, אילו לא היה מסנן הרבה הצעות, והיה מתחנף יותר. אבל זה ייחודו. לא רץ להשקות. לא חושב שערוץ 24 הנמוך הוא פלטפורמה, ולא מוכר את עצמו בזול. הוא היחיד שהגדרתו חורגת מהמונח "פליט ריאליטי".
    סגור