תקשורת ומדיה

האם תאגיד השידור "כאן" הוא "סיפור הצלחה אמנותי וכלכלי"?

גם כאשר מדברים על שידורי טלוויזיה השאלה שצריך לשאול איננה האם הממשלה יכולה לספק את השירות, אלא האם אין מנוס מלהוציא את הכסף מהכיס שלנו
אמיר חצרוני |  9
אמיר חצרוני (צילום באדיבות המצולם)
בתאגיד השידור "כאן" מחככים ידיים בהנאה. בחודש שעבר הם זכו ב-33 פרסים מתוך 45 שחילקה האקדמיה הישראלית לטלוויזיה. זו נראית להם כהוכחה חותכת שצריך את התאגיד למרות שהוא עולה למשלם המיסים כמעט 800 מליון שקל לשנה בימים של קורונה ומשבר כלכלי מהקשים שידענו.
עוד לפני שיורדים לעומק ההישגים והכישלונות של "כאן" אפשר לראות בקלות שצניעות איננה אחד מההישגים, אם הם מתארים את עצמם כ"סיפור הצלחה אמנותי וכלכלי". אכן, עם עובדות אי אפשר להתווכח. סדרות הדרמה שמפיק התאגיד בשנתיים האחרונות כגון "מנאייק", "שעת נעילה" ו"חזרות" זוכות לאהדת הברנז'ה שבאה לידי ביטוי בביקורות מפנקות ובפרסי הוקרה, אבל זה לא ממש מפתיע, כשזוכרים ש"כאן" משלמים ליוצרים הרבה יותר כסף והרבה יותר מהר בהשוואה לערוצים המסחריים.
אילו הייתי יוצר טלוויזיה, הייתי רוצה מאוד לעבוד ב"כאן",  אבל לא בטוח שהאינטרס של היוצרים חופף לאינטרס של הצרכנים שבא לידי ביטוי ברייטינג. מכיוון ש"כאן" מסרבים מזה שנה וחצי לקחת חלק במדידה הרשמית של הרייטינג, שמתבצעת על ידי הועדה הישראלית למדרוג, בנימוק שהמדידה הקונבנציונלית מקפחת אותם כי אינה נותנת משקל ראוי לצפייה באפליקציות, קשה מאוד לדעת עד כמה התוכניות אכן זוכות לאהדת הקהל.
נשארת האינטואיציה שאומרת כי רקדן שזוכה בתחרות לא מתלונן שהרצפה עקומה והידיעה מה שהרייטינג של התוכניות של "כאן" בטרם פרשו מהמדידה בסוף שנת 2019  היה  נמוך ביותר – אחוזים בודדים. זאת ועוד – אם התוכניות של כאן 11  היו באמת כל כך פופולאריות, החסויות הרבות בשידורים – שהפכו מזמן לפרסומות – היו מצליחות לכסות את העלויות של הפעלת הערוץ, אך בפועל כאן מרוויחים מחסויות ופרסומות פחות מ-100 מליון שקל לשנה – בקושי 10% מהתקציב והרבה פחות ממה שמרוויחות קשת ורשת.
נכון שהתוכניות של "כאן" חושפות לקהל הרחב שדרים ופרשנים ממגזרים שהערוצים המסחריים נוטים פחות להציג. מהדורות החדשות של ערוץ 11, לדוגמא, מציגה יותר כתבים דתיים, אתיופים וערבים מכל מהדורה אחרת, ואולם בישראל חיים לא רק אתיופים, ערבים ודתיים אלא גם גברים אשכנזים ונשים מבוגרות. אלו כיכבו על המסך של ערוץ 11 בימים שהיה שייך לרשות השידור, אך נעלמו כמעט לגמרי ב"כאן". יעקב אחימאיר (חתן פרס ישראל לתקשורת), שרי רז (הנצר האחרון למהדורת מבט הראשונה משנת 1968), דוד ויצטום (העניק טאץ' אירופאי לחדשות), וירון לונדון (שעם כל הביקורת קשה להתווכח על תרומתו לטלוויזיה בישראל) נשלחו כולם לפנסיה – לא בגלל שהם לא מספיק סוציאליסטים או יותר מידי שמאלנים ואפילו לא כי הם שכחו איך לעמוד מול מצלמה אלא כי הם זקנים מידי. "כאן" בחרו למתג את עצמם כערוץ קוּלי ופרוגרסיבי.
בערוץ כזה אין מקום ליעקב אחימאיר או לשרי רז. אישית, אינני סבור שחובתה של הטלוויזיה לייצג אחד לאחד את הדמוגרפיה של המדינה, אבל אם כבר עולה הטענה ש"כאן" מאפשרת לבני מיעוטים לראות את עצמם על המסך, כדאי לזכור שזה בא על חשבון השבט הלבן הוותיק שהוכחד כמעט כליל. ועוד לא דיברנו על החדשות. אם התוכניות של כאן זוכות לפחות לאהדת הביקורת  (גם אם לא תמיד קולעות לטעם הקהל) – כשמדובר בחדשות קשה לחשוב על תרומה ייחודית שערוץ 11 מספק לשיח הציבורי.
כמו בכל הוצאה ציבורית – גם כאשר מדברים על שידורי טלוויזיה השאלה שצריך לשאול איננה האם הממשלה יכולה לספק את השירות (היא יכולה לעשות הכל –אם אין מגבלה תקציבית) אלא האם אין מנוס מלהוציא את הכסף מהכיס שלנו. שוק הטלוויזיה בישראל מגוון מאוד. גם בלי "כאן" אנחנו נהנים משני ערוצים מסחריים ומלא מעט פלטפורמות דיגיטליות ישראליות ("סלקום טי-וי") וזרות ("נטפליקס") שמשדרות תוכניות בעברית מסוגים שונים. קשה למצוא סיבה מדוע חיוני להמשיך לסבסד את "כאן" מהקופה הציבורית.
הכותב אמיר חצרוני: פרופסור לתקשורת באוניברסיטת קוץ' באיסטנבול
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    קצרוני
    עמיר 05/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי נותן ליצור הזה במה???? מאיפה הוא צץ וחזר לעולם????
    סגור
  • 7.
    יש לסגור לאלתר
    דודו 05/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערוץ מסואב, בזבזני,משכורות עתק ללא כל בקרה,הפקות כושלות,שלא הגיעו אפילו למערכת,עובדים לא מיתאמצים לתרום,כל זה רק חלק קטן, וזה נובע מכך שהמדינה מעבירה מדי שנה בשנה סך של, 1,200,000,000, מיליארד ומאתיים מיליון שקלים מוזרמים לערוץ הבזבזני, ולא יעיל,וראוי ומוטב לעשות זאת עוד היום ליסגור את הרעה הזאת,כתבים לא ראויים,מנהלים לא ראויים,חייבים לסגור ומיד,ולהעביר את הכספים לאפיק של חיילים משוחררים,או למען המישפחות הניזקקות ולא חסרים כאלה,
    סגור
  • 6.
    פשוט חדשות 12 זה איזה משהו מדהים
    לא. 05/2021/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    למי אכפת מרייטינג כאן נותנים בראש עם סדרות מטורףות, פלטפורמות צפייה נוחות רצח לא כמו המסחריים עם מלטנתלפים פרסומות, אין צורך ליהיות טחון מדי בשביל לראות את זה כי כולם ממנים. אמנם עוד כמה שנים השחיתות תגיעה גם לשמה, אבל בינתיים הסדרות הכי טובות. הפלטפורמה הכי טובה. המגוון הכי טוב. ולא מפסיקים להפציץ. ולמי אכפת מהשבט הלבן המסכן, שיסתדר בעצמו אם כלכך חשוב
    סגור
  • 5.
    מעריץ
    מיעוט 05/2021/25
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אני אישית לאניכול לסבול את הערוצים המסחריים שכולם שם ניראים שוודים והכל רועש, התוכניות של כאן ממש מרתקות ונושאים מאוד מעניינים, וגם יותר רגוע שלא כולם שם דוגמנים, מודה על השינוי שעשו שם מרגישים את ההבדל, ושמח שיש לנו ערוץ ממלכתי נורמאלי
    סגור
  • 4.
    איך ויתרו על אורן נהרי? מתאים לתאגיד הדפוק הזה!
    אלעד 05/2021/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שמעתי הבוקר בגל"צ שיחה עם אורן נהרי על הנחתת המטוס בבלארוס. שיחה מרתקת, שבה נהרי שוב הפגין את הידע העצום שלו, את ההגשה המרתקת. אלא שתאגיד השידור החליט שהוא לא מתאים לו. במקומו לקחו את מואב ורדי, יקיר התאגיד החדש, שלדעתי בינו לבין חדשות חוץ אין שום קשר. זה הפרצוף של התאגיד. למזלו של נהרי הוא לא חלק מאוסף החלטוריסטים הזה.
    סגור
  • אני בעד להחזיר את נהרי וויצטום (ל"ת)
    חכמים ולא משעממים כל 05/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    הכישלון המחפיר של חדשות התאגיד!
    אלעד 05/2021/25
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אוסף של כתבים רדודים, מגישי בוסר, חדשות של אתמול, עריכה חלטוריסטית, ועל זה עוד מקבלים 750 מיליון ש"ח מהמדינה.
    סגור
  • 2.
    נפלא
    אדם 05/2021/25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כתבה מתומצתת ומדוייקת
    סגור
  • 1.
    אמיא חצרוני
    יזין 05/2021/25
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אמיר חצורני יבן של זונה
    סגור