תקשורת ומדיה

סמוטריץ' על הפספוס של לפיד: "הייתה הזדמנות להגשמת החזון"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' פרסם פוסט בפייסבוק בו הוא מספר על "עוד פספוס מדיני של ראש הממשלה יאיר לפיד". לטענו, "הייתה אפשרות ליישם את החזון של רכבת לאילת, אבל בשביל זה צריך מנהיגות מדינית, ולמרבה הצער אין אצלינו כרגע"
מערכת ice |  2
בצלאל סמוטריץ, יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום פלאש 90/ סורייה דיאמנט, יונתן זינדל)
ח"כ בצלאל סמוטריץ' פרסם היום (שישי) פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו דיבר על "עוד פספוס מדינה של ראש הממשלה יאיר לפיד", לטענתו. "אתמול פרסם העיתונאי ברק רביד על הסכם שמתגבש בין מצרים, סעודיה, ארה"ב וישראל, במסגרתו תאפשר ישראל את העברת הריבונות על האיים טיראן וסנפיר בים האדום ממצרים לסעודיה תוך שינוי הסכמי השלום שנחתמו בין ישראל למצרים והחלפת כח המשקיפים הבינלאומי שמוצב מאז על האיים בפיקוד אמריקאי בנוכחות צבאית סעודית", פתח סמוטריץ'.
סמוטריץ' המשיך: "זאת בהתסס על התחייבות סעודית לשמר את חופש השיט הישראלי במיצרי טיראן ועל ערבויות אמריקאיות לכך. לפי הפרסום, התמורה שתקבל ישראל על הסכמתה ועל הסיכונים שהיא נוטלת על עצמה תהיה אישור סעודי למעבר טיסות ישראליות מעל סעודיה בדרך למזרח, צעד שיקצר ויוזיל את הטיסות הללו. והאישור הזה אכן ניתן הבוקר".
"סביר להניח שההסכמה הישראלית להסכם בין מצרים לסעודיה ניתנת כחלק ממהלך רחב יותר, במסגרת קידום הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה והרחבת הסכמי אברהם. במובן זה יש לה חשיבות שהיא מעבר לקיצור הטיסות מישראל למזרח. ובכל זאת, התמורה הישירה נראית קטנה מידי למול הסיכון העתידי שישראל נוטלת על עצמה. זו גם תמורה סעודית, בעוד מצרים, שמרוויחה אף היא מההסכמה הישראלית, אינה משלמת דבר. וזה פספוס".
 
"ישראל יכולה וצריכה להתנות את הסכמתה למהלך בהסכמה מצרית להנחת מסילת רכבת מטענים ישראלית מנמל אילת לנמל אשדוד, רכבת שתהווה חלופה יבשתית למעבר הסחורות הימי בתעלת סואץ. זהו מהלך בעל פוטנציאל כלכלי וציוני אדיר לישראל, שלמיטב ידיעתי נמנע עד כה בשל התנגדות מצרית מחשש לפגיעה בהכנסותיה ממעבר האניות בתעלת סואץ, ובשל הרצון הישראלי שלא לפגוע ביחסים המדיניים והביטחוניים בין המדינות".
"רכבת מהירה מאילת לאשדוד, שתשמש במקביל לרכבות נוסעים ומטען, היא אינטרס ישראלי גדול מאוד. יש לה פוטנציאל כלכלי אדיר בשינוע סחורות בינלאומי ופוטנציאל צמיחה גדול לעיר אילת. בשל הכדאיות הכלכלית הגדולה הזו ניתן יהיה להקים אותה באמצעות השקעות פרטיות (בדומה למיזמים כדוגמת כביש 6) ועל הדרך להשתמש במסילה לרכבות נוסעים מספר פעמים ביום. עד כה לא קודמה בצורה רצינית רכבת הנוסעים לאילת בשל עלותה הגדולה והתפיסה הרווחת במשרד האוצר, שבוחנת השקעות תשתית כמעט רק בפריזמה כלכלית. כאמור, רכבת משא שתיסלל על בסיס כלכלי ותשמש "על הדרך" גם לרכבות נוסעים תהיה מהפיכה של ממש לעיר אילת, תחבר אותה למרכז הארץ ותקצר בצורה דרמטית את זמן הנסיעה אליה וממנה, וממילא תאפשר את פיתוחה המואץ".
 
"אבל יותר מכך, רכבת לאילת תאפשר בעתיד להקים עוד שתי ערים גדולות בנגב על קו המסילה (ספיר ועובדה). וזה כבר מהלך ציוני דרמטי, שבמבט צופה פני קצב גידול האוכלוסיה בישראל בעשורים הקרובים יהיה גם מחויב המציאות במסגרת פרישת אוכלוסיית המדינה".
סמוטריץ' סיכם: "פורמלית אנחנו כמובן לא זקוקים להסכמה מצרית כדי להניח מסילה בשטחנו הריבוני, אבל הרצון לבצע את המהלך בתאום ותוך שמירה על שיתוף הפעולה שלנו עם מצרים הוא בהחלט הגיוני. דווקא משום כך ההסכם המסתמן על האיים המצריים הוא הזדמנות לייצר הסכמה כזו ולאפשר סוף סוף את הגשמת החזון של הרכבת לאילת. אבל בשביל זה צריך מנהיגות מדינית שניחנה בראיה אסטרטגית ומבינה במדינאות, ואת זה כידוע ולמרבה הצער אין אצלינו כרגע".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הפעם לשם שינוי סמוטריץ מדבר לעניין.
    יוסי 07/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל הבעיה שגם בצד הימני אין דמות כזו. כל מה שמעניין אותם הוא מערכת המשפט. כולם הפכו למשפטנים בשנים האחרונות.
    סגור
  • 1.
    רכבת לאילת זה הדבר האחרון שאנחנו צריכים (ל"ת)
    אסף 07/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור