דעות
ניהול משברים ושיווק: אל על והשמיים הפתוחים - מי המנצח?
אל על לא השכילה לשלב בין ניהול המשבר לניהול השיווק, וגילתה כי הממשלה כבר אישרה את ההסכם. משרד התחבורה הוריד פרופיל ודיכא להבות
\"השמים הפתוחים\". את האמת, התחלה טובה, אחלה שם מיתוגי. אבל מעבר לשם, מסתתר ניהול משברים אותו מובילה בשם חברות התעופה בארץ - חברת אל על.
הסכמי שמים פתוחים החלו בשנת 1992 (הולנד-ארה\"ב) והגיעו אלינו באיחור של 2 עשורים - הסכם ראשוני נחתם בין ישראל לאיחוד האירופי ב-30 ביולי 2012. חברת אל על זיהתה את סימני האזהרה למשבר ההולך וקרב ונקטה במדיניות \"פנימית\" ולא \"שיווקית\"; קרי, שידול, מו\"מ ודיפלומטיה עם ערוצי השלטון בכלל ומשרד התחבורה בפרט.
כנראה שבארצנו הקטנה, ניהול משברים וניסיון למזער ולשנות החלטות, אינו אפקטיבי ללא רעש ויחסי ציבור, אבל כאשר אל על התעוררה והחלה לזעוק - זה היה כבר מאוחר מדי. אל על לא השכילה לשלב בין ניהול המשבר לניהול השיווק. מאוחר מדי בגלל הסיבה האובייקטיבית שהממשלה אישרה, ומאוחר מדי בגלל הסיבה הסובייקטיבית - לדעת הקהל אין מספיק זמן להבין ולגבש דעה לצד חברת התעופה (הלאומית?).
אז מה עושה אל על ושותפתה ההסתדרות: שובתת, מאיימת ומכאן הדרך קצרה לאנטגוניזם חברתי במקום צדק חברתי.
לעומת החברה הלאומית, דווקא משרד התחבורה התנהל מעולה על קו התפר שבין ניהול משברים לניהול השיווק. המשרד הוריד פרופיל ודיכא להבות של התפרצות משבר אפשרית וברגע הקריטי לא התלהם, אלא העביר מסר באמצעות אנאלוגיה פשוטה וקצרה (גם פה עקרון הפרסום של Less is More עובד טוב יותר): תראו כמה טוב עשתה לכם התחרות ו\"השמים הפתוחים\" בענף התקשורת - כך גם יקרה בענף התעופה.
בשיח החברתי של היום משרד התחבורה מנצח. נשארה לו רק \"פינה אחת לסגור\": אל על באמצעות אנשי תקשורת שאינם מבינים בכלכלה - מעבירה את המסר שבענף התקשורת, החברות הרוויחו מיליארדים (נכון) והם חברה שלא מרוויחה כמעט... (גם זה נכון). משרד התחבורה רק צריך לעדכן את הציבור כי החברה אכן לא מרוויחה מיליארדים, אבל מרוקנת עצמה באמצעות עסקאות שרשור של בעלי העניין שבעצם מקבלים תשלום גבוה עבור שירותים שמציעות חברות אחרות שלהם לאל על. אני מניח כי משרד התחבורה לא יבהיר זאת כי הנושא מורכב מדיי להבנת הציבור, והרי אמרנו כבר שעדיפים מסרים פשוטים וברורים.
בינתיים, במלחמת השמים הפתוחים מנצח משרד התחבורה וכנראה שגם העם. נותר רק לראות איזה שפן ישלפו אל על וההסתדרות והאם יהיה זה שפן שיווקי, או שפן משברי.
ד\"ר שמוליק א. צרפתי הוא מנכ\"ל ובעלי חברת What?! העוסקת בקידום מכירות וייעוץ שיווקי
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(8):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
7.מאמר שגוי וירודאייל א. 05/2013/06הגב לתגובה זו0 0ידידי האסטרטג. ראה איך אל על תברה הון שהמשתווה להכנסה של שנה שלמה בתוך שביתה של יום וחצי.... משבר מוצלח של אל על. משבר רע של הממשלה.סגור
-
6.זה שהציבור תומך במשרד התחבורה מלמד הכל.... (ל"ת)אחד שלא מבין 04/2013/29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.3-4 אתם טועים ביג טייםקרח יבש 04/2013/23הגב לתגובה זו0 0זה ניתוח מעולה למה שקרה שם.. העובדה זו התוצאה שהשביתה נגמרה וחברות התעופה קיבלו עוד כמה מאבטחים בחינם ולא יותר מזה...סגור
-
4.מי מנתח משבר לפני שהסתיים? טיפשות טהורה.אחד שמבין 04/2013/22הגב לתגובה זו0 0מציע לילד שביקש לעצמו במה שיתאפק. משבר מנתחים כשהוא מסתיים ולא אחרי היום הראשון. ולאייס: אם אתם רוצים להיות רציניים תתייחסו לעצמכם ברצינות. זה מרחיק גולשים מהאתר, הרדידות העמוקה הזו....סגור
-
3.כמה שטויות אפשר לפרסם?רון 04/2013/22הגב לתגובה זו0 0מציע שתבין לעומקם של דברים את המצב לפני שאתה זורק ניתוחים בגרוש המראים חוסר הבנה בסיסיסגור
-
העובדה היבשה היאלמה לתקוף? 04/2013/29הגב לתגובה זו0 0שהניתוח אכן תואם את התוצאה הסופית למרות שהוא לא ניסה לחזות את העתיד, אלא ציין את טעות חברות התעופה, טעות שלא החלה בתקופה האחרונה, אלא לפני זמן רב.סגור
-
2.ניתוח מדויקאביחי 04/2013/22הגב לתגובה זו0 0העם בהחלט ירוויח, תמיד יהיה מי שיפסיד. כתבה מצוינת.סגור
-
1.ניתוח מצוין.כתבה טובה (ל"ת)רן 04/2013/22הגב לתגובה זו0 0סגור


