דעות

אחת ולתמיד: "קרן העושר" היא למעשה קרן עוני

בניגוד להבטחות, "קרן העושר" היא קרן עוני דלה, שעליה אות קין של חוסר שקיפות, הטבות יוצאות דופן לחברות הגז ואוזלת יד של רשות המיסים. אם היו יודעים זאת מראש, לא היו מקימים אותה
ח"כ מוסי רז |  5
מוסי רז (צילום אלעד מלכה)
בשנה האחרונה שימשתי כיו"ר הועדה המיוחדת בכנסת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, או כמו שהיא מכונה לפעמים, קרן העושר. הועדה מפקחת על הקרן שאליה מגיעים היטלי רווחי הגז ומס יתר על רווח ממשאבי טבע. בעיכוב משמעותי מהתחזית, הקרן הגיעה ביוני האחרון לסף מיליארד השקלים והחלה לפעול. לולא התפזרה הכנסת, היינו אמורים לציין את פתיחתה בטקס חגיגי. אחרי שנה של מעקב צמוד אחריה, אני יכול להגיד שאין כאן מקום לחגיגה גדולה. בניגוד להבטחות, "קרן העושר" היא קרן עוני דלה, שעליה אות קין של חוסר שקיפות, הטבות יוצאות דופן לחברות הגז ואוזלת יד של רשות המיסים.
בניגוד להבטחות של נתניהו ואחרים על מאות מיליארדים שיכנסו לקופת המדינה, היום מובן לכולם שהקרן תהיה אחראית לסכום זניח בלבד מהכנסות המדינה. תחזית הכלכלנית הראשית עומדת היום על 32.4 מיליארד דולר בלבד עד 2050. אם אדריכלי מתווה הגז היו רואים מה קרה לתחזיות שלהם, הקרן לאזרחי ישראל כלל לא הייתה קמה מלכתחילה.
 
לא מדובר רק בסכום הפעוט שנצבר בקרן. נחשפתי לבעיה חמורה של חוסר שקיפות בכל הנוגע למיסוי משאבי הטבע של כולנו. גם דו"ח מבקר המדינה הצביע על הבעייתיות בכך שלא חלה חובת שקיפות בתחום. אבל רשות המיסים נשארת בצורה בעמדתה ואינה מפרסמת אפילו את תשלומי המס מכל מאגר. גם מדיניות ההשקעה של הקרן עצמה, ובפרט הקווים האתיים שמנחים אותה, לא חשופים לציבור. אמנם יו"ר וועדת ההשקעות של הקרן הודיע שהקרן לא תשקיע בחברות גז ונפט, אך ראוי שהוועדה תפרסם מדיניות השקעות אחראית ושקופה לציבור, כמו כל גוף מוסדי בישראל.
בכל הנוגע לרווחים שיגיעו מהקרן לקופת המדינה, ראוי שילכו למטרה אחת ויחידה: בניית תשתית של אנרגיות מתחדשות, כדי לגמול את ישראל מהר ככל האפשר מדלקים מזהמים. אסור לנו לשכוח שגז הוא אנרגיית מעבר. בשביל להגן עלינו מהקטסטרופה של משבר האקלים עלינו למהר להיגמל לחלוטין משימוש מפחם לטובת הגז, אך חשוב מכך, להיגמל מהר ככל האפשר גם מהגז לטובת אנרגיות מתחדשות.
 
המדיניות הנוכחית, לצערי, רחוקה מכך. במקום לצמצם את השימוש בגז אנו צופים במגמה הפוכה: שרת האנרגיה נכנעה ללחצים, ולמרות התחיבותיה נקטה במדיניות של הגדלת יכולת ההפקה של המאגרים וחתימה של שרת האנרגיה על הסכמי ייצוא. מהצד השני – למרות הבטחות חברת החשמל לסגירת התחנות הפחמיות ב2022,  21% ממשק החשמל הישראלי ממשיך להתבסס על פחם, שלא רק שהוא הרסני סביבתית, הוא מסוכן לבריאתנו. ע"פ נתוני גרינפיס פעילות התחנות הפחמיות גורמת לתמותה מוקדמת של 309 אנשים מדי שנה.
בסופו של דבר, למרות ההבטחות לרווחי ענק לאזרחי ישראל, הקרן לאזרחי ואזרחיות ישראל נותרה דלה, אנחנו לא יודעים היכן הכסף שלנו מושקע, משרד האנרגיה נכנע ללחצי האוצר וייצוא הגז הולך וגדל בעוד שאנחנו ממשיכים לנשום פחם. 
הכותב הוא חבר כנסת מטעם מפלגת מרצ ויו"ר הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל בכנסת ה-24
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ברגע שנחבר את אירופה רווחי הגז יהיו מטורפים (ל"ת)
    דן 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אתה מאחז את עיני הציבור
    ליאור 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם המחיר שמוכרים בארץ גז לא היה כל כך נמוך, קרן העושר היתה מלאה בכל טוב. אי אפשר גם לגרום לחברות הנ"ל למכור במחיר כל כך נמוך, גם למסות כל כך הרבה וגם לצפות לקרן עושר מנופחת.
    סגור
  • 3.
    עצוב ולא מפתיע
    מיכל 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עצוב מאוד - על משאבי הטבע, על חוסר השקיפות ובעיקר על התגמול שהיה אמור לחזור לאזרחי המדינה בדמות אנרגיות מתחדשות ופחות מזיקות. מוסי, תודה על המעקב והכתיבה על כך, אבל האם אתה באמת מופתע? מה משמעותן של הבטחות בזירה הפוליטית האופורטוניסטית פה במדינה?
    סגור
  • 2.
    צודק בכל מילה
    Nimrod 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גונבים אותנו ואנחנו שותקים
    סגור
  • 1.
    קרן עושר עובדת - בנורבגיה נהדר
    סוציאליסט גנב 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בארץ הכל עקום בגלל מפא"י ההיסטורית שהכריזה על השחיתות כשיטת הממשל (כל השאר ממשיכים בשיטה, ביבי -לפיד-גנץ מאד אוהבים שהשיטה מסואבת)
    סגור