נדל"ן ותשתיות

הדר גולדמן בריאיון: "איך נהיה סטרטאפ ניישן אם נסתמך על דלקים פוסיליים?"

החל מ-2023 פאנלים סולארים יהיו חובה בכל בניין חדש או מחודש בברלין. מערכות הסולאריות להפקת חשמל יחולו על מבנים למגורים או לעסקים בראיון ל-ice מספר איש העסקים והנדל"ן, הדר גולדמן, על החוק ואיך זה יפתור את בעיית החקלאים? 
אריאל נוי | 
הדר גולדמן כותרת (צילום יחצ)
בעקבות החלטת הסנאט בברלין משנת 2023 פאנלים סולארים יהיו חובה בכל בניין חדש או מחודש. מערכות הסולאריות להפקת חשמל יחולו על מבנים למגורים או לעסקים, כל עוד הגג שלהם גדול מ-50 מ"ר. בראיון ל-ice מספר איש העסקים והנדל"ן הדר גולדמן, חבר פנל בתוכנית "הכרישים",  על החוק ולמה כדאי שהחוק יהיה ישים בישראל. 
גולדמן השקעות מחזיקה ומנהלת מתחמי דיור למגורים (מולטי פמילי) בארה"ב בהיקף כולל של אלפי דירות. הרכישה משתלבת באסטרטגיה של גולדמן השקעות להפוך את כל נכסי הנדל"ן של החברה לאוטונומיים מבחינה אנרגטית. מתחמי המגורים של החברה בטקסס שטופת השמש מתאימים במיוחד לתפעול באמצעות אנרגיה סולארית. באתרי החברה בצפון ארה"ב שזוכים לפחות חשיפה לשמש בממוצע נבחן שימוש בסוללות מתקדמות לאגירה של אנרגיה חלופית, לרבות סוללות מתוצרת Tesla.
האם שמעת על החוק של פאנלים הסולארים בברלין, וכיצד זה עשוי להשפיע עלינו?
"קודם כל חשוב לומר שכל מדינה ב-OECD תהיה תהיה מחויבת בכל פרויקט חדש ל- 40%-50% אנרגיה מתחדשת. יש מדינות שכבר היום מיישמות את הנושא למשל אנגליה, אתה לא יכול לקבל טופס 4 אם אין לך 40% של אנרגיה מתחדשת בתוכנית. אחד המקצועות המבוקשים ביותר בלונדון כיום הוא יועץ אנרגיה מתחדשת. ופרויקטים ללא אנרגיה מתחדשת מחויבים לרכוש אנרגיה מתחדשת ממקום אחר, כך החוק מקדם את הנושא.
דוגמא נוספת היא קליפורניה, המדינה מחויבת עד שנת 2040 ל-100% אנרגיה מתחדשת. כל חברה, עסק ומבנה תעשייה שלא יהיה עם פתרון לאנרגיה מתחדשת לא יוכל להמשיך לעבוד. בנוגע לשאלה שלך על ברלין, הם מייחצנים את זה אבל יש שם אתגר גדול מאד, מדובר בעיר אורבנית שמאד תלויה בשטח הגגות, אבל הפאנלים שמיוצרים היום מגיעים עם הספק גדול יותר באופן משמעותי מאשר הפאנלים שהיו לפני שנתיים, מדובר על שינוי של  פי שתיים. כלומר, הטכנולוגיה היום מאפשרת לייצר כפול אנרגיה באותה יחידת שטח.
האתגר השני שיש לברלין הוא שעות שמש, העולם הסולארי עובד על פי סוכנות החלל של נאס"א, לכל מקום בעולם יש את שעות השמש שלו, לתל אביב ובישראל בכלל יש כ-1700 שעות שמש בשנה עבור קילו וואט חשמל אחד. לברלין יש כ-1000 שעות שמש כ-40% פחות שעות שמש מישראל, בקליפורניה  למשל יש 2000 שעות שמש בשנה עבור קילו וואט חשמל".
ממשלה חדשה, מדיניות אחרת מה עוצר את השלטון לפעול בנושא?
"ישראל חייבת להיות שחקן משמעותי, יש לנו כ-1700 שעות שמש בשנה, שווה ערך לקליפורניה ולוס אנג'לס, תראה איפה הם. בסופו של דבר הכל זה עניין של מנהיגים,אם תסתכל על ממשלו של הנשיא טראמפ שתמך בכלכלה הישנה, בכל חברות הדלקים המזהמות, הנשיא ביידן לעומתו שונה לגמרי בקו חשיבה ורואה את המציאות אחרת. גם בארץ הייתה בעיה דומה, כאשר השר יובל שטייניץ לא קידם את נושא הסלואר והאנרגיה המתחדשת בכלל, אלא דחף את פרויקט הגז המזהם".
"במשך מספר שנים המדינה שמה את משק האנרגיה על תחום הגז, בגלל המדיניות הזאת כל תחום האנרגיה המתחדשת הוזנח ודעך. כיום אנחנו פחות מ-5% אנרגיה ירוקה בארץ. וכרגע ישראל עומדת בצומת דרכים, אנחנו חייבים לקבל שתי החלטות מאד חשובות. הראשונה היא קודם כל ללכת בכל הכח על מהפכת האנרגיה הירוקה, הדבר השני לעזור לחברת החשמל מבחינה פוליטית ומבחינת קידום התשתיות".
"על חברת חשמל צריכה להבין שהיא מוליכת חשמל בלבד, היא לא הולכת לייצר חשמל בעוד עשור מיום. מתוקף תפקידה לאפשר לשחקנים וליצרני אנרגיה חדשים לצמוח. היום עשרות פרויקטים תקועים בגלל חברת חשמל. בנוסף צריך להגדיל את התשתיות של חברת חשמל, וכמובן עודף בירוקרטיה שמונע מיזמים לאחר גמר הפרויקט להתחבר לתשתית של חברת החשמל ולייצר עבורה".
גולדמן השקיע בישראל בהיקף כספי של עסקה שעומד על 20 מיליון דולר. הוא הקים את החווה הסולארית בכפר הירוק סמוך לצומת גלילות במהלך 5 השנים האחרונות בשיתוף הכפר הירוק ועופר שטיינברג מערכות סולאריות. החווה מספקת חשמל נקי מאנרגית שמש לחברת החשמל ולכפר הירוק עצמו במסגרת חוזה עד שנת 2043 לפחות. החווה מומנה באמצעות הון עצמי של גולדמן השקעות, חברת ההשקעות של הדר גולדמן ובאמצעות בנק הפועלים.
אז איך מקדמים את הנושא בציבור?
"הציבור בארץ חכם מאד ומבין את הנושא טוב מאד, מספיק לראות את הסטטיסטיקות ממפרץ חיפה כדי להבין איזה נזק נגרם לנו בריאותית. מהיכן מגיעות המחלות לתושבי האזור? מזיהום אוויר, מדובר בעובדות. אנחנו עושים היסטריה גדולה משפעת, אבל מזיהום אוויר שהורג מאות ואף יותר, אף אחד לא מדבר. המהפכה הירוקה תתרחש, בדיוק כמו שלפני עשרות שנים היה מוזר לבקש לא לעשן במטוס, היום במקומות מתקדמים בעולם מוזר להמשיך לצרוך אנרגיה מזהמת מנפט וגז".  
אתה רוצה להמשיך להשקיע בישראל בתחום האנרגיה המתחדשת?
"אני מאד מאמין בישראל, כבר היום אני מושקע בפרויקט גדול של 130 מגה ואנו מחויבים  להשקעה של כחצי מיליארד שקל עבור הפרויקטים מדן ועד אילת בעשרות מקומות. מדובר בהשקעה טובה מאד מבחינה כלכלית הצרכנים חוסכים כסף בתשלומי החשמל, וסיבה נוספת היא להפוך את הסביבה שלנו לירוקה ונקייה יותר. היום יש שחקנים רבים בשוק, אני מאמין שזה ישתנה בסופו של דבר וישארו מספר מצומצם של שחקנים גדולים ומשמעותיים. כיום רפת שמכניסה סכום מסוים, מתקינה גג למשך 25 שנה ובעל הרפת מקבל כסף. חוץ מגג קיימות אלטרנטיבות נוספות כמו קירוי מגרשי חניה, ספורט ועוד. לא חסרה שמש בישראל, צריך לדעת להשתמש בה בחכמה רבה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה