נדל"ן ותשתיות

לקהילה הגאה יש פחות סיכוי לרכוש בית? "לא ריאלי"

נתונים שהתפרסמו על אחוז מחזיקי הדירות מקרב קהילת הלהט"ב בארצות הברית חושפים פער מול הציבור הרחב: "אי אפשר לנצח בשוק הזה"
מערכת ice |  1
משכנתא (צילום vecteezy)
בזנן שברחבי העולם מציינים את חודש הגאווה, נתונים שהגיעו לידי ה-CNBC חושפים כי בארצות הברית קיימים פערים משמעותיים בין הקהילה הגאה לציבור הרחב בשיעורי החזקת דירות בבעלות. 
מראד, הומוסקסואל המתגורר באזור לוס אנג'לס, התראיין ל-CNBC וסיפר כי בילה חלק ניכר מחייו הבוגרים בנסיעות מספר שעות ביום לעבודתו במעבדת ההנעה של נאס"א בפסדינה, קליפורניה. כשמצא דירה קרובה יותר לעבודה, הבחין בשיפור משמעותי בחייו.
"הנסיעה הזו פשוט קרעה אותי. נפשית ופיזית ראיתי שאני מתדרדר", אמר מראד. עם זאת, חבריו לדירה עזבו את הבית, ומראד, בן 40, החליט שהגיע הזמן להפוך לבעל בית. במקור הוא רצה לגור בטווח של חמישה קילומטרים מעבודתו, אבל מהר מאוד גילה שזה אולי לא ריאלי בשוק המאוד תחרותי. "זה היה כל כך מוזר בשבילי לראות תור של אנשים מחוץ לבית פתוח שמחכים להיכנס. לא האמנתי שיש כל כך הרבה ביקוש... לא ידעתי למה אני מכניס את עצמי," אמר מראד.
 
הוא החל לחפש בתים בתחילת השנה, ורדיוס חמישה קילומטרים זה התרחב עד מהרה ל-30 קילומטרים. במקביל, הפדרל ריזרב החל להעלות את ריבית המדד שלו, מה שגרם לריבית על המשכנתאות לזנק. המשכנתא בריבית קבועה ל-30 שנה זינקה ל-5.78% בשבוע של ה-16 ביוני, לפי פרדי מאק, כשהיא רואה את הזינוק הגדול ביותר שלה לשבוע מאז 1987.
זה הוביל לשינויים מהירים במה שמרד עשוי לשלם. מראד, שמסתכל על בתים חד משפחתיים קטנים ודירות, אמר שהוא ראה את התשלומים החודשיים הפוטנציאליים על נכסים דומים עולים ביותר מ-500 דולר לחודש מאז החל תהליך החיפוש שלו. אפילו עם שיעורים גבוהים יותר, התחרות הייתה עזה. במאי אמר מראד שהוא הציע יותר מ-600,000 דולר עבור נכס שנרשם ב-575,000 דולר. ההצעה הזוכה הגיעה אז ל-650,000 דולר.
"אני לא יכול לנצח בשוק הזה. אין מצב", אמר מראד. התסכולים של מראד משותפים לרוכשי דירות פוטנציאליים רבים ברחבי הארץ במהלך השנתיים האחרונות. מחירי הדירות זינקו, החל משנת 2020, כאשר התמריצים מהקונגרס והפדרל ריזרב התרחשו במקביל לתנופת עבודה מהבית.
 
העלייה המהירה הזו בעלות הבית משפיעה במיוחד על קהילת הלהט"ב, שסביר להניח שהיא תהיה בעלת בית. רוכשי דירות ראשונים צריכים לשלם את המחירים הגבוהים יותר מבלי לקבל דחיפה מהערך למכירת נכס קיים שבבעלותם. על פי מכון וויליאמס בבית הספר למשפטים של UCLA, 50% מהמבוגרים הלהט"ב ו-64% מהזוגות הלהט"בים מחזיקים בבתים משלהם. עבור קבוצות שאינן להט"ביות, המספרים עומדים על 70% ו-75%.
נתונים היסטוריים על שיעורי בעלות על בתים לפי מיניות לא עוקבו על ידי הלשכה למפקד האוכלוסין, אך סקרים של LGBTQ+ Real Estate Alliance מצביעים על כך שבעלות על בתים לזוגות ורווקים בקהילה נמצאת במגמת עלייה מאז שבית המשפט העליון אישר נישואים חד מיניים ב-2015 זילו דיווחה ב-2021 כי להט"בים היוו 12% מרוכשי הדירות, עלייה מ-7% ב-2019.
כמה חברות נדל"ן החלו יוזמות לעזור לקבוצה ההולכת וגדלה בתהליך רכישת הבתים, כמו רשת KW Rainbow מקלר וויליאמס. המיקום יכול לשמש גם מחסום לרוכשי הדירות בקהילה. מחקר של Zillow מצביע על כך שבעלי בתים להט"בים נוטים יותר לגור באזורים עירוניים מאשר בני גילם הסיסג'נדרים, וכי בתים באזורים המציעים הגנה מפורשת נגד אפליה יכולים להיות יקרים יותר ב-127,000 דולר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גאים על שום מה
    יהודי 06/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שילכו לגור בברלין, סן פרנסיסקו ,שם יקבלו הטבות..פה זאת מדינת היהודים!!
    סגור