השוק

הפדרל ריזרב מעלה את תחזיות האינפלציה: הריבית ללא שינוי

בכירים בוועידת השוק הפתוח מעריכים שהריבית בארה"ב תתחיל לעלות כבר בשנה הבאה; הבנק המרכזי יתחיל לצמצם את רכישות האג"ח שלו בקרוב; תגובה חיובית בוול סטריט
ניצן כהן | 
יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (צילום Sharon Farmer / Brookings Institution, flickr)
ההודעה הרשמית של ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) פורסמה, ובמרכזה הותרת הריבית ללא שינוי ברמה של אפס עד 0.25% ואיתותים על צמצום ברכישות האג"ח, תהליך שיתחיל כבר בקרוב. שני נתונים מרכזיים שעלו בהחלטת הוועידה הם העלאת תחזיות האינפלציה, כלומר הכלכלה מתחממת יתר על המידה, ולכן נוצרה מחלוקת בין בכירי הפד אם להתחיל להעלות את הריבית כבר בשנה הבאה.
בפדרל ריזרב מעריכים שהאינפלציה תנוע השנה בטווח של 3.4% עד 4.4%, כשהתחזית החציונית עומדת על 4.2%, ובשנה הבאה אמורה האינפלציה להירגע ולחזור לתוואי של יציבות מחירים בסביבה חציונית של 2.2%. אבל הדרך שבה תושג יציבות מחירים מעניינת, והיא ההערכה של הפד כי כבר בשנה הבאה הריבית תתחיל לעלות, וב-2023 יהיו מספר העלאות ריבית, וכך גם ב-2024, עד שהריבית תגיע לרמה של 1.8% ב-2024, כשבסוף השנה הבאה הריבית צפויה לעלות לרמה של 0.3%.
באשר לשוק העבודה, הרי שהפד מעריכים שהאבטלה תעלה השנה ל-4.8% לעומת ההערכה הקודמת שצפתה אבטלה בשיעור של 4.5%. בשנה הבאה ההערכה החציונית מדברת על שיעור אבטלה של 3.8% ובשנה שאחריה תתייצב ברמה של 3.5%, רמה משביעת רצון לגמרי.
לאחר עדכון התחזיות יש לזכור שהיום רוכש הפדרל ריזרב 120 מיליארד דולר אגרות חוב מידי חודש, שמרביתם (80 מיליארד דולר) מופנים לרכישת אג"ח ממשלתי. בסופו של יום ההדפסה האגרסיבית הזו של כסף מביאה את המאזן של הפד לרמה מפלצתית של 8.4 טריליון דולר, רמה שלא תרד, אבל אם הפד יצמצם באמת את הרכישות, המאזן יעלה בקצב נמוך יותר וימתן ולו במעט את הלחץ האינפלציוני.
עוד כמה דברים שיש לזכור ברקע הדברים: ממשל ביידן מעוניין להגדיל באופן משמעותי את היקף ההשקעה הציבורית בכלכלה, וזאת בדרך שתייצר צמיחה עתידית, וזה דבר מצוין, אולם בטווח הקצר צריך לממן אותו באיזו צורה. אמנם, הממשל מדבר על שינויים במיסוי, אבל את הנזילות יספק הפדרל ריזרב, וזה עלול ליצור פיתוי גדול מדי לממשל למתן את העלאות המסים על חשבון החוב הלאומי.
כרגע לפחות, חברי ועידת השוק הפתוח אופטימיים ביחס להתפתחות הכלכלה האמריקאית, וזה די טוב לוול סטריט ובטח למיין סטריט (Main Street), ולכן התגובה כרגע של המשקיעים היא חיובית והמדדים המובילים עולים בשיעור של יותר מ-1%.
נתון נוסף שתומך בוול סטריט כרגע הוא העובדה שהפד לא מפתיע ודי עומד בתחזיות שכוללות התחלה של צמצום היקף רכישות האג"ח והתחלה של העלאות הריבית כבר בשנה הבאה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה