נדל"ן ותשתיות

מחירי הדיור בלתי הגיוניים? זה הפתרון שעשוי להציל אתכם

נשיא לשכת הקבלנים רוני מזרחי מציע: "הקבלנים, ובמיוחד באזור הביקוש, יקבלו באופן אוטומטי עוד 30% זכויות בנייה בכל פרויקט, ובתמורה להגדלת הזכויות, ייבנו היזמים 20% מהדירות שיתווספו כדיור מוזל לזכאים במחיר מופחת במחיר" ומה יקרה עם דירות נוספות בפרויקטים?
מערכת ice |  1
נדל"ן (צילום vecteezy)
אפשר לכתוב אנציקלופדיה אודות הניסיונות של ממשלות ישראל לדורותיהן לעודד דיור להשכרה. מקובל לחשוב שניסיונות אלה לא הצליחו בגלל המנטליות הישראלית שבניגוד לזו האירופית או בצפון אמריקה, אינה ששה להתגורר בשכירות ומעדיף לעשות מאמץ ולהגיע לדירה בעלות , מה שאכן מסמל עבורו יציבות וכן רכוש נאה שאותו יוכל להוריש לדורות הבאים.
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים מסביר: "עובדה זו הייתה נכונה במהלך העשורים הקודמים. בשנות ה-80 של המאה שעברה, לדוגמא, כשמדינת ישראל הייתה הרבה יותר ענייה לעומת היטם, לכ-78 מהישראלים הייתה דירה בבעלות או בשכירות מוגנת באחת מהחברות הממשלתיות דוגמת עמידר. אולם אחוז זה ירד בהדרגה משנה לשנה, החל משנות ה-90, וכיום רק לכ-65 אחוזים מהישראלים יש דירה בבעלות".
 
במילים אחרות, אם לפני 20 שנה, לכ-3 מיליון ויותר מתוך 4 מיליון ישראלים שהתגוררו אז במדינת ישראל, הייתה דירה בבעלות או בשכירות מוגנת, הרי שכיום לכ-3 מיליון ישראלים(!) ויותר אין דירה בבעלות. הסיבה העיקרית לכך איננה שינוי במנטליות ומעבר מהתפיסה של דירה בבעלות לדירה בשכירות, אלא העלייה התלולה במחיר הריאלי הממוצע של דירה בישראל, שרק במהלך 15 השנה האחרונות עלה בכ-130 אחוזים.
עוד הוא מציין: "אולם, וזה אולם גדול, המעבר של ישראלים רבים, ובמיוחד צעירים, לשכר דירה, הוכיח את עצמו במהלך השנים האחרונות כחרב פיפיות. אם עד לפני שנים ספורות מהעלייה מחירי השכירות הייתה  מתונה ביחס לעליית מחירי הדירות, הרי שבהדרגה, ובמיוחד במהלך השנה האחרונה, החלו מחירי השכירות לסגור את הפער, ולאחרונה אף פורסם על מקרים רבים שבהם הועלו מחירי השכירות בעשרות אחוזים ללא הנד עפעף".
המדינה אמנם ניסתה במסגרת חוק עידוד השקעות הון לעודד יזמים לבנות גם דירות להשכרה, לטווח הארוך במחירים ברי השגה והציעה אי אילו הטבות, אולם בשטח המצב לא השתנה, והיזמים רובם ככולם אינם עומדים בתור. גם פרויקט דירה להשכיר מציע פתרון חלקי בלבד, ואינו מגיע מסיבות שונות לרוב מניינם של שוכרי הדירות. נוצר מצב בו רוכשי הדירות הפוטנציאלים ממולכדים, מחד גיסא, בין החשש להתחייבות במסגרת המשכנתא שלא יוכלו לעמוד בה, ומאידך גיסא בין אבן הריחיים של התשלום החודשי הגדל והולך לשכר דירה.
מזרחי כותב: "הפתרון שאני מציע בשם לשכת הקבלנים הינו פשוט בתכלית: הקבלנים, ובמיוחד באזור הביקוש, יקבלו באופן אוטומטי עוד 30 אחוזים זכויות בנייה בכל פרויקט ופרויקט(נוסחת שבס כחלון), ובתמורה להגדלת הזכויות, ייבנו היזמים 20 אחוזים מהדירות שיתווספו כדיור מוזל לזכאים במחיר מופחת במחיר שיקבע השמאי הממשלתי וה-10 אחוזים הנותרים יוקצו לטובת דיור להשכרה מסובסד לטווח הארוך לזכאים במחיר מופחת. מודל פשוט וברור זה יהפוך באיווחה אחת את כל נושא הדיור להשכרה ל-WIN WIN. הוא יהפוך אותו לחלק אינהרנטי מכלל שוק הדיור(!) ולא לספיח כפי שהיה עד כה, יגרום בד בבד גם להגדלת ההיצע בכלל בשוק הדיור ב- 30%, כולל דיור מוזל בהיקפים הרבה יותר גדולים כ- 20% מסך הדירות הנבנות למכירה ו-10% מהדירות הנבנות יהיו להשכרה להגדלת ויצירת מלאי דירות להשכרה".
לסיום הסביר: "כול שנה, יהיה כדאי גם ליזמים, לא כל שכן עבור השוכרים. הוא גם ישים קץ להשתוללות מחירי השכירות לה אנו עדים בעצם ימים אלה. כך גם ייווצר הבסיס למלאי דירות גדול כדירות להשכרה בצורה עקבית ,מסודרת וברת שליטה. הנני מצפה מקברניטי שוק הדיור לא לשבת מן הצד בחיבוק ידיים ובאפס מעשה, ולגלות נחישות ויצירתיות (כפי שאנחנו בלשכת הקבלנים עשינו) וללכת על המודל הזה. ויפה שעה אחת קודם!"
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יש לי כבר 16 דירות, עוד מעט אקנה עוד אחת. תודה תבנו עוד (ל"ת)
    יוסי 10/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור