נדל"ן ותשתיות

למה אין לכם ממ"ד? רק 20% מהתחלות הבניה - התחדשות עירונית

ניתוח שביצעה לשכת שמאי המקרקעין מראה צניחה בהתחלות הבניה בהתחדשות עירונית. בחצי שנה הראשונה של 2023 באזור הדרום החלה בנייה של פחות מ-150 דירות במסגרת פרוייקטי התחדשות עירונית, לעומת למעלה מ-3,000 דירות במחוז ת"א
מערכת ice | 
התחדשות עירונית בתל אביב (צילום ניר כהן)
התחלות הבניה בישראל רושמות כבר כמה רבעונים ירידה, כאשר ברבעון האחרון צנחו התחלות הבניה בכ-25%, וכאשר מסתכלים על התחלות הבניה בהתחדשות עירונית, גם כאן נרשמו ברוב המחוזות ירידות משמעותיות.
המצב הביטחוני ממחיש שוב עד כמה ישראל איננה ממוגנת מפני התקפות הטילים ורעידות אדמה, ובמיוחד שטווחי הטילים של החמאס מגיעים גם למרכז הארץ ואפילו לאזור השרון הצפוני.
 
תהליכי ההתחדשות העירונית – פינוי בינוי ותמ"א, הם מהפתרונות הבולטים למיגון בניינים, מהסיבה שבבניינים חדשים מוקמים ממ"דים מודרניים בכל דירה או קומה. אך על פי ניתוח עדכני של לשכת שמאי המקרקעין לנתוני הלמ"ס, ניתן לראות כי חלו ירידות חדות ברוב מחוזות ישראל בין השנים 2022 ל-2023.
כך למשל בירושלים חלה צניחה של מעל 50% בהקמת דירות בבניינים שנבנו מחדש. בדרום, שהכי מופגז עד כה במלחמה, חלה צניחה של 47% בהתחלות הבניה בהתחדשות עירונית.
למרות שזאת טיפה בים, דווקא בצפון נראה כי בין הרבעון הראשון של 2022 לרבעון הראשון של 2023 חלה עלייה של כ 50% בהקמת דירות בבניינים שנבנו מחדש - אך מדובר עדיין במספר מועט של דירות ביחס למה שמצופה.
נתון בולט נוסף שעולה מהניתוח הוא שגם בשנת 2022 וגם בשנת 2023 התחלות הבניה בהתחדשות עירונית מהוות, בכל מחוז, רק חמישית או פחות מכלל התחות הבניה במחוז.
עוד נקודה מעניינת היא שבחלוקה לחציונים - בחציון הראשון של 2022 סך התחלות הבניה מהתחדשות עירונית עמד על 16.7%. בחציון השני של 2022 עלה שיעור התחלות הבניה בהתחדשות עירונית ל-21.2% ובחציון הראשון של 2023 עומד שיעור זה (מהכלל) על 20.1%.
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין, מסבירה את ממצאי הבדיקה: "בשנים האחרונות אני חוזרת ואומרת מעל כל במה אפשרית שהתחדשות עירונית היא הקטר המשמעותי והחשוב ביותר בענף הבניה למגורים. לצערי, לקח זמן רב למדינה ולרשויות המקומיות להבין את החשיבות של הנושא. אנו רואים שעד היום המדינה מתנהלת בעצלתיים בנושא בייחוד באזורי הפריפריה ששם אין כדאיות כלכלית כמעט לשום פרויקט התחדשות עירונית, ולכן כמות הפרויקטים המקודמים נמוכה מאוד.
"לצורך ההשוואה, בחצי שנה הראשונה של 2023 באזור הדרום החלה בנייה של פחות מ-150 דירות במסגרת פרוייקטי התחדשות עירונית, מדובר במספר מגוחך שמציג את חוסר ההבנה למצב בו אנו נמצאים. במחוז תל אביב מדובר על למעלה מ-3,000 דירות, זהו פער של 2,000% ויותר.
"בסופו של יום, מלבד חידוש הבתים והפיכתם לבניינים מודרניים, עם חדר ביטחון (ממ"ד) מציל חיים, גם מחדשים את כל התשתיות הנלוות, כבישים, רחובות, ביוב ומוסיפים תשתיות עירוניות נוספות. יש פה ערך מוסף אדיר לעיר וביטחון מציל חיים לאזרחים. כולי תקווה שמקבלי ההחלטות ישכילו להבין שאין לנו זמן לבזבז. התחלות הבניה בהתחדשות עירונית ובפרט בפינוי בינוי צריכות להוות כ-40%-50% מסך כלל התחלות הבנייה בישראל.
"הגיע הזמן להסיר את החסמים המיותרים, למצוא קרקעות משלימות או תגמול כספי למקומות ללא כדאיות כלכלית ולהציב יעדים ברורים לכל רשות בנושא. במקביל, גם רשויות התכנון צריכות להיות מספיק גמישות ולזרז את ההליכים. הבחינה לא צריכה להיות רק סביב הרווח היזמי, אלא הכדאיות העירונית והאזורית, הובלה לצפיפות עירונית נכונה לצד קידום בתי ספר, גני ילדים, מוסדות תרבות, פנאי, ספורט ועוד".
ניב רום מנכ"ל כנען התחדשות עירונית מקבוצת כנען: "המדינה חייבת לשים לעצמה כמטרה לאומית לקדם תהליכי התחדשות עירונית באופן מהיר יותר, להגדיל וודאות תכנונית, לתת תמריצים ליזמים בפריפריה לקדם כאלה פרויקטים ולפעול באסרטיביות לחסל גורמים בירוקרטים מעכבים ויש היום לא מעט גורמים כאלו, בין אם מדובר בחוסר התיאום בין הועדות המחוזיות לוועדות המקומיות, הדרישות למטלות ציבוריות מוגזמות, או היטלי ההשבחה שלעיתים קרובות גבוהים כל כך שאין כבר כדאיות כלכלית לפרויקט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה