נדל"ן ותשתיות

סגן נשיא התאחדות הקבלנים: "עמדת האוצר תביא להתייקרות חריפה"

ריסוק מחירי הדירות - יוביל לפגיעה בהתחלות הבניה, למשבר ארוך בשוק הדיור ולפגיעה בדרוג האשראי של ישראל. חיים פייגלין, מנכ"ל חברת "צמח המרמן בע"מ" וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בטור מיוחד על השלכות מחירי הדירות

חיים פייגלין |  3
מחירי הדירות בישראל (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, shutterstock)
דווקא בעת המלחמה, בוחרים אנשי אגף התקציבים באוצר להכביד את ידם על חברות הבניה ולדרוש ירידה חדה במחירי הדירות. זאת, כתנאי ל״סיוע״ ולהפחתת המיסוי הכבד העודף המוטל על מחירי הדירות (מס רכישה, היטלי השבחה, מס שבח, ועוד) מעל ומעבר לכל ענף כלכלי אחר במשק הישראלי.
הטענה של אנשי אגף התקציבים היא כי הקבלנים וחברות הבניה מחזיקים ב״מלאי״ של כ-60 אלף דירות. הקבלנים נדרשים להוריד משמעותית את מחירי אותו ״מלאי״ דירות ולמכור אותו בזול, כתנאי להורדת המיסוי העודף הכבד שהטילה מדינת ישראל על הדירות במהלך השנים.
אנשי אגף התקציבים באוצר אינם נוקבים בשיעור ירידת המחירים המצופה על ידם, אלא מסתפקים באמירה כללית ובדחיית הדרישה להפחתת נטל המס על הדירות. הטיעון של אנשי אגף התקציבים הוא כמובן מופרך ושגוי מיסודו משום שאותו ״מלאי״ הנטען, איננו עדיין מלאי אמיתי של דירות מוכנות לאכלוס, אלא ״מלאי דירות בהקמה״.

כלומר שעדיין נדרש מהקבלנים וחברות הבניה להשקיע הון עתק באותו ״מלאי״, לאורך תקופת בניה של כשנה עד שלוש שנים, עד שאותו "מלאי" לכאורה, יהפוך למלאי אמיתי של דירות ראויות לאכלוס.
אך בימים אלו, ההשקעה בבניית אותן דירות "מלאי" מתייקרת בעשרות אחוזים בגלל התייקרות שכר העבודה (עקב מחסור בעובדים), התייקרות עלויות המימון במאות אחוזים (בגלל הריבית הגבוהה והתארכות משך הבניה), התייקרות בחומרי הגלם, התייקרות ההובלה הימית והתייקרות הוצאות ביטוח ההקמה של הפרויקטים.
חברות וקבלנים שימכרו ״על הנייר״ דירות בהליכי בניה במחירים מופחתים - עלולות חלילה למצוא עצמן במצב שאין בידן מספיק אמצעים להשלים את בניית הדירות, דבר העלול להביא לכשל ולחדלות פירעון , על כל הסבל והנזק שעלול להגרם ללקוחות שרכשו את הדירות ולחברות עצמן, לעובדיהן, ספקיהן, לגורמים המממנים וכו'.
יש לזכור כי בהתאם לתיקון 9 לחוק המכר דירות שחוקק בכנסת הקודמת, רק כ-40% ממחיר הדירה ניתן להצמדה למדד תשומות הבניה, כאשר יתרת 60% ממחיר הדירה איננו צמוד למדד כלשהו.
חקיקה זו מטילה סיכון משמעותי ובלתי סביר על חברות הבניה המוכרות דירות ״על הנייר״ לציבור רוכשי הדירות, כאשר מצד אחד עלות ההשקעה בהשלמת הבניה של אותן דירות הנמצאות לכאורה ״במלאי״ (על הנייר) - מתייקרת מיום ליום ולכן איננה ברורה ואיננה ניתנת לכימות וודאי.
מצד שני, העלויות שכבר הושקעו בקרקע, בהיטלים ובתכנון ממשיכות לצבור סכומי ריבית גבוהים בגין תקופות הולכות ומתמשכות. יש לציין כי במדינות מתוקנות רבות כגון ארה״ב – בשונה מישראל, לא ניתן כלל למכור דירה שאינה ראויה לאכלוס ובתהליך הקמה ״על הנייר״, זאת כדי למנוע את הסיכון של כשל בהשלמת הבניה לציבור רוכשי הדירות.
בישראל פותחו לאורך השנים מנגנוני הגנה לציבור רוכשי הדירות ״על הנייר״ כגון ליווי בנקאי, ערבויות חוק מכר והצמדה למדד של מחיר הדירה. זאת כדי למזער את הסיכוי לכשל בהשלמת הבניה שעלול לפגוע קשות ברוכשי הדירות הן באופן ישיר אך בעיקר באופן עקיף בכך שהרוכשים לא יקבלו את דירותיהם בזמן ואף עלולים להיתקל בדרישה להוצאות נוספות.
מנגנון הגנה בסיסי זה נפגע בחקיקת תיקון 9 לחוק המכר באופן שעלול להביא לחוסר יכולת של חברות וקבלנים להשלים בניית דירות שכבר נמכרו ״על הנייר״. על כן, בימים אלו מכירת דירות ״על הנייר״ הנמצאות עדיין בהליכי הקמה, מהווה סיכון משמעותי הן לחברות הבניה המוכרות והן לציבור רוכשי הדירות.
בשעה זו של חוסר וודאות בקשר לעלויות השלמת הקמת הדירות ולמועדי המסירה של הדירות לרוכשים - ספק אם ניתן להתחייב באופן רציני ואמין למחירי דירות "על הנייר" ובוודאי שבמחירים מופחתים כפי שמצפים אנשי אגף התקציבים באוצר.
אשר על כן, עמדת אנשי אגף התקציבים באוצר, הדורשת ומצפה מחברות הבניה להורדה חריפה במחירי הדירות, מסכנת את חברות הבניה והקבלנים, מסכנת את ציבור רוכשי הדירות, מערערת את יציבות ענף הבניה, פוגעת בהתחלות הבניה והגרוע מכל.. לא תשיג את מטרתה.
נהפוך הוא, עמדת האוצר תביא להתייקרות חריפה במחירי הדירות מיד בסיום הלחימה ולטווח הבינוני והארוך בשל מחסור בהיצע דירות שמתהווה בגלל ההקפאה בהתחלות בניה חדשות.
האוצר נדרש לעשות הערכת מצב מחודשת בנושא שוק הדיור בישראל, בהתחשב בנסיבות מלחמת ״חרבות ברזל״ וסביבת הריבית הגבוהה. מחירי הדירות אינם בעליה בשלב זה וממילא אינם מהווים את הבעיה העיקרית בשעה קשה זו.
כעת נדרש האוצר להבטיח את רציפות התפקוד והיציבות של ענף הבניה והתשתית כדי להבטיח את יציבות המערכת הפיננסית והכלכלה הישראלית כולה. מתבקש מהאוצר לנקוט בשורת צעדים לתמרץ את ענף הבניה בכלל והתחלות הבניה בפרט.
הדרישה ל"ריסוק" מחירי הדירות איננה מהווה תמריץ או צעד בכיוון האצת הענף. בשעה זו מתחייבים בדחיפות צעדי הקלה על נטל המיסוי העודף והקלת הבירוקרטיה בנושאי תוספת ידיים עובדות לענף והקלת הסחבת בתחום הליכי התכנון והבניה בישראל. זאת, כדי להציל את ענף הבניה והתשתית ממפולת גדולה שתפגע בשיקום ובפיתוח של המדינה לשנים רבות ואף תביא לסכנת פגיעה בדרוג האשראי של ישראל .
 הכותב הינו מהנדס בניין במקצועו מנכ"ל חברת צמח המרמן בע"מ וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    כבר לא מאמינים לכם חזירים- שיקרתם יותר מדי (ל"ת)
    עכשו תקרסו ותסתמו!!! 12/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    תעלו עוד, מי יקנה את ה60 אלף דירות שלכם שעד כה לא קנו?
    נועה 12/2023/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    על מי הם מאיימים? על עצמם בעיקר.
    סגור
  • 1.
    קבלנים חמדנים
    יגאל 12/2023/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תקבלו פי 1000 מה שעוללתם לצעירים..
    סגור