נדל"ן ותשתיות

הפתרון לאיום החותים? כך נוכל לעקוף אותו

בשבועות האחרונים במקביל למלחמה בעזה עולה בעיה נוספת הנוגעת גם למדינות אחרות בעולם- חסימת מיצרי באב אל מנדב על ידי החותים בתימן, שאף החלה לפגוע באוניות ששטות בים האדום בדרכם למערב, אז איך נוכל להעביר סחורות מבלי להיפגע מאזור תימן?
טל גורן |  1
ספינת המשא בבעלות ישראלית שנחטפה על ידי החות'ים (צילום shutterstock, צילום יוטיוב/ Sky News)
בשבועות האחרונים במקביל למלחמה בעזה עולה בעיה נוספת הנוגעת גם למדינות אחרות בעולם- חסימת מיצרי באב אל מנדב על ידי החותים בתימן, שאף החלה לפגוע באוניות ששטות בים האדום בדרכם למערב, אז איך נוכל להעביר סחורות מבלי להיפגע מאזור תימן? אחת הדרכים ואולי אף העדיפה ביותר היא דרך היבשה. חברת טראקנט שהפעילה בשבועיים האחרונים פיילוט להעברת סחורות מהמזרח לאירופה דרך דובאי זאת במטרה לעקוף את איום החותים, שירות זה נכנס עתה לפעילה שגרתית.

מנכ"ל טראקנט חנן פרדימן
מנכ"ל טראקנט חנן פרידמן מספר ל-ice על המיזם: "הקמנו בישראל חמ"ל בגלל שרשרת האספקה של הנהגים שנמצאים בצו 8 במילואים. עם פרוץ האירוע עם החות'ים קיבלנו תמיכה ממשרד החוץ שעובדים ביחד איתנו ואנחנו מנסים לפתור את האירוע הזה."
"עם פרוץ האירוע עם החותים ביקשו ממני לבחון את הקו היבשתי בו מדובר על אונייה שמגיעה מהמזרח ועוצרת ב-3-4 נמלים באמירויות, עוברת דרך סעודיה ויוצאת לכיוון תעלה סואץ, משם היא מגיעה לנמל אשדוד ונמל חיפה, מדובר במסלול של שבועיים מהאמירויות לישראל. אם אנחנו נוריד את המטען בנמל ג'בל עלי נוכל במשאית להגיע לישראל תוך ארבעה ימים, במידה ושמים על המשאית שלושה נהגים כמו שנהוג באירופה המסלול יתקצר ליומיים.
"מדובר במצב של שגרה בו ניתן להקדים את המשלוח, מה שיוצר מסלול אקספרס, מדובר על מחיר של 1.28 דולר לקילומטר, מה שמייקר את עלות ההובלה הרגילה, אבל ניתן להוריד את העלות ל-1.04 דולר במידה והמשאית שמגיעה לגבול ירדן חוזרת בחזרה. זה החזון של הסכמי אברהם, להפוך את חיפה לנמל קונקשיין לכל אירופה. המשאיות מעמיסות כל סוג של סחורה שמגיעה מהמזרח."

צילום: טראקנט
האירוע עם החותים הוא נקודתי, מדובר באירוע בינלאומי לא רק של ישראל, כל אונייה שעוברת בתעלת סואץ זה תשלום גבוה למצרים וכרגע כולם נפגעו, 30% מהסחורה הבינלאומית עוברת דרך התעלה. ברגע שנוצרה הבעיה עם החותים, התחילו לעקוף את אפריקה מה שמאריך את המסלול בשלושה שבועות וזה גם מייקר את עלויות המשלוח, בהשוואה לזה העלויות של היבשה לא כך כך יקרות באופן יחסי."
"זה בעצם מה שיצר אצלנו ביקושים  של לקוחות 
חדשים שמעוניינים בשירות דרך היבשה ב-2024 ואפשרות לייצר העברה של אלפי משלוחים דרך טראקנט. החברות, התעשיינים והיבואנים הגדולים במשק   כבר בקשר איתנו חלקם כבר פתחו כרטיס לקוח  חלקם בתהליך רישום הכוונה בשלב הבא היא לייעל את הקו בשילובים ביין היצוא ליבוא ולייצר נסיעות משולבות כך שהמשאיות לא יחזרו ריקות  וכך לחסוך בעלויות הובלה ולהוריד את המחיר לקילומטר, לאפשר שירות אקספרס יעיל למשלוחים מהמזרח למערב  וחזור בשילוב של ימי יבשתי ימי וכמובן לא לפגוע בחברות המשלוחים ובלקוחות הסופים."
"צ'רצ'יל אמר בעבר: "חבל לזרוק משבר טוב לפח", ככה שמתוך המשבר אנחנו יוצרים סוג של התייעלות בתקופת מלחמה, גם בתקופת הקורונה יצרנו תהליכים והבנו  שהזמנה באינטרנט יותר יעילה ויותר טובה. המטרה שלנו בעתיד היא לקחת את הסכמי אברהם ולמנף אותם, מדובר באינטרס עולמי, חוץ מהאיראנים שלא רוצים ,כל העולם רוצה את זה."

האם מסלול זה בטוח יותר מבחינה ביטחונית? פרידמן עונה: "אין ספק שמבחינה ביטחונית המזרח התיכון הוא סוג של קרנבל, יש כל הזמן אירועים ופתאום התברר שלאיראנים ראש הנחש יש הרבה פרוקסי במזרח התיכון, לא באמת אנשים במדינה ידעו מי אלה החותים. כל אלטרנטיבה נוספת שאנחנו פותחים אותה היא טובה, יש מגוון אפשרויות בכל רגע נתון, זה מגדיל את האופציות כך שאף אחד לא יכול לסגור אותנו, גם בפן האסטרטגי".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חבל שלא בודקים מידע
    שקר וכזב 12/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עוד בשבוע שעבר יצא הודעה רשמית של ירדן שאין גשר ואין נעליים…יעקב פרידמן ממשיך להונות משקיעים
    סגור