מדדים ומחקרים

המחירון לזמר המתחיל: כמה עולה להוציא שיר?

עומר אדם ואייל גולן כבר הפכו את השירה למקצוע והפכו לאנשי עסקים, אבל לא הכל ורוד בתעשיית המוזיקה, אומנים צעירים מוצאים את עצמם משלמים אלפי שקלים על סינגל בודד ולא בטוח שכל אחד יוכל להצליח: המחירון לזמר המתחיל|
אביחי דלאל |  1
הופעה (צילום Pixabay)
ענף המוזיקה צומח ומצמיח איתו אינספור מוזיקאים צעירים. אולי מדובר בחלום על חיי הזוהר ותהילה, או שמדובר בהגשמה עצמית של אהבה לשירים, בשני הסיפורים יש מכשול אחד בודד: התקציב. אתר ice דיבר עם כמה מאנשי המקצוע בענף וניסה להבין כמה עולה להיות זמר?
אז איך זה מתנהל?
לכל שיר יש מילים ולחן, זמר מתחיל לא תמיד יקבל שירים מכותבים ומלחינים מוכרים שמייצרים באופן קבוע להיטים לזמרים מוכרים יותר. ניתן ללכת לכותבים צעירים או פחות פופולריים שטווח המחירים שלהם תלוי. יש כאלה שלוקחים סכום מסויים של כסף המוערך בין 1,000-4,000 שקל למילים ולחן של שיר. בדרך כלל, בעבודה עם זמרים מוכרים יותר, הכותבים והמלחינים נותנים לזמר המוכר את השיר מתוך אמונה עיוורת בכך שהוא יהיה להיט ואת הרווחים הם מכניסים מהתמלוגים שאקו"ם מפקיד לחשבון הבנק מדי רבעון. 
"תמלוגים זה תחום מאוד אפור, אין לאף אחד בקרה עליו, אתה פשוט מקבל צ'ק בסוף החודש" אמר אחד המפיקים המוזיקלים הבכירים בתעשייה שבחר להישאר בעילום שם "אני כאמן לא יודע איך מתנהלת השיטה של התמלוגים ומביאים לי כסף. בחו"ל זה מרגיש כאילו האמנים מקבלים מקום של כבוד ולכן הרבה אמנים מחליטים לפזול מעבר לים. זמרים כמו דניס לויד ונוגה ארז, מפיקים כמו ג'וני גולדשטיין וג'וזף כי שם עושים כבוד למוזיקה".
בנוסף למילים והלחן, כל שיר צריך הפקה מוזיקלית. בעבר, השירות הזה היה עולה המון כסף והיו משלמים על שעת אולפן, אולם בזמן האחרון, מוזיקאים רבים החליטו לפתוח אולפנים, חלקם ביתיים והמחירים השתנו לתשלום על הפקה ולא על שעת אולפן. המחירים ירדו, בין היתר בגלל ריבוי המפיקים שנוצר בשוק. המחיר הסטנדרטי של ההפקה עומד בערך על כ-10 אלף שקל וניתן למצוא אפילו מפיקים שעושים הפקות במחיר זול יותר.  
אחרי שהשיר גמור, צריך להפיץ אותו לקהל הרחב על ידי עבודת קידום בניו מדיה, גרפיקה וסרטוני הפצה, בימוי קליפ, דבר שמסתכם בעוד אלפי שקלים בהתאם לתקציב הפרסום של הזמר. ואחרי כל זה לא בטוח כלל שהשיר יצליח וכל העובדים על השיר יצליחו לגזור את הקופון ולהרוויח.

הצמיחה של ענף המוזיקה נראית לעין בשנים האחרונות. דוגמאות טובות לכך ניתן לראות בתכניות הריאליטי בענף שרק צומחות, אם בעבר כוכב נולד המיתולוגית הייתה תכנית הריאליטי הבודדה, בשנים האחרונות צמחו תכניות כמו הכוכב הבא, אקס פקטור ודה וויס, לכל תכנית מגיעים אלפים של מתמודדים ואנחנו כצופים רואים רק את אלה שמגיעים לשלב של המסך. 
"בזבזתי 200 אלף שקל רק על סינגלים בלי כל המסביב"
זוכת העונה הרביעית של הריאליטי "אייל גולן קורא לך", בר כהן, סיפרה ל-ice: "זה הרבה סיכונים, אתה מוציא שיר לאוויר בלי לדעת אם אתה בכלל תכניס ממנו. זאת התרגשות שקשה להסביר, אין לך מושג אם השיר יתפוס או לא". כהן נשאלה "איך ממנים את כל העסק?" וענתה: "אני בזבזתי בערך 200 אלף שקל רק על הסינגלים, בלי כל המסביב, רק מילים, לחן והפקה, הוצאתי שמונה סינגלים. יש כאלה שעובדים, ברוך השם בורכתי באבא שיכול להעניק ולעזור ולתמוך".
על ההשפעה של הזכייה בריאליטי אמרה: "הייתי מנוהלת בליאם הפקות של אייל גולן, הוציאו לי שיר אחד ומימנו את כולו, זה מוכר יותר שמישהו כמו אייל גולן נמצא מאחורי הגב ואתה צובר קשרים ורוכש ידע" והמליצה "ממליצה לכולם להילחם על החלום, לא תמיד חייב ללכת לגדולים, יש כותבים מוכשרים לא פחות ומפיקים ביתיים שעושים עבודה נהדרת במחירים נוחים לכיס".

בר כהן בגמר "אייל גולן קורא לך" (צילום מסך מאקו TV)
גם יוני גרייב, שהשתתף בתכנית המוזיקה "הכוכב הבא" סיפר על הדרך שלו להוזיל עלויות: "אני אישית הייתי מנוהל ומשרדים השקיעו בהוצאת השירים, בעבר השקעתי בעצמי. בדור של עכשיו, יותר קל ממי שניסה פעם להצליח. בעלויות אפשר להוזיל, מילים ולחן לדוגמה, לא תמיד משלמים, לפעמים עדיף לכתוב ולהלחין בעצמך". 
"לא פשוט, יש כאלה שעובדים בעוד עבודה ויש כאלה שמתפרנסים אך ורק מהמוזיקה, אם יש אמונה ומטרה, אז לא מתייאשים ואם צריך להצטמצם בשביל להגשים את החלום והמטרה אז מצטמצמים" אמר גרייב שמתפרנס כיום רק ממוזיקה והוסיף "ממליץ לכל בן אדם ללכת אחרי החלומות שלו אבל אם זה כלכלית, בן אדם שעובד בעבודה רגילה, או מוזיקה, זה לא בשמיים. יש מגוון רחב של של כותבים, מלחינים וזה מוריד ממש את המחירים. זה כן  הוצאה, אבל לא משהו שאי אפשר להשיג".
על הרווחים הוסיף גרייב כי: "אי וודאות, כל פעם ששיר יוצא אתה מצפה, אתה אוהב את השיר ואתה לא יודע מה יהיה אם הוא יחצה את הציפיות ועם המדיה של היום יש לנו את היכולת לעקוב ואפילו קצת יותר לייצר הכנסות נוספות כמו יוטיוב ועוד דברים".
"אמן צריך לנקות את הראש שלו מדברים שהם לא מוזיקה"
מי שאחראים במידה רבה על ההצלחה של הזמר הם המנהלים שמכווינים את הזמרים ונותנים להם את הדרך, האסטרטגיה והיעדים שהם מצפים להגיע. המנהלים האישיים בדרך כלל מתבססים על אחוזים מהרווחים של האמן עצמו וזה נע בדרך כלל בין 5%-20% בהתאם להסכם שנחתם בין הצדדים.
מנהלו האישי של הזמר דודי בוזגלו, צחי איבגי סיפר: "יש הרבה אומנים שחושבים שההצלחה מובטחת ולא מבינים את הדרך הקשה שאמן צריך לעבור. זה היום יום שלנו, ניהול ההוצאות וההכנסות, לנקות לזמר את הראש מדברים שהוא לא צריך להתעסק בהם, סגירת הופעות כמו חתונות. הכי חשוב זה להבהיר שבכל העסק הזה, גם לנו כמנהלים, לא מובטח לראות רווחים, אנחנו לוקחים את זה כהימור, מתוך אמונה במוצר שלנו".
עבודת היח"צ שאחראית על הקשר בין העיתונות והמדיה לזמר עצמו לפעמים קשה יותר כשמדובר בזמר צעיר. היחצ"נית שלומית עמיר שעובדת עם אמנים מוכרים כמו הפרוייקט של רביבו, יהודה פוליקר ועידן יניב סיפרה על עבודה עם אמנים צעירים: "עם אמן צעיר העבודה היא הרבה יותר אינטנסיבית כי צריך לייצר לו הזדמנויות לבוא בהם לידי ביטוי. האומן עצמו מגיע לרוב בלי מנהל אישי והרבה פעמים השירותים לא מסתכמים ביח"צ ומתלווים אליהם גם ייעוץ, הכוונה של קריירה,  קואצ'ינג, אסטרטגיה וחיבור עם אנשי מקצוע.  מעטפת שלא מתחילה ונגמרת ביח"צ".
עוד הוסיפה עמיר: "לפני שאני יוצאת לדרך עם אומן בתחילת הדרך חשוב לי התיאום ציפיות. לא להבטיח הבטחות ולהצהיר הצהרות מאוד חשוב שיבין שמדובר בדרך. לרוב זה לא קורה בזבנג וגמרנו. חשוב שיהיה רצף ועקביות בהוצאת הסינגלים כדי שתהיה אפקטיביות בעבודת היח"צ. להבין שזה דרך ונדרשת הרבה סבלנות. הלקוח יהיה אקטיבי וחלק פעיל מהתהליך". 
לאחר מכן הסבירה עמיר כי: "יש הרבה מאוד פרמטרים לתת עליהם את הדעת: איך מבדלים ואיך מחדירים את המותג הזה וגורמים לו להתרומם והאומן חלק אינטגרלי מזה. גם את התשובות השליליות שיש מהמדיה, ואינפוטים שאקבל אני אעביר את זה אליו וארצה שהוא ידע את הדברים וישתפר לפעם הבאה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    .
    ש 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאוד אהבתי את הכתבה וזה עזר לי מאוד
    סגור