מדדים ומחקרים

דירוג החופש הכלכלי: סינגפור ראשונה; איפה ישראל ממוקמת?

איחוד האמירויות היא המדינה היחידה במזה"ת שחופשית יותר מישראל מבחינה כלכלית. אולם רוב מדינות אירופה גם עוקפות אותנו כאשר ישראל מתמקמת במקום ה-34 מתוך 176 מדינות
מערכת ice | 
סינגפור (צילום ויקיפדיה)
המושג חופש כלכלי משמש מסגרת חיונית להערכת המידה שבה יש לאנשים ועסקים את החופש לקבל החלטות כלכליות. במדינות בעלות חופש כלכלי נמוך, ממשלות מפעילות כפייה ומגבלות על חירויות, ומגבילות את הבחירה לאנשים ולעסקים, מה שעלול בסופו של דבר להפריע לשגשוג.
המדד השנתי של חופש כלכלי של Heritage Foundation מדרג את רמת החופש הכלכלי בכל מדינה בעולם בסולם של 0-100, תוך הסתכלות על גורמים כמו זכויות קניין, נטל מס, חופש עבודה וכדומה. הדירוג מקטלג ציונים של 80+ ככלכלות חופשיות, 70-79.9 כחופשיות ברובן, 60-69.9 כחופשיות בינוניות, 50-59.9 ככלכלות חופשיות לרוב, ו-0-49.9 כמודחקים.
בישראל, הניקוד עלה לאחרונה והגיע ל-68.9 נקודות, מה שמציב את מדינת היהודים במקום ב-34 בעולם. בדירוג מקבלת ישראל נקודות מעל הממוצע בזכויות קניין וביעילות שיפוטית, אם כי בשנה האחרונה ירדו מעט נקודות בתחומים אלו. הניקוד הכי גבוה של ישראל הוא בתחום החופש העסקי שם ניתנו למדינה 84.9 נק', בחופש סחר ישראל מקבלת 82.6, ובחופש השקעות 83.
מה שמוריד את ישראל בממוצע הם מדד "יושרה ממשלתית", בו ישראל עם 62.7 נקודות; נטל המס עם 60.9 נק'; הוצאה ממשלתית עם 49.1; בריאות פיסקלית עם 31.1 נק' ממאה.
ידידתנו איחוד האמירויות הערביות קיבלה את הציון הגבוה ביותר במזרח התיכון - 24, עם ציון של 70.9. איחוד האמירויות יישמה אמצעים ויוזמות שונות, כגון פטורים ממס, אזורים פטורים ממכס, תהליכי רישום עסקים יעילים ומסגרות רגולטוריות גמישות לעידוד יזמות והשקעות זרות ישירות. כמו כן, שיעורי המס האישיים והחברות הגבוהים ביותר במדינה הם 0%.
רק לארבע מדינות בעולם יש ציון של 80 ומעלה, אירלנד, סינגפור, שוויץ וטאיוואן, מה שמסווג אותן כחופשיות לחלוטין מבחינה כלכלית. אירלנד מדורגת במקום השלישי בעולם, עם ציון גבוה במיוחד בקטגוריות כמו זכויות קניין ויעילות שיפוטית. למדינה גם אין דרישת הון מינימלית - שהיא בדרך כלל עניין של רגולציה בנקאית ודיני תאגידים הקובעים כמה נכסים ארגון חייב להחזיק - מה שהופך את זה לאטרקטיבי עבור עסקים להקים חנות במדינת האי.
ארצות הברית מדורגת במקום ה-25 בעולם עם ציון של 70.6. הדו"ח מייחס את הסיווג של ארה"ב כ"חופשי ברובו" לנושאים כמו אינפלציה, הגדלת החוב הממשלתי והוצאות גירעונות בלתי מבוקרות. החוב הציבורי עומד כיום על נתון השווה ליותר מ-128% מהתמ"ג.
 
מנקודת מבט אזורית, אירופה נמצאת בדירוג החזק ביותר בחופש כלכלי. למרות היותה מעצמה בתוך אירופה, גרמניה מדורגת במקום העשירי ביבשת, עם ציון של 73.7. אחת הקטגוריות שגרמניה קיבלה את הציון החלש ביותר בהן הייתה הוצאות הממשלה (28.3/100). בשלוש השנים האחרונות, הוצאות הממשלה היו בממוצע 49% מהתמ"ג.
נכון לעכשיו, אפריקה היא היבשת עם הכי פחות חופש כלכלי בעולם, עם זאת, זה גם האזור עם הפוטנציאל הגבוה ביותר לצמיחה כלכלית. אוכלוסייה משגשגת, ובכך גם כוח העבודה, מבטיחים לחדשנות עתידית. למעשה, ההערכה היא שאפריקה תראה גידול של 2.5 מיליארד אנשים עד סוף המאה.
המדינה עם הניקוד הנמוך ביותר באפריקה היא סודן, מדינה תחת לחץ נוסף הודות לסכסוך אזרחי שופע. היסטורית, ההתפתחות הכלכלית הוגבלה על ידי שחיתות משתוללת והיעדר יכולת מוסדית. לעומת זאת, בוטסואנה רשמה את הציון הגבוה ביותר ביבשת אפריקה (64.9), בדירוג גבוה יותר ממדינות כמו צרפת ואיטליה.
הציון של סין הוא מהנמוכים במזרח אסיה, במקום ה-154 בעולם ומסווג אותה ככלכלה מדוכאת. המפלגה הקומוניסטית הסינית השלטת מפעילה באופן שגרתי שליטה ישירה על הפעילות הכלכלית. העמדה הפרוטקציוניסטית של סין כלפי השקעות זרות ושפע של מכסי סחר שהוטלו על ידי מדינות אחרות משפיעות גם כאן.
בהודו, שבה החוב הציבורי שווה ערך לכ-84% מהתמ"ג, הבריאות הפיסקלית היא הקטגוריה בעלת הניקוד הגרוע ביותר. בנוסף, חלק ניכר מהכלכלה נותר די לא פורמלי; חלק גדול מהאנשים עובדים בעבודות ללא תלושי מס, הכנסה רשומה או חוזים רשמיים המגנים עליהם, מה שמאתגר את חירויות העבודה.
בדרום אמריקה, צ'ילה מגיעה בראש, מדורגת מעל מעצמות כלכליות רבות אחרות כמו ארה"ב, בריטניה ויפן. עם זאת, בחירות 2021 של אסיפה חוקתית חדשה עלולה לסכן את המצב הכלכלי הנוכחי, מכיוון שהיא מעדיפה גישה הרבה יותר סוציאליסטית לכלכלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה