מדדים ומחקרים

מומחה השקעות מסביר: כך תישמרו מפני הונאות בשוק ההון

עו"ד עובדיה אביצור, בעלים ומנהל של אביצור משרד עורכי דין, יוצא המערכת הבנקאית, לשעבר יועץ השקעות בכיר, אשר כיהן כקצין ציות חטיבתי כממונה אכיפה מנהלית על חדרי העסקאות של הבנק וכיום מנהל את פורום שוק ההון בזאפ משפטי - עם טור ששווה קריאה עבור כל מי שמשקיע בבורסה
מערכת ice | 
צילום shutterstock
לאחרונה, חלה עליה בדיווחים על הונאות בשוק ההון - והתופעה המדאיגה הזאת רק הולכת ומתרחב. עו"ד עובדיה אביצור, מי ששימש כמנהל חדר העסקאות של אחד הבנקים הגדולים במדינה במשך למעלה משני עשורים, כתב טור מיוחד על הזהירות הנדרשת מול הסיכון של הונאות בשוק ההון.
"בשפה שאינה ברורה, עולם המורכב מהרבה מושגים הלקוחים מעולמות עליונים ושמורים לאנשים בעלי השכלה פיננסית גבוהה. 'ההיתקלות' בעולמות הפיננסים ושוק ההון מגיעה לפתחנו ברמה רבעונית במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב ברמה השנתית, כאשר נוחתת בתיבת הדואר מעטפה ובה דו"ח רבעוני/שנתי של קרן הפנסיה ו/או אחד מהמוצרים הפנסיוניים האחרים שלנו.
אם נודה על האמת, אצל רבים מאיתנו נותרת המעטפה סגורה ומיותמת. מכאן, הדרך למעילות והונאות בשוק ההון היא מאוד קצרה, לאור העובדה כי רבים מהמשקיעים מעוניינים למקסם את רווחיהם מחד ומאידך אינם מעוניינים 'לצלול' לנבכי עולמות הפיננסים ומתפתים להצעות 'מפתות' שאין מאחוריהן כלום ושום דבר. לכל אלה מצטרפת תאוות הסיכון שעולה וגדלה ככל שאלטרנטיבות ההשקעה פוחתות ומספקות פיצוי נמוך על כספנו.
חשוב שנזכור - אין מתנות חינם ובוודאי שלא בשוק ההון. כאשר אתם מקבלים הצעות שבהן הסיכוי לתשואה/רווח גבוהים אך אין בהן מרכיב סיכון, צריכות להידלק נורות אזהרה אדומות מהבהבות. סיכוי גבוה באפס סיכון? ממרום שנותיי והיכרותי עם עולם הפיננסים ושוק ההון, אינני מכיר השקעה כזאת.
לרוב, להצעות המפתות מתלוות מילים יפות ומכובסות שהמשקיע ה'פשוט' אינו מבין את משמעותן ומתוך רצון לרצות את המציע ו/או להיראות מבין בתחום, נעדיף שלא להכביד בשאלות, לא נחקור ולא נבין את הסיכון האמיתי מאחורי ההצעה. לכן, קודם כל ולפני הכל - דירשו שקיפות מלאה! מציעים לכם להעביר כסף לחשבון כזה או אחר על מנת שינהלו וישקיעו את כספכם? תישאלו ותבררו היטב להיכן מועבר הכסף, פרטי החשבון, בקשו אסמכתאות לניהול ופתיחת החשבון וכמובן - תדאגו שהכסף יישאר על שמכם.
ומה עם חברים? לפעמים, תתחיל הבעיה אצל החבר הטוב שלנו. חבר שהולך איתנו כברת דרך ארוכה, סיים קורס בשוק ההון, כזה שמבקש רק את טובתנו והוא מציע להעביר לניהולו כספים. הרי החבר מרוויח כסף קל בשוק ההון בעודנו מקבלים מהבנק ריבית נמוכה ואף אפסית והפיתוי גדול. ככה מתחיל כמעט כל סיפור הונאה ותרמית. דווקא במקום שלא נחשוד בו ולא נתעניין בו מדי - שם עלולות להתרחש הונאות ומעילות רבות.
 
אם הציעו לכם לנהל את כספכם בשוק ההון, תבדקו - האם המציע בעל רישיון לניהול תיק השקעות או לייעוץ השקעות? האם הוא עובד תחת קורת גג של בית השקעות? או אולי הוא עובד באופן עצמאי? בררו פרטים אודות המציע, השכלתו, מקומות עבודה קודמים וכל פרט אשר ישפוך אור אודות האדם שעתיד לנהל את כספכם וככל הנראה ישלוט גם בעתידכם ובעתיד ילדכם.
זכרו, כי ההיסטוריה רוויה בסיפורי מעילות והונאות בארץ ובחו"ל ודי להזכיר את השם ברני
מיידוף כדי לעורר פחד וחלחלה בקרב משקיעים ובקרב הציבור, לאחר שנחשפנו כולנו לגודל ההונאה. זכרו - אל תהמרו על כספכם! התייעצו עם מומחה אובייקטיבי, עורך דין העוסק בשוק ההון או רואה חשבון הבקיא ברזי שוק ההון וכל מי שיכול להוות מומחה לתחום. עצה ממנו, תוכל לסייע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ולא לעשות טעויות קריטיות בדרך".
הכותב הוא בעלים ומנהל של אביצור משרד עורכי דין, יוצא המערכת הבנקאית, לשעבר יועץ השקעות בכיר, כיהן כקצין ציות חטיבתי כממונה אכיפה מנהלית על חדרי העסקאות של הבנק. מנהל את פורום שוק ההון בזאפ משפטי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה