תיירות

בנט ימשיך לבזבז? זו עלות הטיסה במטוס רוה"מ היוקרתי

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קבע כי עלות טיסה במטוס ראשי המדינה (רוה"מ והנשיא) עומדת על לא פחות מ-5.2 מיליון שקלים, מעל פי שניים יותר מעלות טיסה במטוס חכור רגיל שעלותו 2.5 מיליון שקלים. בנט והרצוג רוצים לטוס בו, אך בינתיים המטוס לא בשימוש וחונה בחניון תעשייה אווירית
מערכת ice |  3
נפתלי בנט (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, אבשלום ששוני)
כמה באמת שווה טיסה במטוס ראש הממשלה? כנראה, הרבה יותר ממה שסיפרו לנו. ב'כלכליסט' פורסם היום (רביעי) כי עלותה של טיסה ממוצעת במטוס ראשי המדינה צפויה להיות גבוה בלא פחות מכ-108% מעלות טיסה ממוצעת בחכירת מטוס אזרחי, מדובר על פערים של 5.2 מיליון שקלים לעומת כ-2.5 מיליון שקלים, כך קבע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. 
ב-2011 פורסמו הערכות לפיהן עלות רכישת מטוסם של ראש הממשלה ונשיא המדינה עומדת על 152 מיליון שקלים, אלא שכיום המחיר זינק בכמעט פי שבע, כשעלות הרכישה עומדת על 729 מיליון שקלים, מה שהוביל לעלייה המשמעותית. 
המטוס טרם הוכנס לשימוש וחונה בימים אלה במגרש של התעשייה האווירית, למרות שהוא כבר כשיר לתנועה בשמיים. יאיר לפיד, שכבר הודיע בעבר כי אם ייבחר לראשות הממשלה ימכור את המטוס, מתנגד נחרצות להשתמש בו, זאת בעוד שראש הממשלה נפתלי בנט והנשיא יצחק הרצוג מעוניינים להשתמש בו. 
המבקר כתב: "במשרד רה"מ לא נמצא תיעוד לעבודת המטה שנעשתה בשנת 2010 לצורך קביעת הדרישות המרכזיות בפרויקט כגון טווח הטיסה הישירה, דגם המטוס וגילו וכן דרישה שהמטוס יכיל כ-100-120 מושבים, שהייתה גבוהה בכ-64%-97% ממספר הנוסעים המרבי שהצטרפו בפועל לטיסות רה"מ בשנים 2010 ו-2011 (61 נוסעים).
"המל"ל העלה בפני ועדת גולדברג (בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג שהמליצה על רכישת המטוס) את הצורך בהטסת 150-200 נוסעים במטוס רה"מ, שהיה גבוה מהדרישה האמורה שהציב משרד רה"מ וכן גבוה בכ-146% עד 228% ממספר הנוסעים המרבי שהצטרפו בפועל לטיסות רה"מ בשנים 2010 - 2013 (61 נוסעים), זאת מבלי להבהיר לוועדה את הסיבות לפערים האמורים.
"כמו כן משרד רה"מ לא ביצע בחינה של החלופות האפשריות בנוגע לבעלות על המטוס ולגורם שיטיס אותו לפני קביעתו בשנת 2012 כי המטוס יהיה בבעלות המדינה ויוטס על ידי טייסי חיל האוויר. לאחר שרשות התעופה האזרחית והפרקליטות הצבאית העלו משמעויות הנובעות מקביעה זו, משרד רה"מ והמל"ל תיקפו את הקביעה בתחילת שנת 2013 בלי שנמצא שהיא נבחנה. הדרישות המרכזיות שקבע משרד רה"מ בשנת 2010 (טווח הטיסה הישירה, מספר הנוסעים במטוס ותצורת הפנים שלו) לא נבחנו במסגרת תהליך קבלת ההחלטות שבוצע בשנים שלאחר מכן".
תגובת משרד ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי (מל"ל) לדו"ח מבקר המדינה בעניין מטוס ראשי המדינה (כנף ציון): "דו"ח המבקר מאיר היבטים שונים בתהליכי קבלת ההחלטות בפרויקט מטוס ראשי המדינה, אשר מצריכים תיקון והתייעלות. הדברים יילמדו ביסודיות ויתבצע תהליך הפקת לקחים בהתאם. יצוין, כי כתיבת הדו"ח הושלמה בשנת 2021 והוא מתייחס לתהליכים ולהחלטות שהתקבלו ע"י ממשלות קודמות והחלו לפני עשר שנים ויותר, כמו גם ע"י נושאי משרות אשר רובם אינם מכהנים בתפקידם כיום.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ידיעה לא נכונה !!! התקשורת כרגיל מפמפמת....
    יתרו 06/2022/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם ילד בן 6 מבין שנסיעה במכונית שלך זולה יותר ממכונית מושכרת. בשתיהן אתה משלם את מלוא העלויות, אבל השכורה אתה משלם גם את רווח החברה, ואת הימים שבהם האוטו עומד לא מושכר. ראו תגובת מגיב 2. הסברו אמיתי ומדויק.
    סגור
  • 2.
    עלות טיסה
    שוקי 03/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יתכן שעלות הטיסה יותר יקרה ממטוס שכור רק הדלק יותר זול ב70 אחוז כל הוצאות טייסים דילים וצוות המטוס הם יותר זולים מכון שהם עובדי מדינה המטוס של המדינה יכול לקחת גם פמליה וכך להשלים את כל ההוצאות מישהו כאן מנפח הוצאות
    סגור
  • 1.
    בנט לך
    אני 03/2022/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה 0
    סגור