טלוויזיה

מהפכה בטלוויזיה בישראל: זה מה שיקרה ב-26.9

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: "המרבב הראשון של עידן פלוס ייסגר עד 26 בספטמבר – וצריך להגיע להסדר על תשלומי העבר – ההצעה תחסוך כסף לציבור, השר קרעי: "אם לא תהייה הסכמה על תשלומי עבר שתאפשר לכל הערוצים להיות על עידן פלוס מתחילת המלחמה – אז אין סגירת מרבב ראשון ותחכו 3 שנים לשר הבא"
מערכת ice |  2
ערוצי טלוויזיה – אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק להגברת התחרות בשוק השידורים, של ח"כ אריאל קלנר. כבר בפתח הדיון אמר היו"ר ביטן כי מדובר בהצעת חוק חדשה, והוסיף כי יהיו לה תיקונים נוספים. הוא הסביר, כי ביטל את הסעיף הקשור לערוץ 14 מההצעה ובאשר לעניין הטיפול בעידן פלוס הכל כמעט מוסכם עם משרדי הממשלה. באשר לשימוש בארכיון התאגיד, אמר היו"ר ביטן כי אין הסכמות על הכל.
עוד אמר היו"ר ביטן, כי אם המדינה רוצה עידן פלוס היא צריכה לשלם על זה, ולא הערוצים המסחריים. ח"כ נעמה לזימי התפרצה לדברי היו"ר ביטן ואמרה כי מדובר בהצעה מושחתת לטובת ערוץ 14, היו"ר ביטן הוציא את ח"כ לזימי ואמר כי היא באה לעשות הצגות. הוא הוסיף כי המרבב הראשון ייסגר תוך כחצי שנה ויחסוך 8 מיליון שקל, ותוך שנתיים ייסגר המרבב השני שיחסוך 42 מיליון שקל, ולא המדינה ולא התאגיד לא יצטרכו לשלם דמי הפצה.
 
היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הסביר כי מאז תחילת המלחמה מוצע לקבוע כי מי שיישא בתשלום יהיו תאגיד השידור וערוץ הכנסת. מנכ"לית הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, מישל קרמרמן, אמרה כי לסגירת המרבב יש עלות חד פעמית של 3 מיליון שקל, וצריך להסדיר מי משלם את זה.
ח"כ ולדמיר בלאיק טען כי החוק לא מוכן, ולא ברור איפה זה מטיב עם הציבור. היו"ר ביטן אמר כי היום הצרכן מקבל את עידן פלוס באופן חלקי, והצרכן ירוויח את ערוצי עידן פלוס. שר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי, אמר כי הכוונה היא שהציבור יקבל כמה שיותר. "אנחנו רוצים לתת לתאגיד להקים יישומון שבהם ייכנסו כל הערוצים, ולא רק דרך המרבב. אנחנו הולכים לחסוך לתאגיד ולמדינה עשרות מיליונים בשנה. המרבב הראשון יכול תוך חצי שנה להיסגר, זה יחסוך 8 מיליון שקל בשנה".
מנכ"ל התאגיד, גולן יוכפז, אמר כי אנחנו כבר חצי שנה אחרי תחילת המלחמה ועד סגירת המרבב הראשון תחלוף עוד חצי שנה, והתאגיד יצטרך בתקופה הזו לשאת בתשלום של 7 מיליון שקל. השר קרעי הגיב ואמר כי המרבב הראשון ייסגר מידית, וציין כי מאז שנת 2014 לא נמכרה ולו אנטנה אחת שקולטת את המרבב הראשון. הוא הוסיף כי התאגיד היה משלם בכל מקרה 5 מיליון שקלי וחצי על הערוצים הקטנים, בין אם הם נמצאים במערך ובין אם לא.
יוכפז הגיב: "בעקבות החלטה שלך אנחנו צריכים לשלם 7 מיליון שקל, במקום לעשות עוד הפקות לילדים ועוד תעודה ועוד דרמה אני צריך לשלם על ערוצים קטנים. השידור הציבורי ישלם עבור ערוצים פרטיים". השר קרעי הגיב: "המערך עצמו כולו הולך להירדם בעוד שנתיים, כשהיישומון יפעל, ואנחנו נחסוך לתאגיד עשרות מיליונים בכל שנה".
ח"כ יבגני סובה טען כי יש הרבה טלוויזיות שלא קולטות את המרבב השני, ואנשים רבים יצטרכו לקנות טלוויזיה או ממיר חדשים. ח"כ עופר כסיף שאל למה לא לחכות לסגירת המרבב ואז להעביר את הצעת החוק, והיו"ר ביטן השיב כי הצעת החוק מבטלת את חובת התשלום למי שעלה לפלטפורמה מתחילת המלחמה ולכן צריך לקדם את החקיקה. ח"כ כסיף טען עוד כי, הצעת החוק תכשיר רטרואקטיבית את הפטור שניתן לערוצים מסחריים ובעיקר לערוץ 14. באשר לתשלום על התכנים אמר כסיף, כי לפי ההצעה השר יקבע תעריפים ויש בכך מרכיב פוליטי שיפגע בעצמאות התאגיד.
השר קרעי אמר כי הנחה את הרשות השנייה "לדחות את תשלום אגרות התדרים של קשת ורשת, זה 10 מיליון שקל בשנה". הוא אף איים כי אם לא תהייה הסכמה על תשלומי העבר, שתאפשר לכל הערוצים להיות על עידן פלוס מתחילת המלחמה, "אז אין סגירת מרבב ראשון ותחכו שלוש שנים לשר התקשורת הבא. אני חוסך לכם עשרות מיליונים ואתם רבים איתי על כמה מיליונים? או שמגיעים להסכמה או שאין סגירת מרבב ואין חוק".
ח"כ יבגני סובה אמר כי השר לא מבין את תפקיד ועדת הכלכלה, והוסיף כי הכוונה היא למצוא פתרון. נציגת משרד האוצר, נעם דן, אמרה כי אפשר לסגור מרבב גם בלי לתקן את החוק, אבל עד שלא סוגרים את המרבב והחוק לא נכנס לתוקף, הערוצים נדרשים לשלם. היו"ר ביטן שאל למה לא נסגר המרבב עד עכשיו, ודן השיבה כי כבר חמש שנים מנסים לסגור אותו. יוכפז טען כי זו זכות הקיום של הרשות השנייה.
נציגת קשת ורשת, עו"ד נגה רובינשטיין, אמרה כי ההצעה שקשת ורשת ישלמו והערוצים אחרים לא היא לא חוקית. לטענתה ממשיכים לכפות על קשת ורשת לעלות ולממן את עידן פלוס, בעוד שלמתחרים שמכנים את עצמם טלוויזיה נפוצה נותנים פטור. "האוצר היה צריך לשאת בתשלום עידן פלוס, כמו בכל מדינה אחרת. הטילו עלינו את המס הזה ועכשיו השר נותן למתחרים שלנו לעלות בחינם, ואנחנו רוצים את אותו דבר. אנחנו הכיס העמוק של האוצר כי זה נוח", אמרה.
היו"ר ביטן אמר בתגובה כי הוא לא מקבל את עמדת השר בעניין הזה, הוא ביקש לקבוע בהצעה כי המרבב הראשון יסגר עד 26 בספטמבר השנה, ואמר כי אם זה לא יקרה אז ייסגר על מערך עידן פלוס. הוא אף קרא לצדדים להגיע להסדר באשר לתשלום מאז תחילת המלחמה. "אם לא יהיה הסדר כספי אני אלך עם השר, נשאיר את המרבב ונבטל את הצעת החוק הזו", אמר. הוא הוסיף כי אם לא תהייה הסדרה של המימון מאז תחילת המלחמה, אז יינתן פטור למי שדרשו מהם לעלות למערך: "אני לא נגד התאגיד ולא נגד ערוץ 12, 13, 14 או 9. זאת הצעה שתחסוך כסף לציבור ועשינו אותה במעט הצעת חוק חדשה".
מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, אמרה כי השר הגיע לישיבות מאחר שלא הצליח להעביר את זה בהצעה ממשלתית. "הצעת החוק מבקשת להטיל נטל על הקופה הציבורית, במקום שבעלי ההון יוציאו כסף שהם מרווחים מהפרסומות. אנחנו בזמן מלחמה, יש גרעון תקציבי, אין כסף לשלם למילואימניקים על נסיעה בכביש 6, אין כסף למכון וולקני ויש כסף לממן את זה לבעלי שליטה ולתת מתנה לטייקונים", אמרה. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי אם זה היה נכון הם היו רוצים לעלות למערך עידן פלוס.
בנוסף החלה הוועדה לדון בנושא התשלום על תכני ארכיון תאגיד השידור הציבורי. הדיון בעניין זה לא מוצה, והיו"ר ביטן ביקש לבחון אפשרות שהוועדה היא שתפקח על תעריפי השימוש השונים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חלופה באינטרנט
    רפי 03/2024/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אסור לסגור לפני שנותנים חלופה זהה על האינטרנט - ישומון חופשי לכולם, ישדר את כלל הערוצים שבעידן+ חינם, ו כל ערוץ שרוצה להצטרף - שישלם דמי שימוש...
    סגור
  • 1.
    זה חשוב מאד עידן פלוס
    מימי 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יש הרבה אנשים עם פנסיה נמוכה שרואים רק דרך עידן פלוס ואין להם אינטרנט בכל!!!
    סגור