דעות

כבר חלק מחיינו: יתרונות השיווק באמצעות פודקאסטים

בלי הוצאות, עם אמצעים טכנולוגיים פשוטים יחסית, ואפשרות קלה לצריכה: הפודקאסטים הופכים ליותר ויותר פופולריים בישראל. דפנה בן יהושע על אפיק שיווקי חדש ומשמעותי
דפנה בן יהושע |  1
פודקאסט (צילום Istock)
גם אם לא יצא לכם עדיין להאזין לפודקאסט, אתם ודאי מכירים מישהו שעושה זאת; או שאולי שמעתם שבארה"ב מדובר בתופעה רחבה שכעת הולכת ומתפשטת גם בישראל. למי שלא יודע במה מדובר, פודקאסט הוא תכנית אודיו שזמינה להאזנה באתר אינטרנט ו/או דרך אפליקציית פודקאסטים. רוב הפודקאסטים הם מרובי פרקים, עוסקים בתחום ספציפי ויש להם מנחה או מנחים קבועים, ממש כמו תכנית רדיו. אלא שבניגוד לרדיו, פרק בפודקאסט לא מוגבל למסגרת זמן מסוימת; בנוסף ניתן להאזין לו בכל עת, לא רק ביום ובשעה ספציפיים - משהו שאמנם קיים היום בחלק מתוכניות הרדיו שמעלות תוכניות שלמות לאינטרנט, אבל לא בכולן.
ולמה זה צריך לעניין אתכם? כי בשנים האחרונות פודקאסטים גם הצליחו להפוך לאפיק שיווקי חדש. הם מעין בלוגים שנצרכים בשמיעה, ובכך מהווים צורה נוספת של שיווק באמצעות תוכן - אחת מאבני היסוד של קידום אתרים אורגני. הפודקאסט Serial שהתפרסם ב-2015, גולל את הסיפור האמיתי של תלמידת תיכון אמריקאית שנרצחה ב-1999, עקב אחר החקירה והמשפט של האדם שהורשע ברצח ואף הציף ראיות חדשות. אך פרט מעניין נוסף הוא שבתחילת כל פרק של הפודקאסט שודרה פרסומת קצרה של MailChimp, פלטפורמה לשיווק במייל, מה שחשף אותה למיליוני מאזינים.
 הסיפור של Serial
באותה שנה, גם ג'נרל אלקטריק השתמשה במדיום הזה: היא יצרה פודקאסט בשם The Message שמתעד את הניסיונות לפצח מסר שהתקבל מהחלל החיצון. מלבד היותה חתומה עליו, לא היה כל אזכור של החברה בפרקי הפודקאסט, אך הוא זכה ל-5 מיליון הורדות וניתן לשער שהאיכות שלו השפיעה לטובה על מוניטין החברה והגדילה את החשיפה שלה.
מחקר של חברת Edison Research שהתפרסם באפריל האחרון ועסק בצריכת פודקאסטים בארה"ב, מעלה את הנתונים הבאים:
 
  • 24% מהאמריקאים בגילאי 12 ומעלה מאזינים לפחות לפודקאסט אחד בחודש.
  • 69% מאזינים לפודקאסטים דרך הטלפון הנייד.
  • 27% מהמאזינים הם בעלי מינוי קבוע לפודקאסט/ים החביב/ים עליהם.
  • מהמאזינים בעלי המינויים, 24% מנויים ל-6-10 פודקאסטים, ו-11% אחוזים מנויים ל-11 פודקאסטים או יותר. 

הגרף הבא, שנלקח מהמחקר, מציג את העלייה בפופולריות של פודקאסטים לאורך העשור האחרון:


ומה קורה בישראל? מאחר שעד לשנים האחרונות רוב הפודקאסטים הזמינים היו באנגלית, לקח לתופעה זמן לתפוס כאן. אולם ככל שנוצרים יותר פודקאסטים בעברית, כך הם צוברים מאזינים נלהבים. דוגמאות בולטות מהתקופה האחרונה הן גיקונומי, הפודקאסט של היזמים ראם שרמן ודורון ניר שעוסק במגוון נושאים עם אוריינטציה גיקית; עושים היסטוריה של רן לוי שעוסק בהיסטוריה, מדע וטכנולוגיה; ופופקורן של ליאור פרנקל, שעוסק באנשים שבחרו בקריירה אלטרנטיבית, רבים מהם יזמים עצמאים.
לטורים קודמים: 

* שיווק דיגיטלי לדור ה-Z: אסור לכם לפספס גם את בני ה-7 - לחצו כאן
* הנה כמה מיתוסים לגבי דירוג אתרים בגוגל שהגיע הזמן לנפץ - לחצו כאן
איך להתאים את האתר שלכם לאינדקס מובייל חדש של גוגל? - לחצו כאן
* רק אל תעצבנו את גוגל: טעויות נפוצות בקידום האתר שלכם - לחצו כאן
* חייבים להציל את האתר שלכם: למה מהירות הטעינה כ"כ קריטית - 
לחצו כאן
העובדה שהפופולריות של פודקאסטים רק הולכת לעלות, כבר מהווה סיבה טובה להשתמש בהם ככלי שיווקי. אך יש להם עוד לא מעט יתרונות נוספים.
1. קל וזול ליצור אותם: תחשבו על זה - להקליט את עצמכם מדברים זה הרבה יותר קל מלכתוב פוסט בבלוג או לצלם סרטון. נכון שכדי שהפודקאסט יהיה איכותי, כדאי להצטייד בציוד הקלטה טוב, להחליט מראש על נושא וראשי פרקים, ואם יש צורך, להזמין אורח שישתתף בפודקאסט. אך זה עדיין פשוט יותר וחסכוני יותר (בזמן, ובמקרה של וידאו גם בכסף) מכתיבת פוסט, הגהה על הטקסט, והעלאתו למערכת ניהול התוכן תוך שילוב תמונות ומקורות מתאימים; או השגת ציוד צילום, מציאת לוקיישן, היערכות מבחינת לבוש, איפור ואקססוריז, עריכת הסרטון, בדיקת איכות הסאונד וכו'. 
2. הם מבדלים אתכם מן המתחרים: בישראל, כשהתחום עוד יחסית בחיתוליו, עדיין יש הרבה מקום ליצור פודקאסטים חדשים וקהל רב שמשתוקק לפודקאסטים כאלה. יש אפילו סיכוי שבנישה הספציפית שלכם עדיין אין לכם תחרות - מה שיעניק לכם את זכות הראשונים עליה ויגרום לאנשים לזכור שאתם הייתם הפודקאסט הראשון בנישה זו. על פי מאמר ב-Entrepreneur מדצמבר האחרון, כדאי מאד ללכת על פודקאסטים עכשיו, כשהתחום בשלבי צבירת פופולריות מחד, אך עוד לא הגיע לפסגה הפופולריות שלו מאידך. 
3. נוח ופשוט לצרוך אותם: צפייה בסרטון או קריאת בלוג דורשות בדרך כלל התרכזות בהם והפסקה של פעילויות אחרות. אך לפודקאסטים ניתן להאזין בזמן שעושים פעילויות אחרות: נוהגים, נוסעים באוטובוס לעבודה או ללימודים, יוצאים לריצה, מבשלים או מנקים את הבית. כך אכן נמצא במחקר שבדק את נושא צריכת הפודקאסטים בישראל: ישראלים נוהגים להאזין לפודקאסטים במקביל לעיסוקים אחרים, כנראה עקב מיעוט שעות הפנאי (מספר שעות העבודה ליום בישראל הוא מהגבוהים במדינות ה-OECD). זאת לעומת ארה"ב, שבה אנשים נוהגים להאזין לפודקאסטים כפעילות ראשונית ולא שניונית. 
4. הם עוזרים לבנות את האמון של הקהל במותג שלכם: לקול יש כוח - הוא מייצר אינטימיות מיידית, במיוחד בפורמט כמו פודקאסט בו המאזינים שומעים אתכם מדברים לאורך זמן. הפודקאסט שלכם יחשוף את המאזינים לאנשים שמאחורי המותג, ויגרום להם להרגיש כאילו הם מכירים אתכם טוב יותר. פודקאסט הוא צורת תקשורת כנה וחשופה יחסית, וככזאת היא יכולה לייצר חיבור חזק יותר ביניכם לבין הקהל שלכם בהשוואה לפרסומת, לדף פייסבוק עסקי או אפילו לבלוג. בנוסף, אנשים נוטים להשתכנע יותר בקלות כאשר המסרים מגיעים ממישהו שהם מכירים. 
5. הם מגדילים את החשיפה שלכם: אי שם, בתוך הקהל אליו אתם מכוונים, מסתתרים אנשים שלא סובלים בלוגים, נמנעים מרשתות חברתיות ואין להם סבלנות לצפייה בסרטונים. או שאולי אין להם בעיה עם כל הדברים האלה - אבל הם תמיד מחפשים תכנים מסוג חדש. יצירת פודקאסט תעזור לכם להיחשף לקבוצות האלה, שאולי לא שמעו עליכם קודם אך כעת ישמעו עליכם באמצעות הפודקאסט. זוהי פשוט עוד דרך נוספת להרחיב את הקהל שלכם. 
6. הם מהווים פלטפורמה מצוינת לאירוח: כל מי שמחזיק בבלוג מכיר את הצורך לרענן מדי פעם את התוכן ולהגיע לקהלים חדשים באמצעות פוסט אורח של קולגה מהתחום או מתחום משיק. אך חיפוש בלוגרים אורחים הוא לא תמיד פשוט, וכולל תחלופת מיילים מייגעת, מו"מ על אזכורים וקישורים, והמתנה למועד בו האורח יתפנה לכתוב את הפוסט הנחשק. בפודקאסטים זה הרבה יותר פשוט - האורחים אפילו לא חייבים להגיע עד אליכם: אפשר לקבוע אתם שיחת טלפון, להקליט אותה, לשלב אותה בעריכה וזה כל הסיפור.

סיכום

בישראל פודקאסטים הם אפיק שיווקי בתחילת דרכו שעדיין לא הגיע למיצוי הפוטנציאל שלו; לכן, עכשיו זה בדיוק הזמן לקפוץ על העגלה ולהשיק פודקאסט משלכם. בהשקעה מינימלית תוכלו ליצור לעצמכם חשיפה משמעותית ולדחוף את המותג שלכם קדימה.
דפנה בן יהושע היא מנהלת תוכן בחברת קידום האתרים טרהליד מקבוצת אנגורה מדיה 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הפודיום ו-בכל יום נתון
    מכור לספורט 08/2017/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חבל שלא הוזכרו הפודקאסטים המובילים בתחום הספורט שמייצרים אלטרנטיבה שפויה לתכניות הריכולים והסקופים ברדיו של ספורט 5 ושל אתר וואן. ציון 3, הפודיום ובכל יום נתון - המצוינים שמוגשים ביד רמה
    סגור