דעות

עצמאות דורשת מחויבות, מי שלא תורם לחברה לא יקבל זכויות

אני מאמין שאנחנו יכולים למצוא פשרה ראויה גם לרפורמה המשפטית, שנחוצה לכולנו, בהתאמות כאלה ואחרות
רני רהב |  19
רני רהב (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, shutterstock, מיכאל גלעדי, Magma Images)
יום חגנו הלאומי ה- 75 בפתח, ניכרת התרגשות, ניבט גם העצב מכל פינה, לעיתים אפילו ייאוש.
השנה הזו לא דמתה לקודמותיה - היא הייתה סוערת במיוחד, הטוב נמהל באלימות, פיזית ומילולית, בשיח מקטב, מפלג, מבקש להפריד, אני מקווה שלשווא. כך לא מתנהגים אחים שחולקים קורת גג משותפת במדינה יהודית, שנבנתה בעמל רב. כך לא נראית הידברות במדינה דמוקרטית, המקדמת זכויות לכלל אזרחיה. לשמחתי, זה לא מאוחר, ואני מקווה שיישוב הדעת יוביל אותנו למקום טוב יותר במהרה.   
דמוקרטיה היא קודש הקודשים
יש דעות, יש ויכוחים, אבל אין תחליף לחיים שלנו יחד במדינת ישראל, לציונות, להיותנו עם חופשי בארצנו. ליהודים שאינם ציונים, אין מקום במדינה. גם לא לערבים שאינם מכירים בקיומה של מדינת ישראל. מדינה יהודית פירושה אינו מדינת הלכה. מדינה דמוקרטית פירושה אינו אנרכיה אלא מחויבות לקיום שוויון זכויות מלא לאזרחים, ללא הבדל דת, גזע ומין. אופייה של מדינת ישראל הותווה כבר במגילת העצמאות, אשר בימים אלה מקבלת משנה תוקף.
 
במדינת ישראל, היהודית והדמוקרטית, חיים זה לצד זה יהודים, ערבים, דרוזים, בדואים, צ'רקסים, נוצרים. כולם יכולים וצריכים לחיות יחד בכפיפה, איש איש ואמונתו. אלא שעם העצמאות, מגיעה המחויבות. מרחב המחייה לכולם, ההכלה, קבלת הזכויות, מגיעים עם כללים ברורים שעלינו לחיות לאורם, על מנת לקיים חיים טובים ובטוחים יחד במדינה מתוקנת. שירות בצה"ל הוא אחד מהם, הוא חובה לאזרחי ישראל כולם, ואין על כך עוררין.
יהודים ציונים - משרתים את מדינתם
גם יהודים חרדים, שהם חלק בלתי נפרד מעם ישראל, צריכים ויכולים לשרת את מדינת ישראל, אם לא בשירות מלא אז באמצעות שירות לאומי. ואם אדם דתי בחר ללמוד ותורתו היא אומנותו, הוא יכול לעשות שירות לאומי בערבים ובלילות בבתי חולים, בבתי אבות, לצערי במדינתנו הקטנה יש ריבוי מקרי סעד ומיעוט כ"א לטפל בהם. אני מכבד את בחירתו ורצונו של אדם דתי ללמוד תורה ולשמור, לשיטתו, על עם ישראל בדרכו, אך הוא חייב גם בדרכו לתרום למדינתו. אין מצב שבו כ"כ הרבה אזרחים לא יהיו חלק מצה"ל, אבל יקבלו זכויות יתר.
 
באותה נשימה, איני יכול לקבל חילוני שמשתמט מצה"ל מטעמי מצפון או סעיפים נפשיים כאלה ואחרים, גם הוא יכול להתנדב עפ"י יכולתו במסגרת שירות לאומי, וכך גם כל אזרח ערבי ישראלי שחי במדינת ישראל. אם נרצה לחיות בשלום ובעצמאות, מהמיסים של כל העם, כל אזרח חייב לשאת בנטל, כפי יכולתו. מי שלא יעשה זאת, לא צריך לקבל זכויות, כל שכן לחיות פה בנחת על חשבוננו.
יש לי הרבה כבוד לאלוקים ולמסורת היהודית
עם זאת, רק בחודש האחרון נרצחו בפיגועי טרור גם אנשים דתיים, בדרכם לתפילה או בנסיעה תמימה. הקב"ה לא הבטיח לנו בעת מתן תורה שהוא יגן עלינו הרמטית מפני אויבנו וצוררינו. ולצערי, רבים קמים עלינו לכלותינו והטרור לא יעלם מן העולם. איבדנו 6 מיליון יהודים בשואה, איבדנו את מיטב חיילנו, בנינו ובנותינו על הגנת המולדת במערכות ישראל ובפעולות האיבה, איש לא יגן עלינו זולתנו.
 
את התורה קיבלנו עם "מרשם" בדמות עשרת הדיברות, עשרה ציווים דתיים ומוסריים שעפ"י המקרא נאמרו ע"י אלוקים לעם ישראל במעמד הר סיני ונמסרו למשה רבנו כתובים על לוחות הברית. במעמד הזה כרתנו ברית עם אלוקים, קיבלנו על עצמנו תורה ומצוות, אך לא קיבלנו הבטחה לשלום נצח. אנחנו חיים, אחרי אלפי שנות גלות, במדינה שלנו, עלינו לשמור עליה ועל עצמאותה, לשמור עלינו מפני אויבנו, מבפנים ומבחוץ, להקפיד להיות אזרחים טובים, בעלי זכויות, אשר חיים בחירות של ממש.
אני מאמין במדינת ישראל, בעם ישראל, עוד לא אבדה תקוותי.
אני מאמין שאנחנו יכולים למצוא פשרה ראויה גם לרפורמה המשפטית, שנחוצה לכולנו, בהתאמות כאלה ואחרות. אני לא פוחד שתהיה פה דיקטטורה, אני לא חושש לכך שעשרות הנשים המנהלות במשרדי לא יוכלו לצאת מהבית, לעבוד, להתפרנס ולהצליח. אני לא שותף לנבואות זעם אלא פועל להידברות ולעשייה שתיטיב עמנו. אנחנו לא חיים ולא נחיה במדינת חושך, יצאנו מהחושך אל האור, אין לשם דרך חזרה כי כוחנו באחדותנו. איש איש ייקח על עצמו ביום חגנו להיות אדם חומל, חושב, מכבד, אשר עושה כפי יכולתו למען אזרחותו, למען חיים משותפים במדינה חופשית.
 
אשת החינוך וכלת פרס ישראל, מרים פרץ, אשר שכלה שניים מבניה, היטיבה לתאר זאת, בדמעות, מדם לבה, וראוי שנפנים כולנו בחרדת קודש את בקשתה. לא לשווא נפלו הבנים, לא השיח הפוליטי הוא העניין כי אם השיח עליהם, על הערכים, על המשך דרכם באופן ראוי.
האם נרצה להיות ארץ אוכלת יושביה, או ארץ זבת חלב ודבש, המשכילה להשתמש בשפעה, בפוריותה, בתנובתה ובעיקר בתבונת אזרחיה, על מנת לשגשג? זוהי בחירה שלנו.  
הכותב: רני רהב, יו"ר רהב תקשורת
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    הכל טוב
    שי 05/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק לא ליגוע בזכויות נכים אלה שלנו
    סגור
  • 14.
    תראו מי מדבר
    עמוס הנוקד 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 3
    חוץ מיח"צ ,לא עשית כלום בחיים שלך. מי אתה שתטיף מוסר לאנשים אחרים, במיוחד לכאלה שמקריבים את זמנם פרנסתם וחייהם על מנת להתפלל עליך ועל שכמותך ?
    סגור
  • בלי
    מדבר 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טעם
    סגור
  • 13.
    רנוש, יש לך ציפיות מהאליטה וזה כסף
    קהב 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כל השאר לא מעניין אותך, אתה לא משפיעות אלא רק תרנגול שמקרקר כל היום דברי חנפנות לשמאל
    סגור
  • 12.
    התכוון לערבים? (ל"ת)
    טמבל 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    אני אוהבת את רני רהב! הוא מתון ולא קיצוני.
    ליטל 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    2 5
    איש- שאוהב את המדינה!
    סגור
  • היה מתוו
    אדם 04/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    עכשיו מתחנפף לרדיקליות ולאליטה יש שם הרבה כסף
    סגור
  • מלבד ההצעה שלו לשלוח אנשים
    אלון 04/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שבחרו לא להתחסן נגד קורונה, ללב ים. אז הוא היה סתם פשיסט, אבל חוץ מזה הוא אדם שקול וממש לא קיצוני.
    סגור
  • 10.
    תגובה עניינית
    ורדה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    של נעליך מעל רגליך כשאתה מדבר על החרדים. 3000 שנה של תורה החזיקו את העם וימשיכו להחזיק הלאה, עם העצות שלך וללא. לו אתה החילוני היית לומד תורה, אחרי העבודה, בלילה, מתי שיהיה, אזי, בעלי היה יכול להוריד מהלימוד שלו. אנחנו פה בישראל בזכות התורה.אבל כנראה שאתה לא מסוגל, לידיעה, התורה זה לא ספר קומיקס שלוקחים אותו לחופשה.
    סגור
  • 9.
    בטוח ? מה תרמו לפיד ומיכאלי ?
    שלמה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מה תרמו הבדואים הערבים ?! כמובן כוונתך לחרדים שלומדים תורה ובזכותם אנחנו קיימים אז לא לא ילך לא נשנא אותם להפך נכבד ונעריך
    סגור
  • 8.
    הם לומדים בשביל כולנו
    יוסף 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    5 3
    צריך להודות לתלמידי התורה אני מתפלל שהבנים שלי ילמדו בישיבה ויהיו תלמידי חכמים
    סגור
  • 7.
    שוויון בנתל
    י 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 2
    מציע שגם יחוקק חוק לימוד תודה שגם כולם יקחו חלק בנתל המסורת היהודית כדי לחזק את יסוד קיימנו על בארצנו ואדמתנו. כי אם אין רוח הגוף ירקב מהר מאוד.
    סגור
  • נטל
    נטל 04/2023/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נטל
    סגור
  • 6.
    את מי הוא מענין??
    לאה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    את מי מעניננ. דעתו של רהב הרברבן??תאמינו ,את אף אחד.הוא לא הוגה דעות,הוא לא עיתונאי,הוא סתם אחד יחצן!!!
    סגור
  • 5.
    פעם זה היה הסיסמא של עוצמה יהודית
    משה 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשהיא רצה בראשות מיכאל בן ארי אם אין חובות אין זכויות כנראה שרהב מסכים איתם
    סגור
  • 4.
    עצמאות
    MASONY 04/2023/27
    הגב לתגובה זו
    3 1
    עצמאות? על איזו עצמאות אתם מדברים? מדינה אשר מדיניות החוץ שלה נקבעת ע"י ארה"ב ומדינות אירופה ! ממדינה שמדיניות הפנים שלה נקבעת ע"י בג"ץ ששופטיו לא נבחרי ציבוראלא בוחרים את עצמם , אין שקיפות למעשיהם והם מעל כל חוק ! אז על איזו עצמאות מדובר פה? מימון של 120 חכי"ם עים לשכותיהם שבסכ"ה הם בובות על חוטים ! בקיצור : מדינה שתושביה חיים בסרט ובאשליות ! עצמאות ? הצחקתם אותי !
    סגור
  • 3.
    נהניתי לקרוא
    גלית 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מדויק.
    סגור
  • 2.
    התרגשתי תודה על התקווה (ל"ת)
    טליה 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    מאמר פטריוטי ומרומם (ל"ת)
    תמר 04/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור