מדדים ומחקרים

שיעורם צמח ב-50%, המשכורת עדיין נמוכה בחצי: מצב החרדים בהייטק

דו"ח ההייטק החרדי של קמא טק ואיגוד התעשיות המתקדמות חושף כי יותר ויותר חרדים משתלבים בענף, ואלה מהווים 10% מהלומדים למקצועות ההייטק. בשורה בגזרת היזמות: 5% מהסטארט-אפים החדשים הוקמו ע"י חרדים
איתי פת-יה | 
החרדים בהייטק (צילום pexels)
תוך ארבע שנים צמח ב-52% שיעור החרדים המועסקים בענף ההיטק בישראל – אולם שכרם הממוצע עדיין נמוך בחצי מזה של ההייטקיסטים הלא חרדים. כך עולה מדו"ח ההייטק החרדי של קמא-טק ואיגוד התעשיות המתקדמות IATI.
לפי הדו"ח, ב-2018, 3% מכלל המועסקים בהייטק היו חרדים (9,700 איש). רובם המוחץ היו מתחת לגיל 28, מה שמעיד על עלייה בהשתתפות החרדים הצעירים בשוק העבודה. במקביל למגמת העלייה בשיעור הנשים החרדיות העובדות (76%), שיעור ההייטקיסטיות החרדיות עלה בין 2014-2018 ב-90%. כך, 5% מהנשים החרדיות שלוקחות חלק בשוק העבודה מועסקות בהייטק – קרוב לשיעור הנשים הלא חרדיות המועסקות בתחום (6.5%).
פער גדול עדיין קיים בנתוני השכר כאמור. שכרם הממצוע של החרדים המועסקים בהייטק הוא 10,830 שקל בחודש, זאת מול מקביליהם הלא חרדים שמרוויחים 22,479 שקל בממוצע. יצויין כי  ככל שעוברות השנים מסיום הלימודים פערי השכר מצטמצמים.
עוד נכתב כי 10% מכלל הלומדים למקצועות ההייטק בישראל (אקדמאים והנדסאים) הם חרדים – 3,744 איש בשנה. באקדמיה בלבד מדובר ב-1,417 סטודנטים חרדים ב-2018 במקצועות אלה (גידול של 35% מאז 2014) ומבחינת הנדסאים המספר כמעט והכפיל את עצמו בארבע השנים הללו. 47% מההנדסאים שלמדו את מקצועות ההייטק במכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע ב-2018 הם חרדים.
שכירים בצד, כמה מההייטקיסטים החרדים חתומים על סטארט-אפים משלהם? לפי הדוח, לעומת 2013, אז כמעט ולא היו סטארט-אפים חרדים, ההערכות ב-2018 דיברו על כ-200 כאלה - 5% מכלל הסטרטאפים שנוסדו בין 2014-2018.
"צריך לזכור שברמת ההכשרה – אין פתרונות קסם. יש לדאוג שאדם חרדי שמתמודד על משרה בהיי-טק, לא ייפול מעמיתיו בכישוריו המקצועיים", אמר נשיא המדינה, ראובן ריבלין ביחסי לממצאי הדו"ח. "החברה החרדית לא נושאת באחריות רק כלפי עצמה. לחברה החרדית יש אחריות על מדינת ישראל והכלכלה שלה. שילוב חרדים בתעסוקה הוא אינטרס כלל-ישראלי מובהק. המשך שגשוגה מדינתנו תלוי בכך".
משה פרידמן, מייסד שותף, ומנכ"ל קמא-טק: "דווקא בעת הזו של משבר תעסוקתי עמוק, עם השלכות ארוכות טווח על המשק הישראלי - אני חושב שיש פוטנציאל אדיר להאצת תהליך השילוב של האוכלוסייה החרדית בהייטק ובתעסוקה בכלל. זוהי שעת כושר, ואני משוכנע שהיא לא נעלמת גם מעיניהם של מקבלי ההחלטות בישראל. בהשקעה ובתקצוב הראויים ניתן לחזק מאוד את מגמת ההשתלבות, ואת המשק הישראלי בכלל. חשוב לתת דגש בכל תכנית שבונים גם על שכר גבוה ותעסוקה איכותית, נושא שעדיין טעון שיפור. אני קורא גם למעסיקים - ישנם אלפי חרדים שלומדים את מקצועות ההייטק - לפתוח את הדלתות לאוכלוסייה הזו וליהנות מהכישרון, מהמוטיבציה האדירה, ומכוח אדם איכותי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה