פרויקטים

דיור שיתופי: מהם מתחמי ה-CO LIVING המסקרנים בעולם?

מודל המגורים השיתופיים, ממשיך לצבור תאוצה. הקונספט: דירות קומפקטיות ומאובזרות, לצד חללי עבודה, למידה ובילוי – בדגש על יצירת הוויי חברתי וחיי קהילה תוססים. כך נראים הפרויקטים הבולטים, ויש גם אחד משלנו

מתחם מגורים שיתופיים בוינה (צילום אינסטגרם/ The students hotel)
לחיות, לעבוד ולבלות בסביבה משותפת, יחד –  זה המוטו השגור בפי אלו המתגוררים בסביבה שיתופית  או פונים אל קהל צעיר המחפש לעבור ולהתגורר בסביבה שכזו. בשנים האחרונות תוכננו והתפתחו לא מעט פרויקטים של דיור שיתופי, LIVING-CO, ברחבי העולם, כשהבולטים שבהם מתרכזים בערים הגדולות. גם לישראל הגיעו מיזמי המגורים הללו, ובקריית שמונה מתחם ראשון יפתח ממש בזמן הקרוב.
מדובר בפרויקטים המציעים חווית מגורים שונה ואחרת, כאשר הדגש הוא על המעורבות של הדיירים בשגרת החיים המשותפת. בהתאם לקונספט הזה, הדירות יהיו לרוב קטנות יותר, הן יגיעו מרוהטות ומעוצבות ברמה גבוהה ויקרינו אווירה צעירה. אוכלוסיית הדיירים בכל מתחם תיהנה משירותים רבים ומשותפים, שיהפכו את חייהם לקלים ונוחים יותר.
מגוון השירותים כולל בין היתר שירותי כביסה וחברת ניהול ואחזקה, כמו גם חללים משותפים, חדרי עבודה וחדרי לימוד, מטבחים וחדרי אוכל, מתחם משחקים והקרנת סרטים, מתחם הופעות, בר ומסעדה, ולא פעם גם בריכה על הגג וחדר כושר – הכול מתוך מטרה לייצר קהילתיות ולקדם אינטראקציות חברתיות.
דוגמה בולטת לרשת שהתרחבה אל עולם המגורים המשותפים היא WE WORK, שפיתחה את קונספט המגורים WE LIVE, בהמשך לקונספט חללי העבודה המשותפים של החברה. הסניפים הראשונים נפתחו בשנת 2016 בניו יורק, לונדון וערים מרכזיות אחרות, כשהרשת שואפת לפתוח מתחם דומה גם בתל אביב.
על פי האג'נדה של הרשת, כל דייר בוחר לעצמו דירה בהתאם לצרכים וליכולותיו הכספיות – החל מדירות סטודיו ועד דירות 3 חדרים. הדירות עצמן מגיעות מרוהטות ומאובזרות לגמרי – והן על פי רוב ורסטיליות וקומפקטיות, כשהדיירים יכולים לבצע בהן התאמות ושינויים בהתאם להעדפותיהם. ב-WE LIVE, מעניקים תשומת לב רבה ליצירת אופי והוויי קהילתי, עם שפע חדרי משחקים ומתחמי מפגש, אשר מייצרים אווירה ייחודית לכל מתחם מגורים.
רשת בינלאומית נוספת המציעה מתחמי LIVING-CO, היא The Student Hotel, לה סניפים בשורה ארוכה של ערים מרכזיות – ביניהן ניו יורק, לונדון, מלבורן, ברצלונה, בולוניה, פריז ורומא. גם כאן מציעה הרשת ארסנל שירותים ברמה גבוהה עבור צעירים וסטודנטים המגיעים לשכור דירות סטודיו או חדרים. The Student Hotel מתמחה בשילוב אופטימלי בין שהות ממושכת, חדרי מלון ומגורי סטודנטים. כמו כן לצד דירות המגורים, בכל מתחם אזור מרכזי עם חללי עבודה וחדרי עבודה משותפים.
גם בארץ הקודש מתחמי ה- LIVING-CO צוברים תאוצה. אחד הפרויקטים המסקרנים הוא BE בקריית שמונה, הצפוי להיפתח בסמוך לפתיחת השנה האקדמית הקרובה. המתחם הנמצא בסמוך למכללת תל חי, יהווה מוקד משיכה מרכזי לסטודנטים רבים מצפון הארץ וכבר מייצר סביבו התעניינות אדירה.
הפרויקט מציע חוויית מגורים המותאמת לחיים הסטודנטיאליים, עם ליווי צמוד של חברת ניהול מקצועית – והוא כולל 316 דירות לסטודנטים בבניין מגורים חדיש, כשכל יחידת דיור מעוצבת, מרוהטת ומאובזרת בהתאם לצרכי הסטודנט. הדירות עצמן מספקות מרחב אישי באווירה צעירה, נעימה ומודרנית, לצד חללים משותפים ללמידה ומשחק, ושירותים חיוניים המאפשרים לייצר הוויי חברתי וחיי קהילה תוססים.

מתחם מגורים שיתופיים באמסטרדם (צילום אינסטגרם/The Student Hotel)
מכנה משותף רחב
ובחזרה, למתרחש בעולם: דוגמה נוספת למתחמי ה-LIVING-CO מספקת העיר סידני שבאוסטרליה. לאחר שאמצעי התקשורת והרשויות במדינת הענק העלו על סדר היום הציבורי את מודל המגורים הקהילתיים-שיתופיים כפתרון למשבר הדיור, חברה יזמית חדשה בשם The Switch, הרימה את הכפפה.
בהשקעה של 70 מיליון דולר, השיקה לאחרונה החברה את גורד השחקים הראשון המבוסס כולו על CO-LIVING. זהו מגדל של 40 קומות בלב מרכז העסקים של סידני, ובו 483 דירות מרוהטות ומאובזרות באופן מלא עם חוזי שכירות גמישים. עוד כולל הפרויקט חללי עבודה ולימוד משותפים, ברים על גג המגדל, מתחמי בילוי ואירוח, ואפילו גינות קהילתיות. האווירה שבחרה החברה לייצר במגדל נועדה למשוך אליו יזמים, הייטקיסטים וסטארטאפיסטים, משפיענים וכוכבי רשתות חברתיות, וכמובן סטודנטים – קהל עם מכנה משותף רחב.
מה הופך את מודל המגורים השיתופיים לאטרקטיבי כל כך עבור האוכלוסייה הצעירה? את התשובה מספק אחד היזמים של החברה האחראית על הפרויקט באוסטרליה: "הרעיון הוא לחיות בין אנשים הנמצאים בשלב זהה בחייהם – לא רק מבחינת הגיל הצעיר, אלא במקום המהווה נקודת זינוק או מפנה בקריירה. החיבור בין אנשים הנמצאים בסיטואציה דומה, מייצר אקלים דינמי המאפשר לספוג השראה ואנרגיה הן מהאנשים והן מהמקום".