פרויקטים

זר פרחים או צמחייה לבית? הכירו את הזר ההידרופוני של גלורי

מתנה לחגים, יום הולדת, יום נישואים, לידה או פשוט כדי לעשות למשפחה ולחברים שמח בלב: זרים הידרופוניים ייחודיים ופשוטים לתחזוק, מספקים מענה ומכניסים חיים לבית ולמשרד. ענבר שמואלי דדון, הבעלים של גלורי: "יש כאן פתרון ירוק וטבעי"

זרים הידרופוניים של גלורי (צילום באדיבות גלורי זר בר קיימא)
"אני מאוד אוהבת צמחים ופרחים אבל לא משנה כמה השקעתי הם תמיד נבלו, כשההרגשה שנותרה אצלי היא של עוגמת נפש ותסכול. במעגל החברתי שלי קראו לי 'הורגת צמחים סדרתית' ובעוד כינויים דומים. בשלב מסוים כבר הייתי קרובה להרים ידיים ולוותר".
התחושה שמתארת גלית רומנלי, מאמנת אישית מכפר סבא, משותפת ללא מעט ישראלים שרוצים להכניס ירוק הביתה, ולבסוף מוצאים עצמם עם זר פרחים שנובל במהירות או עם חלופה מלאכותית כמו עציץ מפלסטיק. אלא שבמקרה של רומנלי יש גם סוף טוב, בזכות הזרים ההידרופוניים (מושרשים במים) – זרים שאינם דורשים תחזוקה יומיומית שוטפת, ומספקים את החוויה המלאה בהשקעה מינימלית.
"כשהמשפחה שלנו עזבה את ירושלים ועברה להתגורר בשרון, היה לי חשוב שבבית החדש תהיה צמחייה", משחזרת רומנלי. "כשנחשפתי לזרים ההידרופוניים, החלטתי לנסות, וסוף סוף נרשמה אצלי הצלחה. הזרים ההידרופוניים מאירים לנו את הבית ומוסיפים יופי ואסתטיקה. גם הביטחון שלי להתעסק עם צמחים גדל בהדרגה. היום יש כבר זר בכל חדר בבית – ומעבר להחלפת מים אחת לחודש אני לא צריכה לעבוד בזה. הזרים ההידרופוניים כבר הפכו מבחינתי גם למתנה המושלמת: כשאני רוצה לעשות למישהו טוב על הלב, אני מזמינה עבורו זר ונותנת גם לו להרגיש את הקסם".

מתוך קולקציות הזרים ההידרופוניים של גלורי (צילומים אלן צצקין, באדיבות גלורי זר בר קיימא)
אנרגיות וחיוניות
היזמית שמאחורי הזרים ההידרופוניים היא ענבר שמואלי דדון (41, נשואה ואמא לשלושה), הבעלים של גלורי זר בר קיימא – שזיהתה את הצורך בפתרון ירוק וטבעי מחד, אך קל לתחזוקה ועמיד לאורך זמן מאידך. "תמיד היה לי חשוב שיהיה ירוק בבית, אך האפשרויות שהיו קיימות בשוק לא כל כך התאימו לי", מספרת שמואלי דדון בריאיון לאתר ice. "עם עציצים לא הסתדרתי, זרי פרחים שאני אוהבת נבלו תוך מספר ימים, וצמחי פלסטיק לא ממש קולעים לטעמי. זה הביא אותי לחפש רעיון לזר העשוי מצמחים המושרשים במים, שהינו ירוק וטבעי, וחי באגרטל למשך זמן רב".
"תקופת הסגרים של מגפת הקורונה, העניקה לי הזדמנות לבדוק זנים שונים של צמחים, לעקוב מקרוב אחרי עמידותם במים והתאמתם לתנאי מחייה ביתיים", מפרטת שמואלי דדון. "זיהיתי מהם הצמחים שיכולים לחיות במים בלבד לאורך תקופה ארוכה, שבועות שלמים וחודשים, ובמהלכם להמשיך לצמוח – כשמה שבעצם נדרש כדי לטפל בהם, זה רק להחליף מדי פעם מים. אחרי תקופת חיים במים ניתן גם להעניק לצמחים מחזור חיים נוסף עלי ידי שתילתם בעציץ או באדמה".
כשהעיסוק בצמחים הפך מבחינת שמואלי דדון לתשוקה של ממש, היא החליטה לקחת את הזרים ההידרופוניים צעד קדימה, להשאיר את הקריירה כחוקרת שווקים מאחור, ולהשיק עסק עצמאי – גלורי זר בר קיימא, על שם מורנינג גלורי (לפופית הבטטה), הצמח הראשון שחקרה – אשר כבר מרכז סביבו היום תשומת לב נרחבת.
"מגפת הקורונה המחישה עוד יותר את הערך המוסף הטמון בנוכחות של צמחים בדירה או במרפסת", מרחיבה שמואלי דדון. "בתקופה מורכבת ולחוצה, כשאנשים היו מנותקים מהמשפחה והחברים, הצמחים שסביבם העניקו להם אנרגיות וחיוניות. מפה נובע הרצון לתת עוד אפשרויות לאנשים ליהנות מהצמחים, ולהצליח היכן שנכשלו בעבר".

ענבר שמואלי דדון. "זרים הידרופוניים משנים את כללי המשחק" (צילום באדיבות גלורי זר בר קיימא)
למקסם את החוויה
הזרים ההידרופוניים מתכתבים היטב גם עם המודעות ההולכת וגוברת לקיימות סביבתית. אף שתעשיית הפרחים מייצרת על פי רוב קונוטציה לטבע והתחדשות, היא מזוהה גם עם נזקים אקולוגיים – בין היתר בשל שימוש בחומרי הדברה, כמו גם בשל תצרוכת האנרגיה והזיהום הכרוכים בקירור, שינוע ותובלה – וזה עוד לפני שבכלל הזכרנו צריכת מים מוגברת ותוצרת אדירה שמושלכת לפח.
"אחת האלטרנטיבות לתעשיית הפרחים המסורתית, היא ה-SLOW FLOWERS", מפרטת שמואלי דדון. "הדגש כאן הוא על שימוש בפרחים מקומיים ועונתיים, תוך הוצאת אלמנטים של קירור, שינוע ותובלה אל מחוץ למשוואה. ענף ה-SLOW FLOWERS הולך וצובר תאוצה ברחבי העולם, ואני מקווה שהמוצר שלנו ייתן מענה נוסף ללקוחות שנושא הקיימות חשוב ובוער בהם".  
בניגוד לזרי הפרחים השגרתיים, שמחזור החיים שלהם קצר ומוגבל, הרי שעמידותם הגבוהה של הזרים ההידרופוניים מאפשרת פנייה גם לקהלים שלא נמנו עד כה על רוכשי הזרים. "לצד לקוחות פרטיים רבים אנחנו עובדים גם עם חברות וארגונים שרוצים לשדרג את משרדיהם בצמחים – אך עד כה לא היה להם את הזמן, הרצון או כוח האדם להתעסק עם כל מה שכרוך בתחזוקה רציפה, טיפוח והשקיה", מרחיבה שמואלי דדון. "הזרים ההידרופוניים משנים את כללי המשחק, ומכיוון שהטיפול בהם קל, נוח ופשוט, גם במגזר העסקי מאמצים אותם לחיקם".
באשר להיצע: כאן המקום להסביר שהקולקציות של גלורי זר בר קיימא מציעות זרים מצמחים ירוקים, צבעוניים או שילוב בין השניים – הזרים של המותג מגיעים באגרטלים שקופים להצגת השורשים של הזרים, אגרטלים אטומים או ללא אגרטל – בהתאם לבחירת הלקוח.
בהקשר הזה חשוב עוד להוסיף כי כל הזרים ההידרופוניים נעשים בעבודות יד ומגיעים במשלוח עד הבית או העסק. אליהם מצורפים גם חתימה ותאריך הקנייה, וזאת כדי שניתן יהיה למקסם את החוויה ולעקוב מקרוב אחרי מחזור החיים של הצמחים.  
כשראש השנה וחגי תשרי כבר נמצאים מעבר לפינה, מי שמחפש מתנה מקורית, חדשנית ולא פחות חשוב – כזו שתחזיק לאורך זמן, מקבל כעת מענה הולם בזכות הזרים ההידרופוניים. "הזרים שלנו מתאימים לכל סיטואציה", מסכמת שמואלי דדון. "מתנה ליום ההולדת, מתנה ליום הנישואין, מתנה ליולדת, מתנה לסבא וסבתא, או מתנה לעובדים. התגובות שאנחנו מקבלים הן מדהימות, הזרים הללו מפתיעים ומרגשים מאוד את מי שמקבלים אותם".