פרויקטים

מתקני חניה רובוטיים: פרקומט משיבה חניונים לא פעילים לחיים

עם תנופת ההתחדשות העירונית, הפכו החניונים הרובוטיים למצרך מבוקש. את התחום מובילה פרקומט עם צבר הזמנות מרשים – וכעת, היא גם נכנסת לסייע בפרויקטים שבהם כשלו חברות בהקמת או בתפעול החניונים, ומספקת במקומם מתקני חניה מודרניים ואיכותיים. מנכ"ל החברה, גיורא נוה: "השוק מביע אמון ביכולות ובאיכות הפתרונות שלנו"

צילום באדיבות פרקומט
שוק מתקני החניה בישראל מאופיין במגמת צמיחה והתרחבות, והוא ממצב עצמו כזירת פעילות גואה ודינמית. אחת הסיבות העיקריות לכך טמונה בתנופת ההתחדשות העירונית, שהעצימה את כמות מתקני החניה וחידדה את הצורך בהם. מתקני החניה הרובוטיים, הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד ברבים מהפרויקטים במסגרת פינוי-בינוי או תמ"א 38, בזכות יכולתם לספק פתרונות חניה גמישים גם באזורים צפופים בהם מרחב התמרון מוגבל.
האפקט כבר מורגש היטב בשטח: מתקני החניה הרובוטיים נמצאים היום במגוון בנייני מגורים, מבני משרדים ובתי מלון. למעשה בערים הגדולות בלב מוקדי הביקוש, מתקני החניה הללו הם נדבך חשוב כמעט בכל פרויקט.
על רקע הביקוש הגדל למתקני חניה רובוטיים, עולה גם אחת הבעיות המרכזיות מהן סובל התחום עוד מראשית דרכו: מחסור בחברות מיומנות, הנמצאות עם האצבע על הדופק – ומסוגלות לא רק להוביל את התקנת המתקנים, אלא גם את תחזוקתם השוטפת. המשמעות: ברחבי הארץ נמצאים עשרות מתקנים שאינם פעילים – ולעיתים, לאורך שנים ארוכות. מדובר בוואקום תפעולי-כלכלי בו נמצאים היזמים ובעלי הדירות שרכשו מתקן חניה ומקומות חניה במיטב כספם, אך נותרו מיותמים במשך שנים  – ללא מתקן פעיל וללא מקומות חניה, במצב שנראה על פניו כמבוי סתום.
"הוואקום הזה מתבטא בשני היבטים", מסביר אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות בחברת פרקומט. "ראשית, היו חברות שהציגו עצמן כמומחיות בתחום החניה הרובוטית, אך בפועל הן הסתכלו על פתרונות של כאן ועכשיו מבלי להתעמק בטווח הרחוק. תוך כדי תנועה החברות הללו פשטו רגל והשאירו חניונים מיותמים; ושנית, באיכותם הנמוכה של חלק מהמוצרים, שמנעו מהחניונים לתפקד כהלכה. במתקנים רובוטיים האחריות היא הרבה מעבר למועד המסירה, כשאת הלקח הזה נדרשו כל השחקנים הפועלים בתחום להפנים. המציאות מלמדת שרק חברות שהשקיעו הון בתשתיות, בלמידה ובבניית מתודה מבוססת – המשיכו לפעול".
גיורא נוה, מנכ"ל פרקומט, מיישר קו ומדגיש: "מתקן חניה מושבת מייצר נזק אדיר, הן לחברות היזמיות והן לבעלי הנכסים בפרויקט. כל יום שהחניון אינו פעיל, רק מעצים עבורם את המצוקה וחוסר האונים – וכמובן מחייב קבלת החלטות פיננסיות כבדות משקל, הנוגעות לשיקום או החלפת המתקן".

מרכז השליטה והבקרה של פרקומט. מתפעל כיום כ-80 מתקנים רובוטיים פעילים (צילום באדיבות פרקומט)
ראש שקט ליזמים ודיירים
בסיטואציות מורכבות שכאלה, מי שמספקת מענה היא פרקומט אינטרנשיונל בע"מחברה ציבורית ישראלית המתמחה בתכנון, פיתוח, אספקה, הרכבה ושירות של מתקני חניה רובוטיים ומכניים. לצד פעילותה השוטפת, לקחה כאמור על עצמה החברה את האתגר להשמשת מתקני חניה מושבתים או החלפתם במתקנים חדישים. יזמים ובעלי דירות ש"נתקעו" זמו רב באותו פלונטר כפול ובתחושה כבדה של "אין מוצא" ו"מבוי סתום", מבינים כיום שיש מוצא מקצועי, איכותי ואמין לבעיותיהם.
"כחלק מהחזון האסטרטגי ובמסגרת הפעילות שלנו, נכנסת פרקומט בנעלי חברות שכשלו בהתקנת או הפעלת המתקנים, ומחליפה אותם בחניונים רובוטיים איכותיים העומדים בסטנדרט מחמיר", מסביר נוה, מנכ"ל פרקומט. "נתקלנו כבר בלא מעט מתקנים בהם ניסו לפתור את הבעיות באמצעות 'פלסטרים', במקום לבצע טיפול מקיף או החלפה של המערכות. לקיחת בעלות על מתקן חניה בידי חברה מבוססת, חייבת להיעשות ממסד ועד טפחות, אין אלטרנטיבה אחרת".
דוגמה מייצגת לפרויקט עליו אמונה החברה הוא זה הנוגע להחלפת חניון רובוטי הכולל 18 תאי חניה בבניין במרכז תל אביב. על פי פרסום שעלה באתר הבורסה ב-25 באוקטובר: נחתם הסכם מול קבוצת בעלי דירות בבניין, במסגרתו יוחלף מתקן שהורכב במקור בידי חברה מתחרה, במתקן שיסופק ויותקן על ידי פרקומט.
"מדובר בפרויקט תמ"א 38 בו הותקן חניון רובוטי לפני מספר שנים, אולם בפועל הוא מעולם לא עבד, כשבכל אותו הזמן סובלים בעלי הנכסים מאובדן ערך החניות ומאי השלמת העבודות", מרחיב חפץ. "לקחנו כאן את המושכות מתוך יעד ברור: לסיים את הסאגה ולאפשר לבעלי הדירות שכבר מתגוררים בבניין ליהנות בשעה טובה מחניה מתחת לבית".

פרויקט "רביעיית פלונרטין" בתל אביב. פרקומט תחליף מתקן רובוטי עם 138 תאי חניה (צילום שאולה הייטנר, מתוך אתר פיקיויקי)
פרויקט מסקרן אחר, ובנפח משמעותי אף יותר, הוא זה שתבצע החברה במסגרת מיזם ההתחדשות העירונית "רביעיית פלורנטין" בתל אביב. ב-30 באוקטובר פורסם באתר הבורסה כי בהסכם שנחתם בין פרקומט לבין החברה היזמית, נקבע כי היא תחליף מתקן רובוטי הכולל 138 תאי חניה.   
"זהו מיזם המחייב ממש ירידה לבטן האדמה", מתאר חפץ. "גם מבחינה לוגיסטית-הנדסית, וגם מבחינה פסיכולוגית-רגשית, יש כאן פרויקט מורכב – במיוחד כשמביאים בחשבון שהמתחם כבר מאוכלס באחת השכונות הצפופות בתל אביב. כעת יקבלו הדיירים חניון מודרני ויעיל".
"השורה התחתונה ברורה", מבהיר חפץ. "מתקן חניה רובוטי, טוב ככל שיהיה, לא יצליח לפעול לאורך זמן ללא שילוב של חברה עם ניסיון מוכח בתהליך. רק גוף בעל היכרות עמוקה עם התחום והמוצר, המבצע בקרה ופיקוח רציפים, יאפשר ראש שקט ליזמים ולדיירים".

אירוע פתיחת המסחר של פרקומט בבורסה לניירות ערך בתל אביב, קיץ 2022 (צילום באדיבות פרקומט)
מענה יצירתי
מאז הקמתה ב-2009, מזוהה פרקומט עם מהפכת החניונים הרובוטיים בארץ. מרכז השליטה והבקרה של החברה מתפעל כיום כ-80 מתקנים רובוטיים פעילים, הכוללים אלפי מקומות חניה, המנוהלים ומתוחזקים על ידי צוותי שירות וטכנאים מיומנים. בהקשר הזה יש להוסיף כי למוצרי החברה תעודות תאימות לתקן SGS, מכון התקינה השוויצרי הנחשב למוביל בעולם.
"פרקומט נמצאת במשאים ומתנים מתקדמים בפרויקטים נוספים, בהם היא צפויה לשדרג או להחליף את מתקני החניה שהורכבו באמצעות חברות מתחרות, במתקנים חדשים אשר יסופקו על ידה", מעדכן נוה. "התועלת היא מרובעת: ביטוי לאמון השוק ביכולותיה של החברה, מקצועיותה ואיכות פתרונותיה; גידול בהכנסה פרויקטלית; הגדלת תיק השירות העתידי של החברה; וחיזוק מעמדה כמובילת שוק".
בפרקומט מקפידים להתכתב עם השינויים העוברים על תחום ההתחדשות העירונית – ובמיוחד עם המעבר מפרויקטים נקודתיים לפרויקטים מתחמים. התחום הזה משנה את פניו", מנתח נוה. "אם בעבר חיזוק ועיבוי של בניין בודד נתן את הטון, היום הפוקוס הוא על פרויקטים של הריסה ובנייה מחדש – אם בתמ"א 38/2 ואם בפינוי-בינוי. המיזמים הללו מחייבים פתרונות חניה הולמים לאוכלוסייה גדולה יותר. אנו רואים שבמקרים רבים החניון השגרתי כבר לא אפקטיבי, ונדרש מענה יצירתי יותר בדמות חניון רובוטי מתקדם המותאם לאופי הפרויקט ולצרכי הדיירים – ואנחנו מספקים אותו".
בקיץ האחרון הונפקה פרקומט בבורסה בתל אביב, כשעל המוניטין שצוברת לעצמה החברה ניתן ללמוד גם מהגופים שבחרו להשקיע בה. ברשימה לא מעט שמות מוכרים משוק ההון והנדל"ן – דוגמת מור בית השקעות, אאורה, קנדה-ישראל ואחרים.
בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן