רכב

גניבות רכב בישראל: האזור שהפך לגן עדן לגנבים - ואיזו עיר מובילה?

למרות ירידה כללית בגניבות הרכב, יש מקומות שבהם המגמה דווקא מתהפכת, שיטות מתוחכמות שממשיכות לעבוד באין מפריע, ודגמים מפתיעים שכובשים את ראש טבלת היעדים של הגנבים – והכל קורה גם באור יום
מערכת ice | 
גניבת רכבים (צילום shutterstock)
המערך המבצעי של פוינטר, מקבוצת Powerfleet, מסכם את הרבעון השני של 2025 בתחום גניבות הרכב בישראל ומציג מגמות מעניינות. לאחר עלייה נקודתית של כ-3% בתחילת השנה, נרשמה במחצית הראשונה של השנה ירידה בניסיונות גניבה וגניבות, ככל הנראה בשל השפעת המצב הביטחוני המתוח בארץ.
על פי הנתונים, ברבעון השני של השנה חלה ירידה של כ-10% במספר ניסיונות הגניבה לעומת הרבעון המקביל ב-2024, וכן ירידה של כ-5% לעומת הרבעון הראשון השנה. הקיטון מוסבר בפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון, בחיזוק מערכי ההגנה בגבולות, ובהגבלות תנועה והכניסות לישראל, לצד פעולות הצבא בכפרים ובערים הפלסטיניות.
מבחינת פילוח לפי ערים, פתח תקווה מובילה ברשימת הערים עם 15% מניסיונות הגניבה והגניבות, זינוק משמעותי של פי 2.5 מהתקופה המקבילה אשתקד ועלייה של 36% לעומת הרבעון הקודם. בתל אביב נרשמו 13% מהמקרים – ירידה של 28% מהשנה שעברה, אך ללא שינוי לעומת הרבעון הראשון של השנה. בירושלים חלה עלייה חדה של 60% עם 8% מכלל ניסיונות הגניבה והגניבות. בנתניה ובבאר שבע שיעור הגניבות עומד על 5% כל אחת, ובראשון לציון נרשמו 4%.
כשבוחנים את הנתונים לפי שנת המודל של הרכב, מתברר כי כלי הרכב משנת 2021 הם המבוקשים ביותר על ידי הגנבים, ומהווים 18% מהניסיונות והגניבות – ירידה של 28% לעומת הרבעון הקודם. רכבים משנת 2022 מהווים 16%, משנת 2023 מהווים 13%, משנת 2024 מהווים 11%, רכבי 2020 מהווים 13% מהגניבות, ואילו רכבים משנת 2019 חוו זינוק דרמטי: מ-6% ברבעון הראשון ל-13% ברבעון השני – עלייה של 117%.

תופעת הגניבות בשעות היום ממשיכה גם ברבעון הזה. אם בעבר עיקר ניסיונות הגניבה התרחשו בשעות הלילה, כיום אין הבדל מהותי בין שעות היממה והגנבים פועלים באופן חופשי גם באור יום.
השיטה הנפוצה ביותר לביצוע הגניבות ממשיכה להיות שכפול מפתח "גולם" דרך התחברות לשקע ה-OBD של הרכב, מה שאפשר ל-48% מהגנבים לחדור למערכות הרכב, למחוק מפתחות קיימים ולקודד מפתח חדש. שיטה נוספת כוללת שימוש במשכפל אלחוטי, אשר היווה 11% מהמקרים. כ-21% מהגניבות בוצעו על ידי תקיפה אלימה של מחשב הרכב, ו-10% מהגניבות בוצעו בשיטת "דאבל" – פריצה לבית הלקוח וגניבת המפתחות מתוך הבית. עוד 9% מהמקרים בוצעו על ידי מורשים בעלי מפתחות וקוד חוקי, ואילו שוד ישיר או גניבת רכב מונע מהווים כ-1% בלבד.
בפילוח לפי אזורים, אזור המרכז ממשיך להוביל עם כ-35% מהגניבות, ירידה לעומת 39% בתקופה המקבילה אשתקד. באזור השרון חלה עלייה מ-12% ל-16%, ובדרום חלה ירידה מ-11% ל-13%. אזור השפלה שומר על יציבות עם 25% מהגניבות, אזור הצפון ירד מ-4% ל-3%, ובירושלים נשמרה רמה יציבה של כ-8%.
גם הפילוח לפי סוגי רכב מציג נתונים מעניינים. ג'יפונים ורכבי פנאי-שטח מהווים 43% מניסיונות הגניבה – נתון שלא השתנה מהרבעון המקביל אשתקד. רכבים היברידיים מהווים 17%, רכבים פרטיים בעלי מנוע בנזין או סולר מהווים 10%, ורכבים חשמליים רושמים ירידה ל-4% לעומת 7% בתקופה המקבילה. כלי רכב מסחריים מהווים 7% – ירידה חדה לעומת 12% אשתקד, ומשאיות מהוות 3% לעומת 4% ברבעון השני של 2024. כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) עלו מ-1% ל-2%, ודו-גלגליים חוו זינוק מרשים מ-8% ל-14%, עלייה של 175%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה