רכב
הסוף לבעלי המוניות? נקבעו הפיצויים שיקבלו לקראת המהפכה
ועדת הכלכלה אישרה תקנות לפיצוי בעלי רישיונות מוניות שירות שיפסיקו פעילותם בעקבות הרפורמה בענף
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה הבוקר (שני) תקנות שהגיש משרד התחבורה, העוסקות בתנאים להפחתת האגרה לרישיון להפעלת מונית. התקנות נועדו להסדיר את הפיצוי לבעלי רישיונות לקווי שירות ערב הרפורמה במוניות השירות, אותה אישרה הוועדה עוד בכנסת ה-20, וקובעות את היקף הזכאות והתנאים לפיצוי. היו"ר ביטון פתח ואמר כי התקנות נועדו לתת ודאות למי שפעלו במשך שנים בענף.
לפי התקנות שאושרו, מי שהיה לו רישיון להפעלת קו שירות ב-11 באוגוסט 2016 יוכל לרכוש רישיון הפעלת מונית ספישל תמורת 60 אלף שקלים בלבד, לעומת האגרה הרגילה העומדת על כ-250 אלף שקלים. עוד אושר, כי ניתן יהיה לרכוש זכויות בהנחה בהתאם למפתח שנקבע לפי מספר רישיונות הנסיעה שהיה רשאי בעל הרישיון להפעיל. את הזכאות ניתן יהיה לממש תוך תקופה של עד שנה.
בנוסף, מי שהיו נהגים בקווי שירות, אך לא החזיקו ברישיון, יקבלו הנחה של 50% מעלות רישיון הפעלת מונית ספישל, ואת הזכאות הזו ניתן יהיה לממש במשך עד שנתיים. התקנות יכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט השנה.
היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, התייחס לפרסום הקול הקורא לרשויות המקומיות, להפעלת קווי שירות, ואמר: "אין זה תפקידו של הייעוץ המשפטי לכנסת לפרש חקיקה שעברה כאן, אלא של הייעוץ המשפטי לממשלה ובתי המשפט כשהם נדרשים לכך. אגיד, כיועץ משפטי שישב כאן בדיונים הארוכים מ-2016 עד ,2018 שאכן הכוונה הייתה שמי שיפרסם מכרזים וייתן רישיונות הוא משרד התחבורה. אני אינני בדיוני ועדת הכלכלה שעלה רעיון של אצילת סמכות ואפילו הסתמכות הסתייעות ברשויות מקומיות בכל הנוגע לפרסום המכרזים, או ההליכים התחרותיים לבחירת בעלי הרישיונות בענף מוניות השירות. ואכן מעיון בקול הקורא שפורסם עולות שאלות, שלא אני אמור לתת חוות הדעת בעניים הזה, אך עולות שאלות משפטיות באשר האם זו הסתייעצות, אצילה, העברת סמכות, כשהחוק שאושר בוועדה הוא פרסום מכרזים ומתן רישיונות על ידי משרד התחבורה".
ח"כ מופיד מרעי קרא לאשר את התקנות ואמר כי אי הוודאות פוגעת בבעלי הרישיונות. ח"כ אורית סטרוק אמרה כי העברת הסמכות לרשויות המקומיות, שביצעה שרת התחבורה, תוביל לעוולות גל פגיעה ברשויות חלשות שלא תוכלנה להפעיל קווי שירות והרשויות החזקות תוכלנה להפעיל מערך היסעים בשבתות וגם להרוויח על זה כסף, בקואליציה שקבעה שלא יהיו שינויים בסטטוס קוו. היא אף כינתה זאת כ"צפצוף ארוך כל הכנסת". ח"כ סמי אבו שחאדה ציין כי צריך לאשר את התקנות כדי לסייע לבעלי הרישיונות שנפגעים כבר שנים.
ח"כ אורי מקלב אמר כי המשרד נלחם שנים באפשרות שגורמים פרטיים יגבו כסף עבור תחבורה ציבורית מקומית, ותהה מה אמרו אנשי המקצוע לשרה לפני שהתקבלה ההחלטה. "לא תהייה ראייה כוללת וסנכרון בין אמצעי התחבורה, אני מקווה שיהיה גורם חיצוני שידע להעמיד את השרה על המקום". ח"כ סטרוק אמרה בתגובה כי הוועדה צריכה להביע מחאה. היו"ר ביטון התייחס לכך ואמר: "לא נראה לי שהייתה פה בעיית מחאה מול משרד התחבורה. מה עזרה לנו המחרה כשהמשרד דילג על הוועדה, הסתיר מידע, ביזה את הכנסת ולא התייחס לשום דרישה שלנו?".
ח"כ סימון דוידסון, תושב נתניה, סיפר על הנעשה בעיר לאחר שב-1 ביוני הופסקה פעילות קווי השירות. "זה פקק אחד גדול לעיר של 200 אלף תושבים, ול-12 אלף נוסעים ביום אין מענה. עיר שלמה תקועה. הגיעו תיירים ואין להם איך לנסוע. פניתי למשרד התחבורה ולשרה, קיבלתי מענה שהנושא הוא משפטי וידונו בזה. מה זה ידונו בזה? תוקעים עיר שלמה". היו"ר ביטון אמר בתגובה: "משרד התחבורה ידע להאריך לא מזמן חוזים של תח"צ מותאמת אישית, בעלות של עשרות מיליונים, רק במרכז הארץ".
במהלך הדיון התייחסו חברי הכנסת גם לעובדה כי התקנות הוגשו באיחור רב, והזמן שחלף פגע בבעלי הרישיונות. היו"ר ביטון ביקש לבחון אם אפשר למצוא דרך להגדיל את הפיצוי. נציגת משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי היו מחלוקות באשר למה שצריך להיכתב בתקנות ולמרבה המזל הנוסח שלהן אושר ביום פיזור הכנסת בשבוע שעבר.
נציגת משרד האוצר, שחר בר, התייחסה לדרישה להגדיל את הפיצוי ואמרה כי יש לכך משמעות תקציבית. היו"ר ביטון ביקש ממנה לבחון זאת במהלך הדיון ובר השיבה, כי אין לכך מקור תקציבי ולא ניתן למצוא מקור תקציבי תוך חמש דקות. לנוכח הדברים אמר ח"כ צבי האוזר, כי לא יכול להיות שרק האזרחים ישלמו את המחיר על העיכוב בהתקנת התקנות. הוא הוסיף: "צריך לגדוע את הפלגמטיות הממשלתית הזו. אנחנו מדינת עולם שלישי שלא יודעת למשול אם אנחנו מאשרים תקנות 5 שנים אחרי החקיקה. אם זה ככה אז המחיר צריך להתחלק בין האזרח לבין המדינה.
עוד ב-
בעקבות זאת אושר סעיף נוסף לתקנות, לבקשת היו"ר ביטון וח"כ האוזר, לפיו מנכ"לית משרד התחבורה תדווח לוועדה, 8 חודשים לאחר כניסת התקנות לתוקף, על ההשלכות הכלכליות של העיכוב על בעלי הרישיונות, וניתוח העיוותים הכלכליים האפשריים. היו"ר ביטון הוסיף כי אם המשרד ימצא לנכון להביא תיקונים לתקנות ניתן יהיה לאשר אותן יחד עם הדיווח.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
3.למה לא נתנו פיצוימתפלא 07/2022/06הגב לתגובה זו0 1לכל מיני ענפים גוועים אחרים? למשל טכנאי פקסים לא קיבלו פיצוי כשעברו כולם לאימייל. מתכנתי מחשבים לא קיבלו פיצוי כשכולם עברו לאפליקציות. גם אלה היו רפורמות שהשאירו אלפי אנשים ללא יכולת לעבוד במקצוע שלמדו וכללו במשך עשרות שנים . ידוע לכל שכולם שווים, אבל יש כאלה ששווים יותר.סגור
-
TtYy 07/2022/08הגב לתגובה זו1 0כי אותם חייבו להפסיק את הפעילות לאחר 70שנות עבודה ללא פנסיה ופיצוייםסגור
-
2.לכו לנתב"ג, המוניות שם נראה כמו סניף של הרשותזכאי 07/2022/05הגב לתגובה זו0 0לתת לחלק באוכלוסיה שמעדיף לזרוק אותנו לים את ההגה זה לא לגמרי אחראי.סגור
-
1.מי העילג שאחראי למחדל הזה?אלעד 07/2022/04הגב לתגובה זו1 0יוה"ר = יושב הראש להבדיל מ: היו"ר = היושב ראש. חה"כ = חבר הכנסת. להבדיל מ: ח"כ = חבר כנסת. בחייכם, עברית!!!סגור



