כסף וצרכנות

בגדים בזול, קנסות ביוקר: שיין תחת מתקפה עולמית

החברה שכבשה את עולם האופנה המהירה נאלצת להתמודד עם רגולציה גוברת, קנסות כבדים וביקורת בינלאומית הולכת ומתרחבת

ענת סימן טוב | 
שיין (צילום shutterstock)

שיין קמעונאית האופנה המהירה שמוכרת בגדים ואביזרים זולים ישירות ממפעלים בסין ליותר מ-150 מדינות  ובהן גם ישראל, נמצאת בעין הסערה. החברה, שנחשבת לאחת מהמובילות בעולם בתחום האי-קומרס, מתמודדת כעת עם שורת קנסות כבדים, ביקורת רגולטורית מתגברת וניסיונות לשקם את תדמיתה הציבורית. לפי דיווח שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס, החברה נוקטת צעדים ארגוניים משמעותיים בניסיון לעצור את הסחף  כולל הקמת "קבוצת יושרה עסקית" פנימית שמאגדת את צוותי הציות, הממשל התאגידי וענייני החוץ, והרחבת מנגנוני הביקורת הפנימית.
בחודשים האחרונים ספגה שיין קנסות מצטברים בגובה מאות מיליוני יורו: בצרפת נקנסה החברה ב-150 מיליון יורו לאחר שהתברר כי השתמשה בקובצי עוגיות באתר האינטרנט שלה ללא הסכמת המשתמשים, ובנוסף קיבלה קנס נוסף של 40 מיליון יורו מהרשות המקומית להגבלים עסקיים בגין פרסום הנחות מבלבלות ומטעות. באיטליה, שיין נקנסה במיליון יורו בגין פרסום שמטעה את הצרכנים לחשוב שהמוצרים עומדים בתקני קיימות מחמירים, תופעה המוכרת כ"גרין וושינג". החברה כבר הודיעה כי תערער על הקנס הגבוה בצרפת, אך ברקע מתנהלת חקירה צרכנית רחבה של האיחוד האירופי, שבודקת האם מוצרים הנמכרים באתר עומדים בתקני הבטיחות האירופיים. אם הממצאים יהיו שליליים, קנסות נוספים עלולים להצטרף לרשימה.
שיין, שהחלה את דרכה בסין אך כיום פועלת מסינגפור, שואפת להנפיק את מניותיה בבורסה של הונג קונג, לאחר שניסיונות קודמים להנפיק בבורסות ניו יורק ולונדון כשלו. כחלק מההיערכות, החברה מפעילה תוכניות בקרת איכות ובדיקות פנימיות במספר שווקים מרכזיים, כולל ארצות הברית, קנדה, ברזיל ומקסיקו. לפי נתונים ופרסומים בלינקדאין, החברה גם מגייסת בימים אלה אנשי מקצוע חדשים לתחומי משפט, ממשל וביקורת בלוס אנג'לס. לא ברור אם מדובר בתפקידים חדשים או בהחלפה של עובדים קיימים, אך מקור שמעורה בנושא מסר לרויטרס כי עיקר המאמץ בשלב זה ממוקד בהפחתת חשיפות משפטיות בתחומים כמו בטיחות מוצרים, זכויות יוצרים ועמידה בתקני סביבה ופרסום.
הביקורת הציבורית והרגולטורית החמורה ביותר מגיעה נכון לעכשיו מצרפת. דו"ח חדש של גוף הפועל במסגרת ארגון ה-OECD, שפורסם בעקבות תלונה של שני חברי פרלמנט צרפתיים, קבע כי שיין אינה עומדת בקווים המנחים להתנהלות עסקית אחראית. בין היתר נטען כי החברה אינה מבצעת בדיקות נאותות כנדרש, אינה עומדת בתנאי עבודה הולמים, מפרה סטנדרטים סביבתיים, וכי אין כמעט מידע פומבי על מבנה הבעלות, ההכנסות או ממשל החברה,  מה שמקשה על פיקוח והבנה של פעילותה באירופה ובעולם כולו. בתגובה, דובר מטעם שיין טען כי הדוח "לא משקף באופן מלא את העקרונות הניטרליים של ה-OECD" ודחה את הממצאים במיוחד כאלה הקשורים לרגולציה שעדיין לא נכנסה לתוקף.
 
בישראל, שיין ממשיכה להיות אחת מהחברות הפופולריות ביותר בקרב צעירים. האתר מציע ממשק בעברית, שירות משלוחים מהיר יחסית ואינספור קמפיינים שיווקיים ברשתות החברתיות. אך ככל שהפיקוח הבינלאומי מתהדק, ולאור ההתבססות של החברה בשווקים גלובליים  לא מן הנמנע שגם הרגולטורים בישראל יתחילו לבחון מקרוב את פעילותה: החל באיכות המוצרים, דרך סימון המחירים וההנחות, ועד עמידה בתקני בטיחות וסביבה. שיין אמנם מציעה אופנה מהירה במחירים נגישים, אך בעולם בו קיימות, שקיפות וציות לחוק הפכו לדרישה צרכנית בסיסית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה