כסף וצרכנות

בלי רב־קו? ברכבת ישראל משלמים ביוקר

נוסעים מזדמנים שאין בידם רב קו, נאלצים לשלם יותר, גם כשישנה מכונה שמנפיקה נסיעה בודדת או הלוך חזור, אך לא יכולה להנפיק הטבות מעבר. כל הפרטים
ענת סימן טוב | 
רכבת ישראל (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
הרכבת ישראל היא אחת ממערכות התחבורה הציבורית הבודדות שבהן ניתן עדיין לרכוש כרטיס נסיעה ממכונה, בנוסף לשימוש באפליקציות או בכרטיס ה"רב קו". עם זאת, המכונות מאפשרות רכישת כרטיס לנסיעה בודדת בלבד, ללא אפשרות ליהנות מהטבות הנסיעה הכלולות ברפורמת התחבורה הציבורית, כמו כרטיסי "חופשי יומי" או הנחות משולבות.
נוסעים רבים משתמשים בתחבורה הציבורית לעיתים רחוקות בלבד,  נסיעה אחת מדי כמה חודשים, או במקרים ספציפיים שבהם רוצים להימנע מהפקקים. עבורם, תהליך הוצאת רב קו או הזנת פרטי אשראי באפליקציה נראה מיותר ומסורבל. כך, למרות הרצון להשתמש ברכבת, הם נאלצים לשלם מחיר גבוה יותר בשל היעדר אפשרות נוחה למימוש ההנחות.
כך למשל, א', נוסעת שעושה שימוש ברכבת אחת לחודשיים כדי לחסוך זמן ועצבים בכבישים, אינה מחזיקה ברב קו ולא עושה שימוש באפליקציה. כאשר היא רוכשת כרטיס מהמכונה בתחנה, עליה לשלם 21 שקלים לכל כיוון. לעומת זאת, כרטיס "חופשי יומי" משולב אוטובוס ורכבת עולה 32.5 שקלים בלבד, אך אפשרות זו אינה נגישה עבורה ללא רב קו. המשמעות היא שבמקום לשלם 32.5 שקלים עבור נסיעה יומית חופשית, היא נאלצת להוציא 42 שקלים – כמעט שליש יותר – בשל מגבלת המערכת.
מקרה זה מייצג תופעה רחבה בקרב נוסעים מזדמנים: רבים מהם נאלצים לשלם יותר, או לחלופין לעבור תהליך מסורבל של הוצאת רב קו או הורדת אפליקציה הכוללת הכנסת פרטי אשראי,  תהליך שרבים מעדיפים להימנע ממנו.
נכון להיום, המכונות בתחנות הרכבת מאפשרות רכישה של כרטיס נסיעה בודדת ואף של כרטיס הלוך ושוב, אך אינן מציעות רכישת כרטיס יומי או שבועי, אף שמדובר באפשרויות בסיסיות עבור נוסעים המבקשים לשלב בין רכבת לאוטובוס או לבצע כמה נסיעות ביום אחד. בכך נוצרת אפליה כלפי משתמשים מזדמנים, שנאלצים לשלם יותר עבור אותה נסיעה בדיוק.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי, "על מנת ליהנות מהטבות הנסיעה במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית, על הנוסע להחזיק בכרטיס רב קו".
מרכבת ישראל נמסר: "בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ניתן לרכוש ולהטעין חוזי נסיעה המקנים הנחות באמצעות כרטיס הרב קו בלבד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה