כסף וצרכנות

אחרי עשור פרשת איקיוטק מגיעה לסופה: הנפגעים יקבלו מיליוני שקלים

לאחר עשר שנים של הליכים וגל חסר תקדים של תלונות ציבוריות, בית המשפט מאשר פשרה שתסיים את פרשת איקיוטק והצרכנים יקבלו מיליוני שקלים
ענת סימן טוב | 
בית משפט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
אחת מפרשות הצרכנות הבולטות והמתוקשרות ביותר בשנים האחרונות מגיעה לידי סיום. בית המשפט המחוזי מרכז אישר הסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות נגד קבוצת איקיוטק, בעל השליטה בה בן אופק, וחברות הסלולר הגדולות. על פי ההסדר, יועבר לצרכנים פיצוי כולל של 1.35 מיליון שקלים, ויינתן צו מניעה קבוע שימנע מהחברות לחזור ולדרוש כספים עבור החובות הנטענים.
ההליך המשפטי נולד בשנת 2014, בעיצומו של גל דרמטי של מכתבי גבייה שנשלחו לכ־100 אלף צרכנים ברחבי הארץ. איקיוטק טענה כי הלקוחות צרכו שירותי תוכן בתשלום דרך חברות הסלולר – אך הצרכנים מצדם דיווחו כי כלל לא הכירו את החברה, לא ביקשו את השירותים, ולא קיבלו כל אסמכתא שמוכיחה התחייבות לתשלום. במועצה לצרכנות הצטברו בתקופה קצרה יותר מ־9,000 תלונות, וגל הסערה הפך לתופעה ציבורית רחבה שהעסיקה את התקשורת, את הרשתות החברתיות ואף את הכנסת.
לפי התלונות, איקיוטק לא רק דרשה תשלום אלא איימה על לקוחות בהליכים משפטיים ובהוצאה לפועל. רבים הרגישו כי ההליך מטריד, מלחיץ ולעיתים אף מבזה – וחלקם שילמו סכומים שלא היו חייבים, רק כדי להימנע מהסתבכות. היו גם מקרים שבהם החברה פתחה בהליכים אך לא התייצבה לבירורם, עד כדי כך שבתי המשפט החלו לדחות תביעות נגדה בהיעדר התייצבות.
הפרשה הובילה באותה תקופה גם לשינוי חקיקתי: הכנסת קידמה את "חוק איקיוטק", המחייב ספקי שירות לפנות לצרכן בתוך ארבעה חודשים מיום יצירת החוב – ולא שנים לאחר מכן, כפי שנעשה אז.
כעת, לאחר עשרה שנות התנהלות משפטית, הושג הסדר פשרה שקיבל את אישורו של השופט עוז ניר נאוי. ההסדר מגדיר שתי קבוצות: הראשונה כוללת צרכנים שקיבלו דרישות תשלום או נתבעו על שירותי תוכן שלא הוכח כי הסכימו לקבלם; והשנייה כוללת את מי ששילם בפועל בעקבות הדרישות.
לפי ההסכם, הפיצוי הכולל יעמוד על 1.35 מיליון שקלים: 75% מהסכום יחולק לצרכנים שנפגעו, ו־25% יועברו בתרומות מוצרים לחיילי צה"ל. הכספים יופצו תחילה למתלוננים שהגיעו למועצה לצרכנות במהלך הפרשה, ובהמשך – ככל שיישארו כספים – גם לאלו שנקטו תשלום בעקבות המכתבים. במקרה שיוותרו יתרות נוספות, הן יעברו לקרן לתובענות ייצוגיות.
מעבר לפיצוי הכספי, ההסדר כולל גם צו מניעה קבוע: איקיוטק, בעלי השליטה והגורמים הקשורים אליהם מנועים מלפנות שוב לצרכנים בדרישות חוב בגין התקופה שבין 2005 למועד פסק הדין. בנוסף, כל הליך משפטי תלוי ועומד שמקורו בדרישות החוב ייסגר, והחברה תודיע כי היא חוזרת בה מטענותיה.

כך, עשור לאחר שהחלה, אחת מפרשות הצרכנות המתוקשרות בישראל מסתיימת – עם פיצוי לצרכנים, הסדרה משפטית תקדימית, ולקח ברור על הצורך בהגנה מפני גבייה אגרסיבית שאינה נתמכת במסמכים או בהסכמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה