כסף וצרכנות

לקראת הבלאק פריידי: הצרכנים יקנו בכל מחיר

לקראת הבלאק פריידי שיחול מחר , סקר חדש של מאסטרקארד חושף את התנהגות הצרכנים ביום הזה
ענת סימן טוב | 
בלאק פריידי (צילום shutterstock)
דווקא בתקופה העמוסה ביותר בקניות אונליין, שבה מבצעי בלאק נובמבר וחגי סוף השנה מציפים את הרשת, מחקר חדש של מאסטרקארד מגלה כי רבים מהצרכנים מוותרים על בדיקות שמטרתן להגן עליהם מהונאות. זאת אף ש־77% מהם חוו ניסיון הונאה בשנה האחרונה. על פי המחקר, מחצית מהרוכשים בלבד טורחים לבדוק היטב את האתר לפני שהם משלימים קנייה, ומנגד,  גוברת ההבנה לחשיבות של תשלום מאובטח ושקוף.
מהנתונים עולה כי כמעט מחצית מהצרכנים, 43%, מציינים שיימנעו מרכישה באתר שאינו מציג אמצעי תשלום מאובטחים. נוסף על כך, 30% בודקים את דפי הבנק שלהם בתדירות גבוהה יותר בתקופת החגים, ו־14% מדווחים כי מוצרים שהזמינו בעונה המקבילה בשנה שעברה כלל לא הגיעו.
המחקר, שבוצע על־ידי מאסטרקארד בשיתוף מכון The Harris Poll, מדגיש פער חד בין תחושת הביטחון של הקונים לבין ההתנהגות בפועל. למרות העלייה בהונאות, 72% מהרוכשים אונליין קונים בתקופה זו מאתרים זרים או בלתי מוכרים, אך רק מחצית מהם מבצעים בדיקה משמעותית של האתר לפני רכישה. 12% מהצרכנים כלל אינם בודקים את האתר, ו־12% נוספים עושים בדיקה מינימלית בלבד. 28% מצהירים כי הם נמנעים לחלוטין מרכישות מאתרים לא מוכרים.
הלחץ של עונת המבצעים משפיע ישירות על התנהגות הצרכנים: 31% טוענים שהם זהירים יותר בתקופה זו, אך 57% אינם משנים דבר בהרגליהם, ו־12% אף מודים שהם נזהרים פחות מהרגיל. לצד זאת, חלק מהצרכנים ממשיכים להתעלם מסימני אזהרה  14% מוכנים לנסות אתרים לא מוכרים ו־11% מתעלמים מאזהרות אבטחה או מבצעים רכישות דרך רשתות Wi-Fi ציבוריות. 37% מהנשאלים אינם משנים כלל את הרגלי האבטחה שלהם גם בעונה הרגישה ביותר של השנה.
הסקר מצביע על “דגלים אדומים” שגורמים לצרכנים להימנע מרכישה: מחירים שנראים טובים מכדי להיות אמיתיים, שגיאות כתיב ודקדוק באתר, עיצוב לא מקצועי, דרישה למידע אישי מיותר והיעדר ביקורות. למרות זאת, רבים עדיין נופלים למלכודות. לפי הנתונים, 64% מהמשיבים סבורים שהונאות בתקופת החגים מתוחכמות יותר משאר ימות השנה. בהמשך לכך, 43% מהקונים אומרים שיימנעו מרכישה באתר שחסר בו סימון של אמצעי תשלום מאובטחים, ו־29% נרתעים מאתרים עם מעט אפשרויות תשלום.
גם השנה, רבים מדווחים על חוויות שליליות: 14% מציינים כי המוצרים שהזמינו כלל לא הגיעו, 10% קיבלו מוצרים מזויפים, 8% נתקלו בחיובים שגויים ו־8% דיווחו כי פרטי התשלום שלהם נגנבו או נפרצו. מנגד, 64% מהנשאלים אומרים שלא חוו כל בעיה.

מאסטרקארד מציינת כי האיומים ברשת ממשיכים להתפתח בקצב מהיר, אך גם יכולות ההגנה מתקדמות בהתאם. לפי החברה, מערכות הבינה המלאכותית שלה מנטרות 32 מיליון אירועי סיכון מדי יום ומזהות כרטיסים שנפרצו במחצית מהזמן שנדרש בעבר. החברה סורקת מיליארדי עסקאות בזמן אמת, ובמהלך שלוש השנים האחרונות הצליחה לבלום הונאות בהיקף של 50 מיליארד דולר.
המסקנה העולה מהמחקר ברורה: למרות מודעות גבוהה, לחץ הקניות של תקופת החגים גורם לצרכנים רבים לקבל החלטות חפוזות ולהתעלם מסימני אזהרה ברורים. בתוך העומס הזה, גורמים כמו תשלום מאובטח, ביקורות שקופות ופרטי יצירת קשר יכולים להיות ההבדל בין רכישה מוצלחת לבין הונאה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה