כסף וצרכנות

היכן להפקיד והאם עסק רשאי לסרב לקבל בקבוקים ממוחזרים? הכל על חוק הפיקדון

המועצה לצרכנות עם המדריך המלא לכל החוקים, ההגבלות, הפיצויים וההיבטים בחוק שנועד להיטיב עם הסביבה: אלו בקבוקים מותר להחזיר ומה גובה התמורה עבורם? האם עסק רשאי לתת זיכוי באופן אחר? האם ניתן לתבוע? ועוד
כפיר אדר | 
מיחזור בקבוקים (צילום מרים אלסטר פלאש90)

במועצה הישראלית לצרכנות מצטברות תלונות צרכנים שהלינו שהרשתות מסרבות לקבל בקבוקים מסומנים למחזור.  בשל התפרצות נגיף הקורונה התגברו התלונות והתירוצים של החנויות המערימות קשיים רבים על הצרכנים המגיעים להחזיר בקבוקים ולקבל את דמי הפיקדון, וזאת בניגוד לחוק הפיקדון על מכלי משקה, תשנ"ט- 1999.

בין התירוצים לסרב לקבל- הגבלת השעות שבהן מותר לצרכנים להחזיר בקבוקים, דרישה מהצרכנים להמתין זמן ארוך עד לסיום הטיפול בכל יתר הלקוחות בחנות שחלקם הגיעו אחריהם, ובחלק נמסר כי ההחזרה לא אפשרית כי חסר עובד במחסן ו/או המנהל בהפסקה ו/או אין מקום במחסן וכו'. אז, לכבוד היום שמקדש את הטבע, הנה כל מה שצריך לדעת על חוק הפקדון.
אלו בקבוקי משקה ניתן להחזיר ולקבל תמורתם דמי פיקדון?
בקבוקי משקה למעט חלב ומוצריו, העשוי מכל חומר, וקיבולתו היא בין 0.1 ליטר ל – 1.5 ליטר, למעט מכלים העשויים מנייר או קרטון. חובה על היצרן / היבואן לסמן על הבקבוק שהוא "חייב בפיקדון" וכן לסמן את גובה הפיקדון. 
היכן ניתן להפקיד בקבוקי משקה מסומנים ריקים ולקבל את דמי הפיקדון?
בכל בית עסק ששטחו גדול מ–28 מ"ר לממכר מכלי משקה מלאים מכל סוג שהוא המשווק מיכלי משקה של אותו יצרן / יבואן. כל בית עסק, גם אם שטחו קטן מ–28 מ"ר שבו נקנה מיכל המשקה שהוחזר. פטור – בתי עסק המוכרים בקבוקי משקה לצריכה במקום – לדוגמה מסעדות פטורות מגביית דמי פיקדון והשבתם. 
מה גובה דמי הפיקדון?
דמי הפיקדון המינימליים עומדים על סך של 30 אג', אך יצרנים ויבואנים של בקבוקי משקה רשאים להגדיל את סכום הפיקדון – לדוג' סכום הפיקדון של בקבוקי בירה הינו 1.20 שקל.  
האם בית עסק רשאי להגביל את כמות הבקבוקים המוחזרים?
כן. בית העסק אינו מחוייב לקבל מצרכן למעלה מ-50 בקבוקים ביום אחד, אך רשאי לאפשר החזרה של מספר בקבוקים גדול יותר, בהתאם לשקול דעתו. 
האם בית עסק רשאי להגביל את השעות שבהן ניתן להחזיר בקבוקים? 
בית עסק אינו רשאי להגביל את השבת מכלי המשקה לשעות או ימים מסוימים. 
האם בית עסק רשאי להשיב לצרכן את דמי הפיקדון באמצעות זיכוי לרכישה בחנות?
בית העסק רשאי להציע לצרכן פיצוי כספי במקום דמי הפיקדון, אך במקרה שהצרכן מסרב, על בית העסק להשיב לו את התמורה במזומן. 
מה מגיע לצרכן במקרה של סירוב לקבל בקבוקים למיחזור והשבת דמי הפיקדון?
במקרה של סירוב לקבל מצרכן בקבוקי משקה ריקים מסומנים ולהחזיר לו את דמי הפיקדון, בית המשפט רשאי לפסוק לטובת הצרכן פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 1,800 שקל בגין כל סירוב לרבות כמה מקרי סירוב לאותו צרכן במהלך אותו יום עסקים כמפורט בסעיף 22 א לחוק הפיקדון על מכלי משקה תשנ"ט – 1999.
המועצה הישראלית לצרכנות ניסחה עבורכם הצרכנים מכתב התראה לבתי עסק שסירבו לקבל בקבוקי משקה מסומנים למחזור ולהשיב לכם את דמי הפיקדון. כמו כן, במקרה של אי מתן מענה מבית העסק, המועצה הישראלית לצרכנות נסחה עבורכם כת ב תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 1,800 שקל עבור כל סירוב.  סכום התביעה המקסימלי אותו תוכלו לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות עומד על סך של 34,000 שקל החל מיום 1.1.2020. האגרה בבית המשפט לתביעות קטנות עומדת על סכום של 1% מסכום התביעה, אך לא תפחת מ–50 שקל. 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה