כסף וצרכנות

המשבר הקואליציוני: ישראל בדרך לתקציב חד שנתי בניגוד למתוכנן

על רקע המשבר הקואליציוני, דווח כי הממשלה צפויה להעביר תקציב חד שנתי לפני שהקואליציה מתפרקת
מערכת ice | 
חוק האזרחות קואליציה (צילום יונתן סינדל פלאש 90)
במשרד האוצר עמלים בימים אלו על תקציב 2023 שיוגש כתקציב חד שנתי ולא יחד עם התקציב של השנה העוקבת כפי שנהגו ממשלות ישראל בשנים האחרונות. כך לפחות על פי דיווח של כתב The Marker נתי טוקר. הסיבה לכך היא חוסר היציבות הפוליטית והצורך להעביר במהירות תקציב שיבטיח את הישרדות הממשלה ב-2023.
על פי הפרסום, שר האוצר אביגדור ליברמן שאף להעביר תקציב דו שנתי עד 2024, כדי להבטיח את הישרדות הממשלה וקיום הרוטציה, אולם כעת בעקבות המשבר הקואליציוני, מתמקדים בתקציב לשנה הקרובה בלבד, זאת על מנת  לקצר תהליכים ולהגדיל את הסיכוי להצליח להעביר אותו, טרם ייווצרו סדקים נוספים בקואליציה השברירית.
 
כזכור, עד שנת 2009 התנהלה מדינת ישראל עם תקציב חד שנתי, על רקע ההתמודדות עם המשבר הכלכלי בשנת 2008, והצורך להבטיח רפורומות כלכליות ארוכות טווח, הוחלט לאמץ תקציב דו שנתי, כלי שהפך חביב במיוחד על ידי ממשלות, שכן הוא מאפשר יציבות פוליטית רחבה יותר, כשלמעשה בשנים 2011-12, 2013-14, 2015-16 2017-18 ובתקציב האחרון 2020-22 , ישראל התנהלה עם תקציב דו שנתי.
ידועה לשמצה במיוחד ממשלת גנץ-נתניהו האחרונה, אז ראש הממשלה לשעבר הפר את הבטחת הבחירות שלו וביקש להעביר תקציב חד שנתי, מהלך שהביא בסופו של דבר לפירוק הקואליציה. ככלל המנהג להעביר תקציב דו שנתי מעורר מחלוקת כאשר לצד היציבות הפוליטית והתכנון לטווח ארוך שהוא מאפשר בעתות חירום, בימי שגרה הוא מונע גמישות וניהול סדרי עדיפויות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה