כסף וצרכנות
איך עובדת עסקה בכרטיס אשראי? אלו היתרונות והחסרונות
כיצד עובדת עסקה בכרטיס אשראי ומיהם הגורמים המעורבים בה? וגם, מהן החסרונות בשימוש באשראי?
ישנם ארבעה גורמים המעורבים בעסקה שנעשית בכרטיס האשראי: הלקוח בעל האשראי, חברת האשראי, בית העסק, והסולק – מי שמתווך בין חברת האשראי לבית העסק.
כאשר מתבצעת העסקה באשראי, ישנה גרורה של פעולות בין ארבעת הגורמים לעיל: הלקוח מתחייב לשלם לחברת האשראי את הסכום שעבר דרך הכרטיס שלו במועד החיוב, חברת האשראי צריכה לאשר או לדחות את העסקה, ולאחר מכן היא מתחייבת להעביר את סכום העסקה לבית העסק דרך הסולק. מועד העברת התמורה מהסולק לבית העסק נקבע בהסכם שבין בית העסק לסולק, ובית העסק מצדו מתחייב למתן המוצר/השירות שנרכש על ידי הלקוח.
בית העסק משלם לסולק עמלה על התיווך שהוא מעניק לו בינו לבין חברת האשראי, עמלה זו קרויה גם "עמלת בית העסק". נכון להיום, גובה העמלה הזו הוא כ-1.1% מגובה העסקה. בנוסף, גם הסולק בעצמו משלם עמלה לחברת האשראי, הקרויה גם "עמלה צולבת". העמלה הזו נבלעת בתוך עמלת הסליקה, וגובהה הוא כ-0.7%. בהרבה מן העסקאות החברה המנפיקה והחברה הסולקת הן אותה חברה, וזאת אם הלקוח והעסק משתייכים לאותה חברת אשראי. במקרה כזה נהנית חברת האשראי מכל ה-1.1% של עמלת הסליקה.
יתרונות השימוש בכרטיסי אשראי
מבחינת הלקוח השימוש בכרטיס חיוב חוסך את הצורך לשאת מזומנים או המחאות, ולכן הוא בטוח יותר. היות שהלקוח מקבל דיווח על כל הקניות שהוא מבצע בכרטיס אשראי, השימוש בכרטיס אשראי יכול לסייע לו לעקוב אחרי הוצאותיו ולבטל חיובים במקרה של אי-קבלת מוצרים.
יתרון נוסף בשימוש בכרטיסי אשראי הוא באפשרות שהם מעניקים ללקוח לדחות את התשלומים, אם עד סוף החודש, ואם לזמן רב יותר. זאת באמצעות עסקאות תשלומים או באמצעות כרטיסי אשראי מתגלגל.
חסרונות בכרטיס האשראי
קונים רבים מעידים, שהשימוש בכרטיסי אשראי גורם לניתוק פסיכולוגי אצל הקונה בין הקנייה והוצאת הכסף בפועל. זאת בניגוד לשימוש במזומנים שנתפס באופן מוחשי יותר כ"הוצאת כסף". כתוצאה מכך, הלקוחות מוצאים את עצמם מופתעים בסוף החודש לנוכח סכום החיוב בכרטיס האשראי. לכן בתוכניות המחנכות לשיפור השליטה על התקציב הביתי, ממליצים לעיתים לבטל את כרטיסי האשראי או להימנע משימוש בהם, לפחות לתקופת זמן מסוימת.
קונים רבים מעידים, שהשימוש בכרטיסי אשראי גורם לניתוק פסיכולוגי אצל הקונה בין הקנייה והוצאת הכסף בפועל. זאת בניגוד לשימוש במזומנים שנתפס באופן מוחשי יותר כ"הוצאת כסף". כתוצאה מכך, הלקוחות מוצאים את עצמם מופתעים בסוף החודש לנוכח סכום החיוב בכרטיס האשראי. לכן בתוכניות המחנכות לשיפור השליטה על התקציב הביתי, ממליצים לעיתים לבטל את כרטיסי האשראי או להימנע משימוש בהם, לפחות לתקופת זמן מסוימת.
בנוסף, ככל אמצעי תשלום, גם כרטיסי אשראי חשופים למעשי מרמה. במקרה של הונאה בכרטיס אשראי, עיקר הנזק מוסב לחנות בה בוצעו הרכישות ולחברת האשראי, ואילו בעל הכרטיס נושא בנזק קטן יחסית (אם בכלל). במקרה של גנבת כרטיס אשראי, למשל, קובע חוק בישראל כי "הלקוח לא יהיה אחראי בשום מקרה לשימוש לרעה שנעשה אחרי שנמסרה הודעה על גניבה".
עוד ב-
עוד חיסרון כמובן הוא העמלות – עמלות רווחי חברות האשראי מתחלקים לשניים: עמלות שהיא גובה ממקבלי התשלום (המוכרים), ודמי שימוש וריבית במקרה של שימוש באשראי הנגבים מבעלי הכרטיסים (הקונים).
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



