כסף וצרכנות

התנהגות צרכנית בזמן ואחרי מלחמה, מה מצפה לנו?

מלחמה ממושכת תחריף את גירעון המדינה ותעלה את שיעור האינפלציה הגבוהה גם כך. מה אנו למדים על ההתנהגות הצרכנית טרום מלחמה וכיצד תשפיע אם בכלל המלחמה על ההתנהגות הצרכנית במשק הישראלי?
קריפטו (צילום unsplash, פלאש 90/ מיכאל גלעדי, עטיה מוחמד)
כיצד מתנהג הצרכן הישראלי בזמן מלחמה?
מאז תחילת המלחמה 'חרבות ברזל', אנו עדים לשינויים קיצוניים במשק הישראלי: הבורסה הישראלית ננעלה בירידות שערים, המדדים המובילים ירדו ב 6.5% השבוע, מניות הבנקים חתכו 12% מערכם, הדולר התחזק אל מול השקל הישראלי ושערו היציג כיום עומד על כ 3.97 ₪. והעלות למשק הישראלי? כמיליארד ₪ ליום. מלחמה ממושכת תחריף את גירעון המדינה ותעלה את שיעור האינפלציה הגבוהה גם כך. מאות אלפי עובדים נאלצו להישאר בבתיהם, עם פגיעה ניכרת בהכנסה במקרה הטוב וכן ללא מסגרות לילדיהם.
עפ"י חברת שבא, צריכת הציבור דרך כרטיסי האשראי ירדה בכ - 33% בהשוואה לימים לפני פרוץ המלחמה. עפ"י חברת שופ אנליטיקס המנתרת את רכישות הישראלים באונליין, ישנה ירידה של שיעור דומה בצריכה באונליין. נשאלת השאלה, מה אנו למדים על ההתנהגות הצרכנית טרום מלחמה וכיצד תשפיע אם בכלל המלחמה על ההתנהגות הצרכנית במשק הישראלי?
 
מלחמה היא אירוע טראומטי שיכול להשפיע באופן משמעותי על האופן שבו אנשים חושבים, מרגישים ומתנהגים. בתחום הצריכות, מלחמה יכולה להוביל לשינויים בצרכים, בהעדפות ובצמצום בצריכה עקב פגיעה בהכנסה הפנויה. באוקראינה למשל גל עליית מחירים שטף את המדינה, תושבי אוקראינה חוסכים יותר ורוכשים פחות, תחושות של חוסר ביטחון הן במדינה והן בכלכלה שלה.
בדרך כלל, לאחר מלחמה, יש עלייה בצריכה המכונה בספרות post war consumerism. הסיבה לכך היא שצרכנים חפצים להחליף מוצרים ושירותים שנהרסו או נפגמו במהלך המלחמה. כמו כן, אנשים רבים מרגישים תחושת הקלה ומתחככים לאחר המלחמה, וזה יכול להוביל לצריכה מוגברת של מוצרים מותרות (luxury products) או של מוצרים שנתפסים כסמלי סטטוס. מלחמת העולם השנייה, לדוגמה, הייתה אירוע מכונן בהיסטוריה של תרבות הצריכה האמריקאית. מעל הכל, סיימה את השפל הגדול ויצרה חברת שפע. קבוצות הכנסה נמוכות יותר ואפרו-אמריקאים השתתפו באופן מלא יותר בשוק ההמוני הצרכני מאשר בשנות ה-20.
עם זאת, ישנם גם כמה שינויים ספציפיים שיכולים להתרחש בהתנהגות צרכנית לאחר מלחמה. לדוגמה, אנשים עשויים להיות יותר מודעים לאיכות הסביבה . הסיבה לכך היא שהמלחמה עשויה להוביל לזיהום או להרס הסביבה. כמו כן, בגלל שהמלחמה עשויה להוביל לתנאי עבודה קשים או לא הוגנים, אנשים עשויים להיות יותר מודעים לזכויות העובדים לאחר מלחמה.
 
את העתיד ניתן לנבא אך ורק על בסיס נתונים, מחקרים, ומגמות אשר זוהו באירועים דומים בעבר. להלן מספר שינויים בהתנהגות הצרכן הישראלי להם אני צופים בתקופה שלאחר המלחמה: הנה כמה ניבויים לשינויים בהתנהגות צרכנית לאחר מלחמה בישראל: יותר אזרחים יחפשו מקצוע חדש מאחר והמקצוע הישן שלהם לא יהיה רלוונטי לתקופה שלאחר המלחמה בגין פיטורים, צמצומים וכיו"ב, לכן לימודי תעודה במקצועות שונים בטווח קצר יחסית יהפכו מבוקשים.
צרכנים ישראלים יחפשו להגשים חלומות מאחר ורציונל "חיים פעם אחת" יעלה כנרטיב מוביל. אי לכך, ובשל תופעה המכונה צרכנות מפצה (compensatory consumption) סביר להניח כי צרכנים "יפצו" את עצמם בנושפים לחו"ל, רכישת רכבים חדשים יותר, ביגוד, בישום, וכד'. בשל התופעה הפסיכולוגית אשר הוזכרה לעיל, סביר להניח כי תהיה נהירה למקומות בילוי, מסעדות, תיאטראות וכו'. אנשים ישקיעו יותר בשיפוץ ביתם הן בגין נזקי המלחמה והן בשל ההבנה כי הם עשויים לאלץ לשהות ימים ארוכים גם בעתיד בשל מלחמה או מבצע.
תהיה עליית מחירים משמעותית במרכז הארץ בכל הקשור למכירה והשכרה של דירות חדשות ויד שנייה בגין עזיבה של אנשים מאזור הצפון ודרום הארץ ומעבר למרכז הארץ עלייה בצריכת מוצרי מזון: לאחר מלחמה, אנשים נוטים לצרוך יותר מוצרי מזון. הסיבה לכך היא שהם רוצים להבטיח שיש להם מספיק מזון כדי להאכיל את עצמם ואת משפחותיהם.
עלייה בצריכת מוצרי חשמל: לאחר מלחמה, אנשים נוטים לצרוך יותר מוצרי חשמל. הסיבה לכך היא שהם רוצים ליהנות מהשפע והנוחות של הטכנולוגיה. 
הכותבים: ד״ר וילי אברהם, ראש המחלקה לשיווק טכנולוגי במכללה האקדמית ספיר ומומחה להתנהגות צרכנים, וד"ר יוסי כהן, מרצה מן החוץ במחלקה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה