קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: לאיזה מטבע מומלץ לשים לב בתקופה הקרובה?

בשבוע החולף מטבע הביטקוין הצליח לזנק ואף שבר כמה שיאים כאשר עבר את רף ה-70 אלף דולר ליחידה, בין היתר בזכות אישור קרנות הסל אשר עוקבות אחר המטבע. שאלנו את בכירי הקריפטו לאיזה מהמטבעות הדיגיטליים מומלץ לשים לב בתקופה הקרובה
מערכת ice |  2
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
בתקופה האחרונה מטבע הביטקוין הצליח לשבוע כמה שיאים חדשים, כאשר לראשונה חצף את רף ה-70 אלף דולר ליחידה. בין השינויים אשר הובילו לעלייה המשמעותית הזו היה אישור קרנות הסל אשר עוקבות אחר המטבע, ובכך סוחרים רבים נכנסו לתחום השקעות הקריפטו. פנינו לבכירים בתחום בשאלה שסקרנה רבים מהגולשים: "במקביל לביקוש העולה לביטקוין ולקרנות הסל – לאיזה מטבע או מטבעות נוספים שווה לשים לב בתקופה הקרובה?"
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit:
"בעקבות הביקוש המוגבר לביטקוין ולקרנות הסל, כדאי לשים לב גם לאת'ריום (ETH) בתקופה הקרובה. את'ריום, שהוא המטבע הדיגיטלי השני בגודלו לאחר ביטקוין, עבר לאחרונה שדרוג חשוב בשם "Dencun," אשר יכול להקטין את עלויות העסקאות באופן משמעותי. חלק מהשדרוג כולל את ההטמעה של "proto-danksharding," טכנולוגיה המאפשרת לאחסן נתונים בעלות נמוכה יותר, מה שמוביל לירידה בעמלות העסקאות של את'ריום.
 
"לדוגמה, ניתן להשוות את השדרוג של את'ריום לפתיחת קופות נוספות בסופרמרקט לפני החגים. אם בדרך כלל קופה אחת משרתת את כלל הלקוחות, וההמתנה עשויה להיות ארוכה ומתסכלת, פתיחת קופות נוספות מאפשרת ללקוחות רבים יותר לשלם במהירות וביעילות, מה שמקטין את הזמן הכולל של ההמתנה. בנוסף, השדרוג צפוי לתמוך בצמיחה של רשתות השכבה השנייה, כמו Arbitrum ו-Polygon, שמטרתן לעזור לטפל בעסקאות בצורה יעילה וזולה יותר. היתרון של רשתות אלו הוא שהן מאפשרות לבצע עסקאות מחוץ לרשת הראשית של את'ריום, דבר שמקטין עומס ומאפשר עמלות נמוכות יותר למשתמשים"
.
"את'ריום עלה כ-5% בשבוע האחרון וכ-75% מתחילת השנה, כשהוא נסחר כיום בסביבות ה-4,000 דולר. לסיכום, השדרוג שעבר את'ריום מציג פוטנציאל לשיפור משמעותי ביעילות ובהפחתת עלויות עסקאות, דבר שיכול להפוך אותו לאטרקטיבי יותר למשקיעים ולמשתמשים".

חיים ונציה. צילום: יעל צור. 
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey:
"אני מעוניין להתנתק משיקולים כמו עליית ערך, השקעה ושינויי שער ולעניין אתכם בפרויקטים של קריפטו כחול-לבן. יזמים ישראלים שהם מקור של גאווה לאומית בתעשייה מקומית פה בישראל:
Arbitrom - שכבה שניה לאיתריום
Starkware- שכבה שניה לאיתריום
Dymension- פתרונות שכבה שניה מבוססים קוסמוס
Kaspa-פרוטוקול שכבה 1, מודל הסכמה חדשני
SpaceMash- פרוטוקול שכבה 1, מודל הסכמה חדשני
Coti- תשתית לסליקה באינטרנט
SSV.networks- פרוטוקול אופטימיזציה לאבטחת איתריום
Fuse- שכבה 1 לתשתיות ארגוניות
Lynx- פרוטוקול לניהול רזרבות
Zk sync- שכבה שניה לאיתריום
Avalanche- שכבה 1 מודל הסכמה חדשני
אני בטוח שיש עוד כמה פרויקטים שנמצאים בהליכי יצירה, ממליץ בחום ללמוד על כולם ולהתמלא בגאווה".

שאולי רג'ואן, צילום: יעל צור.
ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין וה-Web 3.0:
"הייתי מנסה לשים לב בתקופה הקרובה לעלייתן של פלטפורמות מבוזרות מתחום הפיננסים המבוזרים- דיפיי. כך למשל, אנחנו רואים כי המסחר בבורסות מבוזרות כגון יוניסוופ התאושש לאחרונה, ופרוטוקולים מבוזרים שונים צוברים תאוצה".
"אנדרסן הווביץ השקיעה לאחרונה 100 מיליון דולר בפלטפורמה בשם אייגן לייר, שאמורה לאפשר לעשות שימוש מחדש במטבעות שננעלו לטובת סטייקינג, ולנעול אותם שוב לטובת אבטחת רשתות נוספות, רשת נוספת שהושקה היא רשת שכבה שנייה על איתריום בשם סטארקנט, שגם בה נוצרה פעילות מרשימה והיא מאפשרת פעילות מוגברת על רשתות בלוקצ'יין תוך הגדלת המהירות והיעילות שלהן. חשוב לציין כי כל זה לא אומר דבר על ערך הטוקנים הספציפיים במי מהרשתות האלה, שיכול לעלות ולרדת, אם  מי שרוצה להבין לאן הולכת התעשיה- בעיני אלה הכיוונים".

ניר הירשמן. צילום: יעל צור.
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי:
"שער הביטקוין תנודתי אך מתנהג במחזוריות, ואנחנו יכולים לראות בעבר שלאחר תקופה של ירידת מחירים תהיה עליה ואז שוב ירידה וחוזר חלילה, כאשר המגמה הכללית בביטקוין היא עליה בטווח הארוך. העליות הגבוהות בשער הביטקוין, כמו גם בשערי מטבעות דיגיטליים אחרים כמו איתריום, מעידות שכנראה אנו בתחילתו של גל עליות מחירים או "Bull Run". בתקופה כזו, רוב השוק מתעורר וגם מטבעות קטנים ולא מוכרים יכולים לנסוק בעשרות ומאות אחוזים, לרוב אין לדעת מי מהמטבעות ימריא מהר, ומי ינחת מהר".
"חשוב לזכור שקיימים אלפי מטבעות דיגיטליים רובם הגדול בעלי ערך אפסי, חלקם אפילו נשלטים על ידי גורם אחד שמעוניין לעשות מניפולציות ולהרים את המחיר באופן מלאכותי כדי שקונים יכניסו כסף למערכת ויקנו אותו במחיר גבוה, רק כדי שיוכל למכור הכול מהר ובכך יאבד הערך של המטבע- הונאה קלאסית הידועה בשם "פאמפ אנד דאמפ".
 
"ולכן - אם רואים מטבע שטס במחיר, צריך לזכור שלכל טיסה יש סוף ולהיזהר על מנת לא לאבד את כל כספכם. איך בכל זאת בוחרים מטבע להשקעה? לומדים ושואלים שאלות: מי מייסדי המטבע? האם יש צוות שעובד עליו, או שהוא לא מתוחזק ויכול להיפרץ? מה מיועד המטבע לעשות והאם הוא עושה זאת? האם יש קהילת משתמשים ומפתחים שמשתמשת בפרוטוקול ומטפחת את האקוסיסטם של המטבע? האם יש מידע מסודר על אותה חברה שמנפיקה את המטבע בשקיפות והאתר שלהם נראה לגיטימי? האם המטבע מבוזר או נשלט רק על ידי בעל שליטה אחד שיכול ביום אחד להוריד את ערכו? בכמה בורסות הוא נסחר ואלו? האם שמו של המטבע קשור בשערוריות כמו הלבנת הון ומימון טרור? וכ"ו".
"לאחר שחקרתם, למדתם והחלטתם להשקיע- זכרו כי גם אם הפרויקט לגיטימי, שוק המטבעות הדיגיטליים הוא תנודתי ומחירי המטבעות נעים במהירות גבוהה, לכן תשקיעו סכום שאתם יכולים להרשות לעצמכם לאבד ואל תתפתו לפומו ולהייפ".

נעה משיח. צילום: יעל צור
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו':
"המטבע המרכזי שבעיניי יש לשים אליו לב בתקופה הקרובה הוא אתריום, אשר ישנן בקשות לאישור קרן סל בעלת התחשבנות פיזית על המטבע ETH שמחכות להחלטת הרשות לני"ע בארה"ב וצפויות לקבל סירוב או אישור עד סוף חודש מאי. למעשה, נפתחה הדלת לספקולציה דומה לזו שהייתה עם ביטקוין עד סוף מאי (כלומר, "קניית השמועות"), וישנו פוטנציאל משמעותי של כניסת ביקושים מוסדיים ככל שיאושרו הקרנות".
"בנוסף, המטבע שמשויך עם טלגרם (Toncoin בעל הסימול TON) נוסק גם הוא בשבועות האחרונים לאחר ההערכות כי החברה בדרך להנפקה ציבורית. לטלגרם יש כבר ארנק מוטמע בתוך אפליקציית המסרים, שנמצא בשימוש ע"י מאות אלפים אם לא מיליונים, ורשת הבלוקצ'יין המשויכת עם החברה (אם כי בעקיפין ולא במישרין) צפויה להרחיב ממהלך שכזה".
"לבסוף, לאחרונה הושק המטבע STRK של חברת StarkWare הישראלית אשר מפתחת פתרונות על רשת אתריום והחל להיסחר בשווי של 3 מיליארד דולר. בתקופה הקרובה יהיה מעניין לראות את ההתאקלמות שלו בשוק, מיותר לציין שהנ"ל איננו ייעוץ השקעות או המלצה לפעולה, ושיש לבצע מחקר עצמאי. אלו מסוג הרעיונות והניתוחים שאנו מבצעים לעומק ב-CryptoJungle ובקהילה שלנו".

בן סמוחה. צילום: איתמר אריאלי
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים:
"אפקט אישור קרנות סל העוקבות אחר הביטקוין עשוי להשתכפל בסביבות חודש מאי, הפעם לגבי מטבע האתריום. עד שתתקבל החלטה, ייתכן שנראה תנודות חדות בשער המטבע. ההחלטה על כך עדיין מעורפלת. ה-SEC בוחנת את עמדתה בשאלה אם קרן סל העוקבת אתריום עלולה להיות נתונה למניפולציות שוק, ואם ניתן להתייחס אל המטבע באופן זהה לביטקוין. בשבועות שעד להחלטה, כל סימן ורמז למגמת ההחלטה עשוי להביא לתנודות בביקוש למטבע".
"באופן כללי, האתריום נמצא בסנטימנט חיובי כבר תקופה ארוכה, ויש המיחסים זאת גם לאפקט השדרוג שעברה המערכת לאחרונה. לאחר שנים של ציפייה, פיתוח, תכנון ועיכובים, בוצע מעבר לשיטת אימות עסקאות בשם Proof of Stake (או PoS). השיטה החדשה של האתריום מחסלת את הצורך ב'כרייה' והופכת אותה למערכת יעילה וסקיילבילית באופן משמעותי מבחינה אנרגטית, בהשוואה לביטקוין".
"כמובן שאין זאת המלצת קנייה, אך מטבעות מסקרנים שניתן לשים אליהם לב מהתקופה האחרונה הם Solana ו-XRP, כשלכל אחד המאפיינים הייחודיים שלו, והאחרון בדיוק סיים סאגה משפטית מורכבת מול רשות ניירות ערך האמריקאית כשידו על העליונה. המאפיין הייחודי של מטבע סולנה הוא טרנזקציות מהירות יותר, וזולות יותר. בזמן שהייחודיות של המטבע XRP היא לשימוש לתשלומים בינלאומיים, כפי שמערכת swift מאפשרת, רק על הבלוקצ׳יין. אך כמו בכל השקעה, כדאי מאוד לקרוא ולהעמיק לפני שנכנסים להשקעה בכל סוג מטבע, ובעיקר לא להתפתות למטבעות שעולים במאות אחוזים ומקודמים בצורה אגרסיבית ברשתות השונות".

יובל רואש, מייסד ומנכ״ל ביטס אוף גולד, צילום: יעל צור.​
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין:
"בטרם נתייחס למטבעות החמים הבאים בתור, בואו נדבר רגע על ביטקוין. השילוב של קרנות הסל ואירוע החצייה  שמים את הביטקוין בשיא כל הזמנים. השפעת קרנות הסל מתבררת כמשמעותית מאוד ביחס לבסיטקוין. משיחות שאני עושה עם  לקוחותינו עולה כי רבים מהם את כניסת קרנות נסל כאירוע הסטורי שעתיד לשנות היחס של הציבור הרחב לביטקון. ביטקוין הפך ללגיטימי להשקעה לכולם. הוא כבר לא מוקצה. הבא בתור להערכתי הוא האיתריום. יש רעש שלם סביב קרנות סל של איתריום ואם נגזור את השפעת קרנות הסל על הביטקוין לאיתריום, זה בהחלט סביר שנראה את אותה השפעה על האיתריום".
"במאמר מוסגר, אני מקווה שהבנקים בישראל ורשות המיסים ינצלו את העליות ואת השיאים במטבעות הקריפטו כדי להקל על לקוחותינו בהליכי הדיווח וההנזלה. זו השעה לגילוי מרצון, והקלה על הכנסת הכספים למערכת הבנקאית. יש כאן אינטרס משותף של כל הצדדים".
javascript:void(0)
עו"ד גיא סרוסי. צילום: מקסים דינשטיין.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    :-)
    אלכס 03/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוזר שרק אחד אמר TON.. ומה לגבי AR FTM NEAR SUI.. זה מה שיתן % טובים ולא השכבה השניה של eth למרות שזה כן מוזיל משמעותית... אבל בסדר בהצלחה.....
    סגור
  • 1.
    נבחרת ביטקוין ??
    יוסף 03/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נבחרת עם הרבה ידע על ביטקויין אפס ידע על עולם הקריפטו
    סגור