דיגיטל וטק

גוגל חוגגת 23 – הנה כל מה שלא ידעתם עליה

החברה שהחלה את דרכה כפרויקט של שני סטודנטים בסטנפורד מציינת יום הולדת – מה היה השם המקורי שלה, איזה קשר היה בין המייסדים לבעלת הבית הראשונה שלהם וכמה הרוויחו מי שהשקיעו בחברה בשלבים המוקדמים שלה?
יאיר מור |  2
גוגל (צילום unsplash)
מזל טוב: גוגל מציינת היום (שני) את יום הולדתה ה-23, עם "דודל" מונפש, שמוצג במקום הלוגו המוכר שלה בכל העולם. לכבוד החגיגה, הנה 23 עובדות על החברה שיודעת עלינו כמעט הכל:
1. שמו המקורי של מנוע החיפוש היה BackRub ("גירוד בגב"), על שם העובדה שהמערכת התבססה על בדיקת הקישורים ה"אחוריים" בין עמודים כדי לדרג את איכותם.
2. זה גם היה מה שבידל את מנוע החיפוש החדש מכל המתחרים של העידן ההוא, שביססו את דירוג תוצאות החיפוש בעיקר על מספר ההופעות של מילות החיפוש בכל עמוד, בעוד גוגל דירג את התוצאות לפי מדד איכות שנמדד בין היתר לפי מספר הקישורים בין עמודים.
3. מקור השם גוגל, למרות שזה נשמע מעט ילדותי, הוא בדיוק כפי שמספר המיתוס המוכר: מדובר בווריאציה על "גוּגוֹל" (ולא "גוֹגוֹל", כפי שנוהגים לבטא זאת ישראלים רבים), מספר שנכתב כ-1 ולימינו מאה אפסים. השם נועד לבטא את מטרת מנוע החיפוש לגשת לכמויות עצומות של מידע ולהנגיש אותן לגולשים.
4. 27 בספטמבר אינו באמת יום ההולדת של גוגל. החברה הוקמה ב-7 בספטמבר 1998, ועד 2005 זה היה המועד שבו חגגה.
5. הסיבה להזזת המועד ב-2005 היה שב-27 בספטמבר באותה שנה הגיעה גוגל לציון דרך במספר העמודים שמנוע החיפוש שלה קטלג, ומאז השאירה את התאריך הזה כחגיגת יום ההולדת שלה.
6. הפגישה הראשונה בין מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', אירעה ב-1997, כאשר האחרון הגיע לאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה כדי לבדוק האם הוא רוצה ללמוד בה בשנה הבאה, וברין נבחר להיות הסטודנט שיראה לו את הקמפוס.
7. ה"מטה" הראשון של החברה היה בחניה הצמודה לביתה של סוזאן ווצ'יצקי – אז גיסתו של ברין, וכיום מנכ"לית יוטיוב.
8. ברין התגרש מאחותה של ווצ'יצקי, אן, ב-2015, בעקבות חשיפת רומן שניהל עם עובדת החברה.
9. השרת הראשון של החברה נבנה מלבני צעצוע. כיום יש לה המוני שרתים ב-20 מרכזי מידע ברחבי העולם.
10. המשקיע הראשון בחברה היה מאנדריאס בכטולסהיים הגרמני, ממייסדי Sun Microsystems, שהשקיע בפרויקט 100,000 דולר.
11. כיום מוערך הונו של בכטולסהיים ב-10.4 מיליארד דולר, והוא מדורג במקום ה-304 ברשימת עשירי העולם של פורבס.
12. לאחר ההשקעה הראשונית של בכטולסהיים השקיעו בחברה שלושה אנשים נוספיםף: פרופסור מאוניברסיטת סטנפורד שבה למדו המייסדים, איש העסקים ההודי-אמריקאי קאביטארק ראם שריראם ומייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. כל השלושה יחד, לצד כמה קרובי משפחה וחברים, השקיעו בחברה כמיליון דולר.
13. ב-2004 הונפקה גוגל לפי שווי של 23 מיליארד דולר.
14. כיום עומד שוויה של אלפבית, שמה העדכני של החברה שגוגל נחשבת לזרוע המרכזית שלה, כ-1.9 טריליון דולר – כמעט פי 83 משוויה בזמן ההנפקה. כלומר: מי שהשקיע 1,000 דולר בגוגל בזמן ההנפקה, באופן תיאורטי כספו שווה כיום 83,000 דולר.
15. לפני שהפכה לשליטה המוחלטת של ענף הפרסום ברשת, התנגדו מייסדי גוגל לשילוב פרסומות במנוע החיפוש.
16. למרות זאת, בשנת 2000 החלה החברה להציג פרסומות, שהתבססו תחילה על האפשרות של מפרסמים לקנות הופעות לפי מילות חיפוש.
17. כיום מוכרת גוגל פרסום לא רק לפי מילות פרסום, אלא לפי מאות פרמטרים, כמו מיקום המחפש, השפה אותה הוא דובר, גילו, מינו, תחומי עניין, אתרים בהם ביקר ועוד.
18. בעשור הראשון של המילניום נוסף הפועל "לגגל" למילוני אוקספורד ומרים וובסטר, הנחשבים לאנציקלופדיה המודרנית של השפה האנגלית.
19. סרגיי ברין אינו בכיר גוגל היחיד שהיה מעורב בפרשה מביכה: המנכ"ל מ-2001 עד 2011, אריק שמידט, רכש ב-2013 דירת דופלקס מפוארת במנהטן, שנאלצה לעמוד ברשימת קריטריונים של פרטיות במטרה לשמש אותו לבילוי עם לפחות שתי נשים שאיתן יצא באותה תקופה למרות שהיה נשוי לאישה שלישית; והוגו בארה, בכיר בחטיבת אנדרואיד, ניהל גם הוא אומן עם אותה עובדת שפירקה את נישואיו של ברין.
20. גוגל רכשה עשרות חברות לאורך שנות קיומה – כולל יוטיוב תמורת 1.67 מיליארד דולר ו-ווייז הישראלית תמורת מעט פחות ממיליארד – אך הרכישה הגדולה ביותר שלה היא כזו שעדיף לשכוח: ב-2012 היא שילמה 12.5 מיליארד דולר כדי לרכוש את חטיבת הטלפונים של ענקית התקשורת מוטורולה, רק כדי למכור אותה כעבור פחות משנתיים לענקית המחשבים לנובו תמורת 2.9 מיליארד דולר בלבד. עם זאת, הרכישה והמכירה שירותו מטרה שככל הנראה היתה שווה לגוגל את בזבוז הכסף והמבוכה שנגרמה לאור תלונות בכירי מוטורולה על ההרס המוחלט שגרמה גוגל למכירות המכשירים של המותג: תיק הפטנטים הענק של החברה בתחום הסלולר נתן לגוגל לראשונה נשק אמתי בקרבות הפטנטים מול אפל ומיקרוסופט, שעד אז נהגו לתבוע יצרניות שהשתמשו באנדרואיד, ומאז הפחיתו תביעות כאלו בשל החשש מיכולתה של גוגל לתבוע אותן חזרה על הפרת פטנטים של מוטורולה.
21. כמו ענקיות הייטק רבות אחרות, גם גוגל פעילה בישראל, מאז 2005. לחברה שני מרכזי פיתוח בארץ – אחד בת"א, המשתרע על כמעט 10 קומות במגדל אלקטרה הענק שברחוב יגאל אלון, והשני בחיפה. סה"כ מעסיקה החברה נכון לתחילת השנה כ-1,600 עובדים בישראל.
22. ישראל אינה המדינה היחידה שגוגל פעילה בה פרט לארה"ב. למעשה, היא מחזקה סניפים ב-85 ערים ברחבי העולם, כולל כ-15 ממדינות ארה"ב, כמעט כל מדינות מערב ומרכז אירופה, טורקיה, דרום אפריקה, איחוד האמירויות, סין, סינגפור, אוסטרליה, יפן, טאיוואן, הודו ותאילנד. 
23. כמעט אין שירות טכנולוגי שגוגל לא מתנסה בו: מעבר למנוע החיפוש הפופולארי בעולם, שירות המייל הפופולארי בעולם, מערכת ההפעלה הפופולארית בעולם ודפדפן האינטרנט הפופולארי בעולם, התנסתה החברה כבר מספר פעמים בשירותי מוזיקה משלה, בייצור מכשירים סלולריים משלה (החל מהאנדרואיד הראשון ב-2008, דרך סדרת Nexus ומכשירי מוטורולה בתקופה שהיתה חברת-בת של גוגל ועד סדרת Pixel כיום), יש לה שירותי אינטרנט (Google Fiber) וסלולר (Google Fi) משלה בארה"ב, היא ניסתה להקים שירות אינטרנט מבוסס בלונים המרחפים על גבול האטמוספירה והשנה ביטלה את הפרויקט, היא היתה בין חלוצות הרכבים האוטונומיים החשמליים ועוד.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מה זה עוזר לי
    האיש הפשוט 10/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואת מי זה מענין
    סגור
  • 1.
    חברת על
    לני 09/2021/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד סוף המאה היא תהיה שווה 50 טריליון
    סגור