ג'ף בזוס: הון מוערך וביוגרפיה עסקית, מאמזון ועד בלו אוריג'ין

הוא ייסד את אמזון, הקים חברת אווירונאוטיקה והמריא לחלל, וגם שילם עשרות מיליארדים בגירושים היקרים בהיסטוריה. מי אתה ג'ף בזוס?

מערכת ice | 
ג'ף בזוס (צילום freepik, יוטיוב/ Summit)
ג'פרי (ג'ף) פרסטון בזוס, יליד 1965, הוא איש עסקים, נדבן ומיליארדר אמריקאי. בתודעה הציבורית הוא מוכר בעיקר כמייסדה של חברת הענק אמזון (Amazon). הונו נכון למרץ 2023 (לפי המגזין פורבס), עומד על 194 מיליארד דולרים וממצב אותו כאחד מעשירי תבל.
 
ביוגרפיה עסקית
בזוס נולד באלבקרקי, ניו מקסיקו, לטד יורגנסון וג'קי גייס. הוא פיתח קשר קרוב במיוחד עם סבו, ובחופשות בין הלימודים היה מתארח בחוותו – שם גם הציג כישרון מכני יוצא דופן, כשבין היתר היה מתקן את הטרקטורים המשפחתיים. אנקדוטה אחרת מספרת שפיתח מערכת אזעקה חשמלית כדי להרחיק את אחיו מחדרו. בנערותו, נישאה אימו בשנית, למיגל בזוס, מהגר מקובה אשר אימץ את ג'ף כבנו.
עם תום לימודיו התיכונים התקבל בזוס לפרינסטון, מהמוסדות האקדמיים הנחשבים בארצות הברית, שם סיים בהצטיינות יתרה תואר במדעי המחשב ובהנדסת חשמל. הצעד הבא היה מעבר לניו יורק ועבודה בוול סטריט, משם המשיך לחברת בנקינג טראסט ולקרן הגידור D.E SHAW.
 
ב-1994 יצא בזוס לדרך עצמאית כשהקים את חברת אמזון, שפעלה בתחילה ממוסך דירתו, תחת השםCadabra.com  ונחשבת לאחת מחלוצות המסחר המקוון. בתחילה התמקדה החברה במכירת ספרים, ומשם למכירת שורה ארוכה של מוצרים נוספים. תוך כדי תנועה הרחיבה אמזון את פעילותה: היא יצרנית קורא הספרים האלקטרוני הראשון, האמזון קינדל, מפעילה חנות אפליקציות למערכת ההפעלה אנדרואיד ומובילה את תחום המחשבו בענן.
החברה מחזיקה גם מאגר המידע המקיף ביותר באינטרנט בתחום הקולנוע, אתר IMDb. בזכות הצלחת אמזון דורג בזוס לראשונה ב-2017 כאדם העשיר ביותר בעולם על פי פורבס, עם למעלה מ-90 מיליארד דולרים, סכום צנוע ביחס להונו הנוכחי. במרץ 2022 אישר האיחוד האירופי את מכירת אולפן הסרטים הנודע MGM לאמזון בכ-8.5 מיליארד דולרים. כך או כך, היום אמזון הוא תאגיד ענק המוכר כנראה בכל פינה על הגלובוס.
מיזם משמעותי נוסף של בזוס טמון בהקמת חברת האווירונאוטיקה בלו אורג'ין, שהציבה לעצמה יעד גבוה: שיגור בני אדם פרטיים לחלל. לשם מימון הפרויקט מכר בזוס ב-2017 מניות של אמזון בסך 940 מיליון דולרים. ביולי 2021 ביצעה בלו אוריג'ין את טיסת הבכורה שלה, כשהחללית ניו שפרד (עם בזוס על סיפונה), טסה לחלל ובחזרה.
לבזוס, נגיעה גם לתחום התקשורת, כשבנת 2013 רכש את הוושינגטון פוסט, מכלי התקשורת החשובים באמריקה, בעסקה המוערכת בכ-250 מיליון דולרים.
 
הגירושים, הנכסים, התרומות
בשנת 1993 נישא בזוס למקנזי סקוט, אותה הכיר בזמן עבודתם המשותפת ב-D.E SHAW ואותה הביא עימו גם לעבוד באמזון. לבני הזוג ארבע ילדים משותפים, אחת מהן אומצה בסין. ב-2019 בהודעה בטוויטר, בישרו בני הזוג על פרידה לאחר 25 שנות נישואים. פרסומים "בנשיונל אינקוויירר" גרסו כי הסיבה לכך היא רומן חשאי שניהל לכאורה בזוס עם לורן סאנצ'ז, מנחת ריאליטי. בהסכם הגירושים נקבע כי לסקוט יוענקו 38.3 מיליארד דולר.
עם מקנזי סקוט (ולאחר גירושיהם גם בלעדיה), בנה לו בזוס שם כאחד מגדולי הפילנתרופים. בראשית העשור האחרון הודיע בחשבון האינסטגרם האישי על הקמת קרן ייעודית למאבק במשבר האקלים, ובה סכום של כ-10 מיליארד דולרים. בדירוג השנתי של הכרוניקל, ניצב בזוס בפסגת התורמים האמריקאיים ב-2021.
בזכות פעילותו הוענקו לבזוס לאורך השנים מגוון פרסים ותארים – ובהם תואר "איש השנה" של המגזין טיים ב-1999 ופרס היינליין על תרומה יוצאת דופן לקידום טיסות מסחריות לחלל ב-2016.
כיאה לאדם במעמדו, בזוס הוא גם בעליהם של מגוון בתים מפוארים. כך למשל רכש ב-2021 אחוזת במאווי בכ-78 מיליון דולרים, שהצטרפה לשני נכסים שנקנו שנה קודם לכן בברלי הילס בכ-250 מיליון דולרים. בבעלותו של בזוס גם היאכטה הגדולה בעולם 721Y אשר עלותה מוערכת ביותר מחצי מיליארד דולרים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה