דיגיטל וטק

טלטלה בעולם הסייבר: הממשל האמריקאי מחרים את NSO

החברה החשודה באספקת תוכנת ריגול לארגוני ביון וממשלות ברחבי העולם, כולל למטרות ריגול אחר עיתונאים ופעילי זכויות אדם, הוכרזה יחד עם חברה ישראלית נוספת כאסורה בהשקעות אמריקאיות

ניצן כהן ויאיר מור | 
פייסבוק NSO (צילום FREEPIK, UNSPLASH)
לאחר ששמה נקשר לאינספור פרשיות ריגול אחרי משתמשים, שחורג לכאורה מכללי ההגינות המוכתבים על ידי ממשלות המערב, ולאחר שיחות עם משרד הביטחון הישראלי, לוקח הממשל האמריקאי את המלחמה בחברות הסייבר ההתקפי לידיים ומכריז על NSO ו-Candiru הישראליות כפוגעות באינטרסים האמריקאים. זאת כחלק מעדכון לרשימת החברות האסורות בהשקעות אמריקאיות, שכלל גם חברה רוסית בשם Positive Technologies וחברה סינגפורית בשם Computer Security Initiative Consultancy PTE.
המשמעות היא שרשויות הביטחון האמריקאיות יכולות לפעול נגד החברות הללו באמצעים אגרסיביים הרבה יותר מכפי שהחברות הללו מסוגלות להעלות על הדעת, בנוסף לעובדה שלאזרחים אמריקאים אסור להשקיע בחברות הללו או לנהל עמן עסקים.
 
הפרשייה שככל הנראה שברה את גב הגמל האמריקאי היתה הפרסום לפיו תוכנת "פגסוס" של NSO שימשה לחדירה לטלפונים של עיתונאים בניו-יורק טיימס, וככל הנראה בכלי תקשורת מובילים נוספים בארה"ב, לצד חדירה לטלפונים של עובדי ממשלות בשליחות ממשלות יריבות.
נזכיר כי "פגסוס" עלתה לכותרות לאחר שנחשף כי שימשה נגד העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שלבסוף נרצח בשגרירות סעודיה בטורקיה. מאז היא עלתה לכותרות שוב ושוב, ככלי המשמש לריגול אחר פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטרים טוטליטריים ואף דמוקרטיים במדינות מסוימות.
כל הפרסומים אודות השימוש הלא נאות בתוכנת "פגסוס" לא הוכחו, ונמצאים בבדיקה של רשויות הביטחון בעולם המערבי. החברה עצמה טוענת כי היא מציעה שירותים רק לממשלות ידיותיות שיעשו בהם שימוש למטרת מלחמה בטרור ופשע.
ארה"ב אינה הגורם היחיד במערב שנלחם ב-NSO: רגע לפני מגפת הקורונה תבעה פייסבוק את החברה הישראלית לאחר שהתגלה כי ניצלה פרצה בוואטסאפ להשתלטות על טלפונים של קרבנות. במקביל, נחסמו כל חשבונות הוואטסאפ הפרטיים של עובדי החברה. במהלך השנה האחרונה התפרסמה סדרת תחקירים שהתבססו על חיטוט במכשירי פעילי זכויות אדם ועיתונאים ברחבי העולם שעליהם נמצאו רמזים ל"פגסוס", שאף חשפו את פרצות האבטחה הסודיות עליהן מסתמכת NSO כדי לרגל אחרי משתמשים ללא צורך לפתות את בעלי המכשירים ללחוץ על קישורים זדוניים, כפי שעושים האקרים אחרים. אפל אף נאלצה לשחרר בעקבות התחקירים כמה עדכונים לאייפון כדי לתקן את אותן פרצות.

בקיץ האחרון נכנס מנכ"ל פרטנר לשעבר, איציק בנבנישתי, לתפקיד נשיא החברה, ובימים האחרונים ביצע הצרחה עם המנכ"ל, שלו חוליו.
תגיות NSO | ארה"ב | סייבר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה