דיגיטל וטק

עובד פייסבוק לשעבר חושף: החברה שיקרה כדי להימנע מתביעות

החברה יצאה השבוע בהודעה שהרגיזה מאוד אנשים רבים – עד שעובד לשעבר חשף את התהליך המחפיר שהוביל להודעה הזו והבהיר שפייסבוק מלכתחילה לא היתה צריכה להסתבך
יאיר מור | 
פייסבוק (צילום unsplash)
מטא (לשעבר פייסבוק) נמצאת השבוע שוב תחת קיתונות של ביקורת, לאחר שבתחילת השבוע הודיעה כמעט בדרך אגב על דחיית אחת ההבטחות הגדולות ביותר שלה אי פעם.
ביום ראשון פורסם בעיתון הבריטי טלגרף מאמר מאת מנהלת האבטחה במטא, אנטיגון דייויס, שניסתה להרגיע את הציבור הבריטי בעקבות דברים קשים שנאמרו לאחרונה נגד החברה בפרלמנט במדינה, כאשר בראש המבקרים נמצאת שרת הפנים פריטי פאטל. הטור עסק בהבטחה לפיה מטא נוקטת בגישה משולשת כדי להגביר את הביטחון של המשתמשים – מצד אחד מניעה מראש של נזקים פוטנציאליים, מצד שני הענקת שליטה למשתמשים להימנע בעצמם מנזק פוטנציאלי ומצד שלישי טיפול מהיר בנזק שכבר קרה. אך בתחתית המאמר הסתתרה הכרזה משמעותית:
 
"נמשיך לתקשר עם מומחים חיצוניים ולפתח פתרונות יעילים כדי להיאבק בניצול לרעה, מפני שהעבודה שלנו באזור הזה לעולם לא תושלם", כתבה דייויס. "אנחנו לוקחים את הזמן כדי לעשות זאת נכון, ואיננו מתכננים לסיים את השחרור העולמי של הצפנה מקצה לקצה כברירת מחדל לרוחב כל שירותי ההודעות שלנו עד נקודה כלשהיא ב-2023".
מדובר בהכרזה משמעותית, שכן הצפנה מקצה לקצה נחשבת היום לדרישת אבטחה ופרטיות בסיסית בשירותי תקשורת. בוואטסאפ היא הפכה בשנים האחרונות לברירת מחדש, ובטלגרם המשתמשים יכולים לבחור האם להצפין מקצה לקצה את השיחות שלהם או לא. ב-2019 הבטיח מארק צוקרברג להוסיף הצפנה כזו גם למסנג'ר ואינסטגרם עד 2022 – אך עתה נראה שזה יקרה כשנה מאוחר יותר.
עד מהרה קמו שתי קבוצות שמתחו על פייסבוק ביקורת: האחת טענה כי החברה מנסה למשוך את הזמן כדי להמשיך ליהנות מיכולת גישה להודעות של המשתמשים כדי להתאים להם פרסומות ולהכניס על גבם כסף; השנייה טענה כי פייסבוק כלל לא צריכה להצפין את השיחות, מפני שהצפנה מונעת פיקוח ומניעה של הטרדות מסוגים שונים, ובעיקר כאלו המופנות נגד ילדים.
בשלב זה נכנס לתמונה דייויד תיל, עובד לשעבר בחברה, שהגיב להודעה של גולשת בטוויטר המשתייכת לקבוצה השנייה בשרשור ארוך בו הוא מסביר מדוע ההחלטה היתה נמהרת, אך לא מיותרת: "בטיחות ילדים אינה שקר או טיוח", הוא כתב. "ההנהלה החליטה להעביר את כל נכסי ההודעות בתוך פייסבוק למערכת הצפנה מקצה לקצה אחידה ומשולבת בתכנון זמנים מואץ באופן מגוחך. היו לזה מספר יתרונות: להקדים כל תביעה אנטי-תחרותית, פחות אינטראקציות עם אכיפת חוק, צוותי בטיחות קטנים באופן משמעותי ושיווק טוב".
 
הוא המשיך וציין כי בזמן ההכרזה היה ברור שממילא המערכות לאיתור תכנים פסולים אינן יעילות, וכי בפייסבוק החליטו שאין דרך או סיבה להתמודד עם זה. במקום זה, הם הכריזו על המטרה להחיל את ההצפנה ללא כל תוכנית איך להספיק לעשות זאת בלוח הזמנים שנקבע, ואפילו אחרי שנה שלמה עדיין לא סיימו לבדוק איך זה אפשרי מבחינה טכנית. הוא הדגיש שבניגוד לוואטסאפ, שבה הצפנה כזו עובדת היטב משום שיש בה רק דרך תקשורת אחת, בפייסבוק, שכוללת קבוצות בלתי מוגבלות, "חברים" ויכולת חיפוש תכנים, בלתי אפשרי להכיל הצפנה כזו בלי לשנות את כל אופי השירות.
במלים אחרות, טוען תיל כי החברה חששה מגל תביעות בשל חוסר יכולתה למנוע התנהלות פסולה ברשת החברתית, והחליטה במקום לחשוב על דרכים טובות יותר להתמודד מול התנהגות כזו להכריז על צעד דרמטי שמשמעותו שהיא כבר אינה אחראית לתוכן, מפני שאין לה שום יכולת לגשת אליו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה