דיגיטל וטק

לראשונה בהיסטוריה: זו הממשלה שהכריזה מלחמה נגד פייסבוק

רשות ממשלתית הכריזה היום כי אחת הרכישות הדרמטיות בהיסטוריה של פייסבוק מסוכנת לדעתה עד כדי כך שהיא מטילה על החברה לוותר על הרכישה
יאיר מור | 
מארק צוקרברג (צילום אינסטגרם/ מארק צוקרברג, unsplash)
מטא (לשעבר פייסבוק) תיאלץ למכור את אתר התמונות המונפשות Giphy, כך הודיעה היום (שלישי) רשות התחרות והשווקים בבריטניה (CMA). זאת לאחר שחקירה של הרשות הסיקה כי רכישת האתר על ידי הרשת החברתית מסוכנת לתחרות ומעניקה לה כוח מונופוליסטי לחלוטין על שוק הפרסום הדיגיטלי.
 
לפי הודעת הרשות, הרכישה "תפחית תחרות בין פלטפורמות מדיה חברתית" ו"כבר הסירה את Giphy כמתחרה אפשרית בשוק הצגת הפרסומות". היא הוסיפה כי "הרשות הסיקה כי דאגותיה לתחרות יכולות לבוא על פתרונן אך ורק אם פייסבוק תמכור את Giphy בכללותה לרוכש מאושר".
הרכישה המדוברת הוכרזה במאי 2020 – לפני כשנה וחצי – כאשר פייסבוק הודיעה כי קנתה את האתר המאפשר יצירה, עריכה ושיתוף של תמונות מונפשות (קבצי GIF, שעל שמם הוא נקרא), תמורת סכום שלא נמסר אך לפי דיווחים עמד על כ-400 מיליון דולר. מטא ציינה כי בכוונתה לשלב את השירות, שכבר משמש כמאגר תמונות מונפשות לכל האפליקציות שלה, בכל השירותים שלה, אך הבטיחה שגם אפליקציות אחרות יוכלו להמשיך להשתמש בו כבסיס לאפשרות שליחת האנימציות שלהם. היא הוסיפה כי 50% מכלל הפעילות ב-Giphy נעשית מתוך האפליקציות של פייסבוק, ומחצית מזה על ידי משתמשי אינסטגרם.
עם זאת, עד מהרה התגלתה הסיבה האמתית לרכישת השירות על ידי פייסבוק, כאשר החברה סגרה את שירות הפרסום שלו, שהציע לחברות לשלם תמורת קידום של תמונות מונפשות המהוות פרסומות למוצר או שירות. השירות הושק זמן קצר לפני הרכישה, כפיילוט בארה"ב בלבד, ותוכנן להתרחב לעולם כולו – אך מייד לאחר הרכישה הוא נסגר, במה שרשות התחרות הבריטית אומרת שהוכיח כי מטרת הרכישה היתה לעצור תחרות בתחום הפרסום המקוון, שבו פייסבוק כבר נהנית מהגמוניה מונופוליסטית כמעט בשוק ששווה בבריטניה לבדה כ-7 מיליארד דולר בשנה.
הרשות ציינה כי היא חוששת במיוחד ממצב בו פייסבוק תגביל את הגישה לשירות עבור מתחרות, כך שהמשתמשים יעודדו לעבור לגשת אליו משירותי פייסבוק על חשבון המתחרות, או שהמתחרות ייכפו למסור לה מידע על המשתמשים בתמורה להענקת גישה מלאה לשירות.
סטוארט מקינטוש, יו"ר קבוצת החקירה העצמאית, אר כי "על ידי דרישה מפייסבוק למכור את Giphy, אנו מגנים על מיליוני משתמשי רשתות חברתיות ומקדמים תחרות וחדשנות בפרסום דיגיטלי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה