דיגיטל וטק

זה האתר שניסה למנוע מהגולשים להספיד את מרים נאור

פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס עוררה מרבצה את אחת הנטיות הישראליות המיותרות והנבזיות ביותר – והפעם הגולשים מצאו דרך מעניינת לעקוף את מי שניסה לעצור את התופעה

יאיר מור |  3
מרים נאור (צילום יונתן זינדל, פלאש 90)
פטירתה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור ז"ל, הובילה הבוקר (שני) לקרב צפוי מראש באתר האינטרנט החמישי בדירוג האתרים הנצפים בישראל נכון לחודש הקודם: ויקיפדיה.
 
מייד עם תחילת השמועות על פטירתה של נאור, החלה מלחמת עריכות על הערך שלה באנציקלופדיה הפתוחה. ב-9:37 בבוקר, 10 דקות לפני שהודענו על כך באתר ice ב-9:47 וכמעט 20 דקות לפני שההודעה עלתה ברוב האתרים הגדולים ב-9:54, הוסיף גולש אנונימי לערך הוויקיפדיה שלה את תאריך הפטירה ושינה את ניסוח פסקת הפתיחה מ"היא נשיאת בית המשפט העליון בדימוס" ל"היתה נשיאת בית המשפט העליון בדימוס". דקה לאחר מכן ביצע גולש אחר עריכה זהה, ולאחר מכן החלו עשרות גולשים נוספים לנסות "לקחת קרדיט" על עדכון פרטי פטירתה בוויקיפדיה.
באזור 10:15, 21 דקות לאחר שרוב האתרים כבר העלו ידיעות והתראות על מותה של נאור, החלו עורכים באנציקלופדיה הפתוחה למחוק את ההתייחסויות לפטירתה מהערך, תוך שכמה מהם דורשים מהגולשים להביא "מקור שאינו רוטר" – למרות שבשלב זה כבר היו מקורות רבים לידיעה. רק ב-10:19 הוסיף עורך מזוהה כי הדבר "מדווח במספר אתרים כמו כלכליסט וסרוגים". דקה לאחר מכן ביצע גם "הוויקיפד הראשי", דוד שי, עריכה שאישרה את הניסוח החדש בלשון עבר. אך לאחר דקה נוספת מחק עורך אנונימי אחר את השינוי הזה, אך תוך רגע נוסף תוקנה הטעות ופטירתה חזרה להיות חלק מהטקסט, כפי שהיא נשארה מאז.
למרות מלחמות העריכה על ניסוח החלק הטקסטואלי של הערך, מי שחיפש את השופטת המנוחה בגוגל או הסתפק במבט בתיבת המידע שבצד שמאל של העמוד בוויקיפדיה ידע על מותה הרבה, הרבה לפני הכתבות ותום מלחמת העריכות; זאת בשל העובדה שתאריך מותה עודכן כבר בשעה 7:43 בבוקר באתר Wikidata, שממנו מגיע המידע המקוצר המוצג בתיבות הקיצור בוויקיפדיה, כמו גם בעת הקלדת שמה של נאור במנועי חיפוש שונים. השינוי הזה נשאר בעינו מאז שעות הבוקר המוקדמות ולאורך כל השעה בה נאבקו העורכים בוויקיפדיה עצמה על ניסוח ההודעה על מותה בטקסט הרגיל של האנציקלופדיה הפתוחה.
לא מדובר בפעם הראשונה שמותו של אדם הופך לקרב עורכים בוויקיפדיה. כזכור, מייד עם פטירתה של הפרסומאית יפית גרינברג ז"ל לפני כחודשיים התנהלה מלחמה דומה, ואף גרועה יותר, על הערך שלה. בעשור הקודם אירעו מלחמות דומות בעת שמועות על מותם של ידוענים כגון ספי ריבלין ז"ל ואריק איינשטיין ז"ל.
נזכיר כי ויקיפדיה מקפידה להזכיר בתגובותיה לתקשורת כי היא אינה אתר חדשות, ואינה מתיימרת להיות המקום הראשון בו מדווחים אירועים, אלא רק לארכיון של המידע הקיים במקומות אחרים. עם זאת, עצם טבעה הפתוח של ויקיפדיה גורם לגולשים לריב על "הכבוד" (וכמובן שלא באמת מדובר בכבוד, אלא בעיקר באובססיה רכילותית מטופשת) להיות הראשונים שמודיעים לעולם באמצעות האתר שבו כל אחד יכול, באופן מילולי ממש, לכתוב את ההיסטוריה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מי רצה להספיד אותה בכלל
    שרה 02/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מסכנה במקום לגן עדן כרטיס ישיר לגיהנום מדור ציפורה בגריל
    סגור
  • 2.
    שופטי סדום ועמורה
    יוסיפון 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מרים חושך שופטת אנטישמית יש"ו.
    סגור
  • 1.
    זה הסוף
    יעקב 01/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברוך שפיטרנו . בקרוב לעדנה ארבל ולשאר האנשים שנותנים רוח גבית למחבלים מוסלמים
    סגור