דיגיטל וטק

פוטין לא מחכה לעולם: רוסיה נוקטת צעדים דרמטיים

לאור המגבלות ההולכות ומחמירות נגד המדינה, נראה שרוסיה החליטה "לשחרר" את עצמה מהאינטרנט. איך בדיוק היא מתכוונת לעשות את זה?
יאיר מור | 
סגירת הרשת ברוסיה (צילום unsplash, freepik)
רוסיה הולכת ומתנתקת מהאינטרנט, כך מדווחים בימים האחרונים יותר ויותר אמצעי תקשורת, בעקבות החזית הדיגיטלית המתרחבת הנלווית למלחמה באוקראינה.
השבוע חשפה Nexta, סוכנות ידיעות בלרוסית הנמצאת בפולין, מסמך מדיניות רוסי שהופץ במדינה ומחייב לכאורה את כל האתרים במדינה להעביר את הכתובות שלהם מרשמים בינלאומיים לרשם הרשמי הרוסי עד היום (יום שישי, 11 במרץ).
 
רשם כתובות באינטרנט הוא חברה או ארגון שקיבל רישיון לסחור בכתובות אתרים, והוא דואג להפנות את כל מי שמחפש את הכתובת הזו לכתובת ה"אמתית" של האתר, שמורכבת מהמון ספרות (כתובות IP בתקן 4 מורכבות מ-8 עד 16 ספרות ב-4 רצפים, והכתובת של אתר ice לדוגמא היא 10 ספרות – 84.95.234.170 – אך בשנים האחרונות מתחיל מעבר הדרגתי ואיטי מאוד לכתובות בתקן 6, שמורכבות מ-32 תווים שיכולים להיות מספרים או אותיות). רשמים בינלאומיים יכולים פשוט להפסיק להעביר את הגולשים לאתרים רוסים שהם מנסים להגיע אליהם וכך "למחוק" אותם מהרשת – אך אם הם עוברים להסתמכות על רשם רוסי, שנמצא תחת השגחת הצנזור הרוסי, רוֹסְקוֹמְנַדְזוֹר, רק רוסיה, ולא אף מדינה אחרת, יכולה להחליט איזה אתר יהיה זמין ואיזה לא.
 
עם זאת, בתגובות למסמך שנחשף אמרו מספר מומחים כי החובה לעבור לתשתיות רוסיות חלה רק על אתרים הכרחיים במדינה כגון אתרי ממשל, והמטרה אינה לנתק את רוסיה מהאינטרנט – יוזמה שכבר דובר בה רבות בשנים האחרונות ואף קיבלה את הכינוי "רוּנֶט" – אלא לוודא שהשירותים ההכרחיים יפעלו גם אם העולם יחסום את הגישה של המדינה לרשת או ינסה לתקוף אותם ולהפיל אותם באמצעות שירותים מערביים המשולבים בהם, כמו גוגל אנליטיקס (שירות שנמצא כמעט בכל אתר ביקום, כולל ice).
במקביל, בימים האחרונים נפתחה ברוסיה רשות לאישורי אבטחה לאתרים. הללו דרושים כדי שדפדפנים יאפשר לגולשים להיכנס לאתרים, מאחר שאתרים שאינם בעלי אישורי אבטחה נחשבים כיום אוטומטית לניסיונות פריצה למשתמשים וחסומים (לפחות באופן חלקי) ברוב הדפדפנים.
 
"קבלו אישור אבטחה אלקטרוני", מציע אתר הרשות החדשה. "הוא יחליף את אישור האבטחה הזר אם הוא יבוטל או יסתיים. המשרד לפיתוח דיגיטלי יספק מקבילה מקומית חינמית. השירות מסופק לישויות דיגיטליות שבעליהם ביקשו זאת תוך חמישה ימי עבודה".
כרגע, אתרים שיסתמכו על אישורי אבטחה כאלה עדיין יפסידו גולשים רבים, שכן הדפדפן היחיד שמכיר בהם הוא יאנדקס הרוסי, בעוד כרום של גוגל, הדפדפן הנפוץ בעולם, אינו מכיר באישורים הללו וגם לא צפוי לעשות זאת. אך בהקשר זה, מעניין לציין כי בדיוק בחודש אוקטובר 2021, בו התחיל הצבא הרוסי להיערך לפלישה לאוקראינה, החל נתח השוק של יאנדקס לזנק בנתח השוק ברוסיה – משפל של כ-11.5% בקיץ האחרון P(לעומת שיר של 15.5% לפני שנתיים) ל-14.27%, ומאז המשיך לעלות ברצף וכעת עומד על כ-16%, לפי נתוני חברת StatCounter. בדיוק בתקופה המקבילה, צנח נתח השוק של כרום מ-63.2% לפחות מ-55% בחודשיים האחרונים. יחד עם יאנדקס זינקו גם ספארי של אפל ואופרה, הדפדפן הנורווגי שנמכר לפני 6 שנים לקבוצת משקיעים סינים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה