דיגיטל וטק

האם כל אתרי האינטרנט הרוסים ייחסמו?

בזמן שהמלחמה באוקראינה נמשכת, נציגיה העלו דרישה חדשה וחסרת תקדים: להעלים את רוסיה לחלוטין מהאינטרנט. מה הסיכוי שזה יקרה ואיך בכלל אפשר לעשות את זה?
יאיר מור | 
פלישה רוסית לאוקראינה (צילום יוטיוב/ ABC News)
אוקראינה לא מסתפקת בחרמות ומגבלות מצד מדינות וחברות מסחריות – החל ממדינות אירופה ועד הרשתות החברתיות, מיקרוסופט ואפל – על רוסיה, ומציבה דרישה חדשה ומוזרה במיוחד: לקחת לרוסיה את האינטרנט.
השאלה המתבקשת היא איך מנתקים מדינה מהאינטרנט? הרי מדובר ברשת מבוזרת שאינה נמצא בשליטת גורם יחיד, אלא פרושה בכל רחבי העולם, כולל המדינה שאותה רוצים לנתק ממנו. אך קיימים כמה גופים שמסוגלים לבצע סוג של ניתוק של מדינות מהרשת, והעיקרי שבהם הוא ICANN (ראשי תיבות של Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, או "תאגיד האינטרנט לשמות ומספרים מוקצים") – הגוף האחראי על כתובות האתרים באינטרנט.
 
ביום שלישי פנה אנדריי נאבּוֹק, הנציג האוקראיני בארגון, בתמיכתו וחתימתו של מיכאיל פדורוב, סגן ראש הממשלה ושר השינוי הדיגיטלי של אוקראינה, להנהלת ICANN, בדרישה לנתק את רוסיה מהאינטרנט. "הפשעים האכזריים הללו מתאפשרים הודות לשימוש של מכונת התעמולה הרוסית באתרים המפיצים ללא הפסקה מידע כוזב, דברי שטנה, מקדמים אלימות ומסתירים את האמת בנוגע למלחמה באוקראינה", נימק נאבוק את בקשתו ודרש שהארגון ישבית את כל כתובות האתרים בעלי הסיומת ".ru", כמו גם שתי סיומות רוסיות נוספות. בנוסף, הוא ציין כי ידרוש גם מהארגון המקביל המקצה כתובות מספריות למחשבים בעולם לשלול את הכתובות המוקצות לרוסיה. כך, לדבריו, תימנע מהעולם גישה לתעמולה הרוסית.
עם זאת, לא סביר שהארגון ייענה לבקשה – וגם אם יעשה זאת, זה לא יעזור הרבה. כפי שענה אריך שווייגהופר, מרצה באוניברסיטת וינה: "אנו יודעים ומודעים למצב הקשה והמסוכן ביותר. האיחוד האירופי יתמוך בכם. עם זאת, הסרת רוסיה מהאינטרנט לא תסייע לתמיכה בחברה האזרחית במדינה זו לשינוי דמוקרטי. ICANN היא פלטפורמה ניטרלית, שאינה נוקטת עמדה בסכסוך הזה ומאפשרת למדינות לפעול בהתאם, למשל על ידי חסימת כל התעבודה ממדינה מסוימת.
במלים אחרות: אייקאן אינה מיועדת להטיל סנקציות אלא לוודא שהאינטרנט פועל, ובכל מקרה התשתיות הרוסיות ההכרחיות כבר מזמן לא תלויות ברשת העולמית, כך שניתוק רוסיה מהאינטרנט לא יפריע לקרמלין ולצבא, אלא רק לאזרחים הפשוטים שאינם מעורבים בשום צורה בלחימה. יש להוסיף כי התעמולה הרוסית אינה מופצת רק באמצעות אתרים רוסים, אלא ברשתות חברתיות מערביות שבהן מתחזקים הרוסים חשבונות, כמו אלה של רשת הטלוויזיה RT בפייסבוק ויוטיוב, שנכון לרגע זה חסמו אותם לצפייה באירופה, אך לא ביתר העולם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה