דיגיטל וטק

גוגל שינתה את חנות האפליקציות באופן שפוגע מאוד במשתמשים

החברה שהסמארטפונים המבוססים על מערכת ההפעלה שלה מהווים את רוב המכשירים בעולם ביצעה שינוי קיצוני בחנות, שמונע ממשתמשים לדעת האם האפליקציות שהם מורידים שומרות על פרטיותם
יאיר מור |  3
סמארטפון (צילום unsplash)
בחודשים האחרונים החלה גוגל להחיל בחנות האפליקציות שלה שינו קיצוני, שנועד לכאורה להקל על המשתמשים, אך בפועל פוגע בהם באופן חסר תקדים – והשבוע מסתיים תהליך השינוי והוא הופך לסופי ובלתי הפיך.
השינוי הזה הוא מחיקת המקטע בעמוד המידע על אפליקציות ב-Google Play שמראה אילו הרשאות וגישות הן דורשות למידע ויכולות על המכשיר של המשתמש. במקום זה, החלה החברה להציג באפריל מקטע תחת הכותרת "אבטחת נתונים". בעיקרון, הוא מבטיח לספק את אותו מידע כמו רשימת ההרשאות ויותר ממנה באופן קריא וברור יותר למשתמש, כדי לספק יותר שקיפות – אך בפועל עושה בדיוק את ההיפך.
הבעיה הבסיסית במנגנון החדש, שהופך לחובה החל מיום רביעי, היא שבניגוד לקודם, שהיה אוטומטי והציג עובדות בלתי ניתנות לערעור, החדש מציג רק את מה שמפתח האפליקציה בוחר להציג בו – כך שהוא יכול להעלים מהמשתמשים את החלקים הפחות נעימים, כמו כמות המידע שנשאב ולכמה גורמי צד שלישי הוא נמסר.
 
גוגל אף הודתה בבעייתיות של המנגנון הזה כשהודיעה עליו למפתחי האפליקציות, ואמרה כי היא "בודקת אפליקציות בכל טווח דרישות המדיניות; עם זאת, איננו מגדירים בשם המפתחים כיצד ינהלו מידע של משתמשים. רק ברשותכם (המפתחים) כל המידע הנדרש כדי להשלים את טופס אבטחת הנתונים. כאשר גוגל תיודע בחוסר התאמה בין התנהגות האפליקציה שלכם לבין הצהרתכם, אנו עשויים לנקוט בפעולה מתאימה, כולל פעולת אכיפה".
מבדיקת אתר ice עולה כי אפליקציות שכבר יישמו את הפתרון החדש מנצלות היטב את הבחירה שניתנה להם איזה מידע להציג למשתמשים, ורובן מציגות מעט מאוד מידע על פרקטיקות שאיבת וחלוקת המידע – אם בכלל.
בין האפליקציות שכבר מציגות את המידע בצורה העדכנית – מי יותר ומי פחות – ניתן למנות את כל אלו של גוגל עצמה, כמובן; הרשתות החברתיות טיקטוק וסנאפצ'ט; אפליקציית התקשורת טלגרם; אפליקציות יס+, סטינג טיוי ופלאפון שלי של קבוצת בזק; סלקום טיוי של סלקום, ענקיות הסטרימינג הבינלאומיות נטפליקס ודיסני+; מאקו טיוי של קשת; האפליקציה של wecomm (לשעבר we4G); אפליקציות התחבורה ווייז, רב-קו אונליין, גט, יאנגו, סלו (לשעבר סלופארק); אפליקציות המשלוחים וולט, תן ביס ויאנגו דלי; ואפליקציות הקמעונאות שופרסל, ילו, ישראכרט, מקס וסונול.
מצד שני, המוני אפליקציות פופולאריות לא טרחו עדיין להציג אפילו מידע בסיסי ביותר תחת מקטע "בטיחות נתונים". ביניהן ניתן למנות את כל אפליקציות פייסבוק – פייסבוק ופייסבוק לייט, וואטסאפ ו-וואטסאפ ביזנס, אינסטגרם ואינסטגרם לייט, מסנג'ר ומסנג'ר לייט; מיי פרטנר ופרטנר טיוי; סלקום אישי; הוט, הוט מובייל ונקסט טיוי של הוט; אפליקציות כאן וכאן חינוכית של תאגיד השידור הציבורי; אפליקציות התחבורה מוביט של אינטל, אוטובוס קרוב, הופ-און רב-פס ורבקו של הופ-און; אפליקציות התשלומים ביט ופייבוקס; רשת 13; איזי של קשת; אפליקציית המשלוחים משלוחה; ואפליקציית התשלום על חניה פנגו.
כרגע, ניתן לעקוף את העלמת רשימת ההרשאות המלאה שדורשות אפליקציות על ידי התקנת חנות האפליקציות Auroroa Store, שמשמשת כמעין ממשק עצמאי לחנות האפליקציות של גוגל אך ההורדה ממנה איטית למדי, כך שמומלץ להשתמש בה בעיקר לשם צפייה במידע ואז הורדה של האפליקציות מהחנות הרשמית. עם זאת, לא ברור כמה זמן היא תמשיך להציג את רשימת ההרשאות המלאה של אפליקציות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ממשלות ברחבי העולם חייבות להתערב ולשבור את המונופול הזה (ל"ת)
    חרם צרכנים מיד 07/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    חוצפה של גוגל. אנו קהל שבוי
    ש 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואני מקווה שבית המשפט יתערב ויאסור עליהם את השינוי.
    סגור
  • 1.
    מזעזע
    אוזניים לכותל 07/2022/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני לא משתמש באפליקציות שלא מספקות נתונים על אבטחת נתונים.
    סגור