דיגיטל וטק

פוטין בהלם: זו האישה שאולי עוד תציל את אירופה

אירופה תלויה מאוד באספקת האנרגיה הרוסית, אך כעת יזמית טכנולוגיה אוקראינית המציאה 'סולאר למרפסות', שיאפשר לאירופאים מן השורה להילחם ברוסיה אם רק יתקינו פאנל סולארי במרפסות בתיהם: "עלויות האנרגיה ימשיכו לעלות עד שניישם דרכים לייצר אנרגיה נקייה", אומרת קרולינה אטספודינה, מפתחת ובעלים משותפת של WeDoSolar
מערכת ice |  5
היזמית האוקראינית והפאנל הסולארי (צילום WeDoSolar)
הרבה כבר דובר על הפרדוקס הגיאו-פוליטי הנוכחי לפיו מדינות אירופה מצד אחד תומכות באוקראינה במאבקה בפלישה הרוסית, אך בה בעת נותרות תלויות מאוד במקורות האנרגיה הרוסיים. 
מדינות רבות באיחוד האירופי - שחוות בימים אלה גל חום קטלני - ניסו להסתמך על אנרגיה מתחדשת, אך זו עד היום לא ייצרה מספיק חשמל כדי להגיע לעצמאות אנרגטית. אירופה תלויה בצינור הגז של הדוב הרוסי, והיא הביאה זאת על עצמה. ב-1921 ייבא האיחוד האירופי מרוסיה כ-155 מיליארד מטר מעוקב (bcm) של גז טבעי. זה מסתכם בכ-40% מסך צריכת הגז של האיחוד האירופי, וכשמדובר בגרמניה, החזקה במדינות האיחוד, התלות עולה לכדי 65% מצריכת הגז.
 
אז אולי זו אירוניה עסיסית שדווקא יזמית טכנולוגיה אוקראינית צעירה היא זו שמצאה והמציאה דרך לאפשר לאירופאים רגילים להילחם ברוסיה, תוך התקנה פשוטה של פאנלים סולאריים על המרפסות הרבות שלהם. הסטארטאפ הזה עוד יתברר כניצחון נשי: הוא הוקם על ידי קרולינה אטספודינה (Karolina Attspodina), יזמית סדרתית ילידת אוקראינה, מהנדסת חומרה, אשת עסקים ומנהלת לשעבר של BSH מיזמים דיגיטליים בע"מ.
חברת WeDoSolar הושקה בפברואר 2022 (חודש פלישת רוסיה לאוקראינה). בחברה מדווחים כי קיבלו עד כה "אלף הזמנות" עבור לוחות "אנכי האנרגיה הסולארית" שלה, המיועדים למרפסות ביתיות וכוללים רצועות העמידות בפני מזג אוויר קיצוני. הלוחות תוכננו במיוחד להרכבה פשוטה שתהיה קלה גם למשתמשים חובבים. לטענת החברה האוקראינית, פיתוחיה יכולים להפחית את טביעת הרגל של פחמן דו חמצני של משק בית עד ל-600 ק"ג ואת חשבונות החשמל עד ל-25% בשנה. בתיאוריה, מבחינת נציגי החברה, אם בכל מרפסת באירופה היו פאנלים סולאריים כמו של WeDoSolar, זה היה מקל בהרבה על היציאה מהתלות בגז ובנפט של רוסיה, ועל יציאת אירופה לדרך אנרגטית עצמאית חדשה.
בכל ערכה 8 פאנלים קלים ששוקלים 1 ק"ג כל אחד ומתחברים לשקע חשמל סטנדרטי. המיקרו-אינברטר של WeDoSolar  "דוחף" את החשמל הסולארי לרשת הביתית, ומאפשר לפאנלים הסולאריים להוות ברירת המחדל הראשונה של הפעלת מכשירי חשמל ביתיים. מכיוון שתמיד נעשה שימוש בחשמל הסולארי לפני הצורך להשתמש בחשמל רגיל, כך נחסכת לטענת החברה אנרגיית חשמל רבה. בשווקי האיחוד האירופי, ערכת שמונת הפאנלים עולה 1,299 אירו או מגיעה כדגם להשכרה חינם לבעלי רכב חשמלי.
אנרגיה סולארית היא כידוע גם בחינם וגם זמינה, אך הפתרונות שמאפשרים פאנלים סולאריים היו תמיד מיועדים לשימוש תעשייתי, או שהיו כבדים מדי להתקנה ללא סיוע של צוות טכני מוסמך. הטכנולוגיה של WeDoSolar לכאורה מספקת כלי שכל אדם, בעלים ודייר כאחד, יוכל להשתמש בו בביתו על בסיס יומיומי, להפעלת מכשירי חשמל ביתיים ולחיסכון רב בחשמל ובכסף: "אנחנו רוצים להנגיש אנרגיה בת קיימא, ואנו רואים פוטנציאל גדול באנשים שלוקחים את התלות האנרגטית שלהם לידיים", נמסר מהחברה.
ל-WeDoSolar יש גם מתחרים, כמו החברות Yuma, Priwatt ו-Plugin Energy. עם זאת, אומרת החברה, היא מתכננת להתבדל בכך שהיא "הפתרון הסולארי הראשון למרפסת" של האיחוד האירופי, עם התקנה קלה ואפליקציית מעקב הפקת אנרגיה חיה שלה; שיווק ההמצאה מכוון למצפון של ליברלים מערב-אירופיים עם כסף, שרוצים למרק את מצפונם בהפחתת הטביעה האקולוגית האישית שלהם. לפיכך, המשתמשים במוצר יכולים לעקוב אחר ייצור האנרגיה של הפאנלים הסולאריים שלהם וכמות ה-CO2 שנחסכה באפליקציה, אשר ממירה את המדדים לשפה אקולוגית עדכנית כגון "60 טעינות טלפון" או 600 ק"ג של הפחתת CO2 שנתית השווה ל"1,000 מ"ר יער". אבל אם מספיק אנשים יתקינו את הלוחות, בהחלט יש כאן פוטנציאל.
קרולינה אטספודינה, המפתחת והבעלים המשותפת, סיפרה לאתר techcrunch: "אני והמייסד השותף שלי חיפשנו דרכים מהירות יותר להפחתת CO2 כדי שנוכל להבטיח עתיד נקי לילדים ולנכדים שלנו... כשהייתי בפורטוגל במהלך 2021, היו לי כמה לקוחות בענף הסולארי שהראו כמה גדול השוק הזה, ונוכחתי עד כמה החברות הוותיקות יותר אינן מיומנות בשיווק סולארי לשוק. הייתה לי הבנה ברורה שאפשר להשתמש בסולארי די הרבה על רוב המשטחים והגעתי למרפסת סולרית, פתרון פשוט שקל להרכבה ולקחת איתך אם אתה עובר דירה, למשל".
 
"הרגשתי שאנחנו יכולים לשרת לא רק אנשים שיש להם בית אלא גם חלק מהשוק ששוכר. כרגע עלויות האנרגיה עולות בטירוף והן לא יפסיקו לעלות עד שנייצב אותן וניישם מגוון של דרכים לייצר אנרגיה נקייה משלנו", הוסיפה אטספודינה.
"תחשוב על חברה שמציעה את זה לעובדים שלה במסגרת תוכנית ההטבות לעובדים... יש לנו דרך בגרמניה לפחות לעת עתה להציע את הסט הסולארי שלנו בחינם לחלוטין לכל נהגי הרכב החשמלי", מסכמת אשת העסקים, שעם קצת מזל בזכותה יתמוטט בסוף פוטין.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    חביב וחסר כל משמעות לשוק האנרגיה.
    טל 07/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פתרונות סולרים מייצרים חשמל רק בשעות היום ורק בימים שמשיים. בלי אגירת החשמל הזה מתקבלת יעילות נמוכה. אגירה, בטריות, זה זיהום מטורף. ייצור הפנלים מזהם. אורך החייל שלהן קצר, כך שצריך להחליף כל כמה שנים. כלומר עוד זיהום סביבתי רב. כמו שכתוב, זה צעצוע נחמד לבעלי כסף שרוצים להרגיש טוב עם עצמם בגין שימוש באנרגיה סולרית.
    סגור
  • 3.
    אפשרי לייצר בחלונות הבית (שקוף)
    אבטליון 07/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובנוסף 2 סוללות והבית כולו מתפקד ללא עלות! אנרגיה מהאור בלבד! ( כמו מחשבון סולרי) עלות חד פעמית ראשונה .. ולאחר הסוללות פעם בשלוש שנים +
    סגור
  • 2.
    לא חדש ולא ישים
    אחד שבדק 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלבולי מוח, ערכות סולאריות ביתיות קיימות וזמינות כבר שנים. הבעיה היא ההספק החשמלי לגודל לוח. ביום שמש מושלם ללא ענן אחד לוח בגודל 2 מטרים רבועים יספק אולי 450 וואט. שזה אולי רק המקרר בבית. אני לא יודע מה גודל המרפסות אצלכם אבל אם אני רוצה להפעיל מקרר, מחשב וכמה מנורות אני כבר אצטרך את כל הגג בבית, וגם חתיכת סוללה כדי לצבור אנרגיה ללילה. שלא לדבר על חורף מעונן
    סגור
  • 1.
    למה לא משווקים את זה בארץ שטופת השמשוהמזוהמת שלנו.. (ל"ת)
    אורח 07/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הצמשלה לא תרשה!
    ק. פריש 07/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא תלןיה במיסים על הדלק והלדמך ונתמכת על ידי חבאות הדלק. חוץ מזה הלוחות מיותרים בסין, דתומכת ברוסים.
    סגור