צילום: דוברות קופ"ח מאוחדת

ד"ר רפי המבורגר

רופא מומחה ברפואת משפחה

קופת חולים מאוחדת

"דרך ילדיי נחשפתי לקושי של הקהילה הגאה לקבל טיפול רפואי ללא שיפוטיות, והחלטתי להניע שינוי בתחום"

רופא מומחה ברפואת משפחה, קופת חולים מאוחדת 

עובד בתחום מזה 48 שנים, כיום במרפאה בדרום תל אביב, המשרתת אוכלוסייה של פליטים, בעיקר מאריתריאה, מהגרי עבודה חוקיים ולא חוקיים מכל מדינות אפריקה, אסיה ודרום אמריקה וחלק קטן ממזרח אירופה. התמחה ברפואת משפחה בירושלים ובין הראשונים שהתמחו ברפואת משפחה בשנות ה-70. 
למה בחרת לעסוק דווקא ברפואה? 
"כבר מגיל 5 ידעתי שאני רוצה לעסוק ברפואה, והתחום קסם לי בגלל האפשרות לעבוד ישירות עם אנשים ובו בזמן לעזור להם. לפני כארבע שנים עברתי לגור באזור המרכז כדי להיות קרוב לילדים, והתחלתי לעבוד במרפאה של מאוחדת בדרום תל אביב. הבחירה במרפאה זו לא הייתה מקרית, והדעות החברתיות שלי חופפות לצרכים הייחודיים של המרפאה. כשהתחלתי לעבוד בה, הייעוד העיקרי שלה היה לטפל בילדי פליטים, ועם הזמן הצלחתי להנגיש ולשפר את השירות ולתת טיפול ומענה לקהל רחב יותר, כמובן לצדם ובסיועם של צוות המרפאה שגם הוא מגוון ומורכב מאנשים שמגיעים מרקעים שונים".
מניסיונך, איך מייצרים דיאלוג נכון מול מטופל?
"שילוב של שלושה דברים: עיניים גדולות, אוזניים גדולות ובעיקר לב גדול".
רגע או חוויה משמעותית עם מטופל שלעולם לא תשכח:
"מטופל מהקהילה הגאה שהגיע אחרי שהשתייך למרפאות אחרות, הצליח למצוא איתי שפה משותפת והצלחתי להעביר לו חוויה נעימה ומכבדת שהייתה חוויה מתקנת מבחינתו. זאת בדיוק הייתה המטרה של המרכז הרפואי למבוטחי מאוחדת מהקהילה הגאה והטרנסית, שהקמתי במרפאה. החלטתי להקים את המרכז בעקבות סיפורם האישי של שני הילדים שלי, שמשתייכים גם הם לקהילה הגאה. דרך החוויות שלהם נחשפתי לקושי של הקהילה לקבל טיפול רפואי ללא שיפוטיות מצד הרופא המטפל, ולכן החלטתי להניע שינוי בתחום ולפתוח את המרכז לקהילה הגאה של מאוחדת. במרכז שהקמתי, מקבלים כל מבוטח באשר הוא ללא הבדלי גזע, מין, צבע, נטייה מינית ודת. צוות המרפאה פועל לפי צרכי המטופל וללא שיפוטיות כלפיו. העולם מורכב מפסיפס אנושי רחב ומהרבה שוני, וצריך לקבל את כל השוני הקיים".
מה היית מייעץ לרופא בתחילת דרכו?
"לדעת את החוזקות שלו לצד החולשות, ובעיקר ללכת בעקבות הלב".

עוד מהרופאים של המדינה...