צילום: דוברות הדסה

ד"ר עידו מזרחי

מנהל השירות לכירורגיה של המעי הגס, הרקטום ופי הטבעת

המרכז הרפואי והאוניברסיטאי הדסה הר הצופים

"כל מטופל שמחלים הוא אירוע בלתי נשכח עבורי"

מה בחרת לעסוק דווקא ברפואה?

"אני בוחר כל יום מחדש לעסוק ברפואה מתוך רצון פנימי לעזור לאדם באשר הוא. תחושת הסיפוק החזקה עם החלמה של כל חולה מניעה אותי קדימה אל עבר החולה הבא. מבחינתי, רפואה היא הרבה יותר ממקצוע, זו דרך חיים שיש בה כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, שהרי כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם ומלואו".  
מניסיונך, איך מייצרים דיאלוג נכון מול מטופל?
"לשמחתי הזמנים השתנו והדמות הקשוחה של הכירורג שלא מנהל דו שיח עם המטופל אלא מודיע לו על התוכנית הצפויה לו בלבד, עברה מן העולם. רופא חייב להבין שכל מטופל הוא עולם ייחודי של חוויות חיים, תפיסות עולם, אמונות, פחדים, משפחה וחברים. האתגר של הרופא המנתח המודרני הוא לשלב בין ידע, ניסיון, טכנולוגיה חדישה וטיפול ניתוחי מדויק לבין היכולת להקשיב למטופל שמולו ולגלות רגישות וחמלה". 
רגע או חוויה משמעותית עם מטופל שלעולם לא תשכח:
"לא יהיה הוגן לציין אירוע אחד או מטופל אחד. אחרי שאתה מנתח מטופל נוצרת מערכת יחסים מאוד מיוחדת ומחייבת ביניכם, ועל כן כל מטופל שמחלים הוא אירוע בלתי נשכח עבורי. קשה לשכוח דמעה של חולה בזמן בשורה קשה, ובאותה מידה קשה לשכוח חיוך בזמן בשורה משמחת".
מה היית מייעץ לרופא בתחילת דרכו?
"לצד תפקידי כרופא מנתח, אני מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית ומשקיע רבות בחינוך מתמחים וסטודנטים לרפואה. אני מייעץ לכל רופא בתחילת דרכו להזכיר לעצמו בכל יום מחדש שזו זכות גדולה לעסוק ברפואה ולעזור לאדם אחר בשעתו הקשה ביותר. הלימודים אמנם ארוכים, ההתמחות מאתגרת והחיים המקצועיים שלאחר מכן לא פשוטים, אבל שווים את המאמץ הרב מעבר לכל ספק. אני מאחל לדור העתיד שתבער בו יום יום התשוקה לעסוק במקצוע היפה בעולם". 

עוד מהרופאים של המדינה...